Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kollisjonssensor volvo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (2 timer siden):

Det er 4 varianter av denne feilkoden:

Faulty signal
Communication fault
Faulty identity
Internal fault

Husker du hvilken?

Nei da må jeg kjøre en ny diagnose men jeg mener det var bare en tallkode + teksten "front left impact sensor". Kan man utfra tallkoden se noe mer spesifikt? Har rengjort pluggen men det hadde ingen effekt.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (25 minutter siden):

Nei da må jeg kjøre en ny diagnose

Hva innebærer dette? Hvem har diagnostisert? Hva slags diagnoseapparat er brukt? Hvem har konkludert med at sensoren er defekt?

Det er alltid lurt å notere nøyaktig kode og om koden er intermittent eller permanent. At det er en kode på sensoren betyr ikke nødvendigvis at den er defekt, det kan f.eks være feil i kontakter og ledningsnett. Koder må anses som en pekepinn på hvor feilen ligger. Ytterligere feilsøking og research er sannsynligvis nødvendig.

Det er 4 forskjellige feilkoder på "front left impact sensor". Hver kode har en spesifisert beskrivelse og ytterligere feilsøkingsprosedyre.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (27 minutter siden):

Hva innebærer dette? Hvem har diagnostisert? Hva slags diagnoseapparat er brukt? Hvem har konkludert med at sensoren er defekt?

Det er alltid lurt å notere nøyaktig kode og om koden er intermittent eller permanent. At det er en kode på sensoren betyr ikke nødvendigvis at den er defekt, det kan f.eks være feil i kontakter og ledningsnett. Koder må anses som en pekepinn på hvor feilen ligger. Ytterligere feilsøking og research er sannsynligvis nødvendig.

Det er 4 forskjellige feilkoder på "front left impact sensor". Hver kode har en spesifisert beskrivelse og ytterligere feilsøkingsprosedyre.

Jeg brukte en volvoleser fra biltema. Vet ikke hva verkstedet brukte men de har beskrevet det som 0218 feilaktig signal.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 timer siden):

Tror ikke det.

Hvis du vil så kan jeg forklare hva du skal gjøre. Det dreier seg om sjekke ledningene mellom sensoren og srs-modulen (må koble av kontakten på den). Jeg vet ikke hvor srs-modulen sitter, men kan finne det ut.

Den sitter i midtkonsollen. Er det milliamper signal de sensorene opererer med? Er det nok å lyse ut lederne og ohme til gods?

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (15 minutter siden):

Er det nok å lyse ut lederne og ohme til gods?

Nei.

Jeg vet ikke hva sensorene opererer med. Det har ingen betydning for feilsøkingen.

Det er viktig å gjøre ting riktig ved feilsøking på srs (dvs følge Volvo sine prosedyrer). Man må bl.a. få systemet til å "sove" før man kobler fra kontakter, ikke bruke multimeter på airbagger og "feil" pinner.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (34 minutter siden):

Nei.

Jeg vet ikke hva sensorene opererer med. Det har ingen betydning for feilsøkingen.

Det er viktig å gjøre ting riktig ved feilsøking på srs (dvs følge Volvo sine prosedyrer). Man må bl.a. få systemet til å "sove" før man kobler fra kontakter, ikke bruke multimeter på airbagger og "feil" pinner.

Det holder vel å koble fra bilbatteriet? Jeg gjorde det når jeg holdt på med sensorpluggen. Hvis jeg får plugget av på srs- modulen så kan jeg jo sjekke ledningsstrekket for overslag og kontaktfeil. Vet du hvor mange ledere som er i bruk mot sensorene? Er det kun driftspenning&tilbakemeldingssignal?

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (8 minutter siden):

Det holder vel å koble fra bilbatteriet?

Før feilsøkingen: La bilen sovne med panseret åpent, dvs. ta bort batterijord og vent i ca 30 minutter før du jobber med noe i srs.

Etter feilsøkingen:
-Nøkkel i tenningslåsen.
-Ingen skal være inne i bilen ved tilkobling av batteriet (ingen nøling ved tilkobling).
-Åpne førerdør helt, stikk hånda mellom instrumentpanel og rattet (ikke igjennom) , slå-på tenningen. (om det ikke er mulig å åpne førerdør nok, gå inn i baksete og slå-på tenningen derfra)

Feilsøkingen kommer i neste innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...