Gå til innhold

Unngå Maps i Android Auto?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Android Auto (AA) for telefon, meldinger, EasyPark etc, men bruker bilens navi, som viser rekkevidde, ladestasjoner etc. Hver gang AA kobles til bilen starter Maps opp automatisk, og bruker både strøm og data. Noen som har funnet en måte å unngå at Maps starter? Eneste løsning jeg ser er å deaktivere appen, men jeg bruker ofte Maps på mobilen (når jeg ikke er i bilen), og da må jeg aktivere den hver gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes ingen god måte så vidt jeg kan se. Men en bruker fant ut at man kan installere Waze. Men ikke fullføre oppsett og ikke gi tilgang til gps. Da vil man kunne velge Waze som navigasjons app men den vil ikke gjøre stort. Se nest nederst svar her for bilde:

 

https://support.google.com/androidauto/thread/5123192/how-can-i-turn-off-google-maps-starting-automatically-when-starting-android-auto?hl=en

Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 time siden):

Finnes ingen god måte så vidt jeg kan se. Men en bruker fant ut at man kan installere Waze. Men ikke fullføre oppsett og ikke gi tilgang til gps. Da vil man kunne velge Waze som navigasjons app men den vil ikke gjøre stort.

Waze gjør det samme som Maps: Bruke data og strøm. Litt sært at dette ikke kan velges, det er mange som har bil med god innebygget navi, og som ønsker å bruke AA til alt unntatt navi. Endte opp med å deaktivere AA helt, og bruke kun funksjonene som bluetooth gir i bilen. Mister EasyPark etc, men dette er den minst dårlige løsningen jeg fant.

Lenke til kommentar
borchgrevink skrev (4 timer siden):

Last ned kartene offline på mobilen. Da brukes vel minimalt med data?

Google Maps ser ut til å bruke data uansett så lenge mobildata er aktivert og man har dekning. Det virker som om offline kart brukes kun når man ikke har dekning, eller mobildata er deaktivert. Den vil uansett bruker strøm og GPS.

Lenke til kommentar

Nok et eksempel på at android ikke alltid er så veldig "åpent" som folk skal ha det til dessverre. Har ikke funnet ut av det selv så følger tråden. Samme sak har irritert meg samt at når folk ringer med AA tilkoblet så får jeg ikke anrops menyen opp på tlf og det å velge blåtann headset over bilens innebygde blir da en håpløs dans. Kuttet ut AA helt som deg og bruker kun blåtann til de får åpnet AA litt.

Også irriterende at man ikke kan velge å få opp meldinger/notifikasjoner i tekst da opplesing automatisk ikke alltid er et tema. Trafikksikkerheten kunne de slengt på en disclaimer om og så fikk man ta det valget selv. Har fullt av tekst info i skjermen ellers så å få en melding der og gløtte på i et kryss bør gå helt fint. Om noen har et triks der så skyt meg gjerne en pm om det. Beklager avsporingen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 timer siden):

Prøvd å skru av plassering på telefonen?

Plassering må være på for å bruke EasyPark-appen. Må i så fall deaktivere lokalisering kun for Maps, men jeg bruker Maps av og til når jeg ikke er i bilen, og da må jeg aktivere dette manuelt hver gang.

Google må legge inn mulighet i AA for å kunne slå av oppstart av Maps når AA kobles til bilen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Plassering må være på for å bruke EasyPark-appen. Må i så fall deaktivere lokalisering kun for Maps, men jeg bruker Maps av og til når jeg ikke er i bilen, og da må jeg aktivere dette manuelt hver gang.

Google må legge inn mulighet i AA for å kunne slå av oppstart av Maps når AA kobles til bilen.

Hva med at den spør om tillatelse hver gang?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Hva med at den spør om tillatelse hver gang?

Det kan være en løsning, men da blir det et ekstra trykk hver gang jeg starter Maps.

Jeg tenker at dette er noe Google gjør for å tvinge/lure alle AA-brukere til å bruke Google Maps i stedet for en av konkurrentene. Når de har skviset de andre ut av markedet, tar de vel betalt for å bruke Maps.

Kanskje gå over til iPhone og Apple CarPlay? Den starter ikke Apple Kart automatisk.

Lenke til kommentar
zanta skrev (18 minutter siden):

Det kan være en løsning, men da blir det et ekstra trykk hver gang jeg starter Maps.

Jeg tenker at dette er noe Google gjør for å tvinge/lure alle AA-brukere til å bruke Google Maps i stedet for en av konkurrentene. Når de har skviset de andre ut av markedet, tar de vel betalt for å bruke Maps.

Kanskje gå over til iPhone og Apple CarPlay? Den starter ikke Apple Kart automatisk.

Du kan ikke legge opp en automasjon på at når AA er aktivert så deaktiveres gps tilgang til maps og når AA deaktiveres så aktiveres gps til maps? Har ikke testet det selv, men når du nevnte at du kunne gjøre det manuelt kom jeg til å tenke på at det burde gå å "scripte" det. 

Lenke til kommentar

Hvilken bil har du?

Jeg har Hyundai Ioniq 5, og det er ikke noe problem å bruke annet i AA som tidig som navigasjon på bilen. Bilens GPS som benyttes av begge, brukes kun av 1 om gangen. Jeg må fysisk trykke på kart ikonet i AA for at den skal ta over igjen.

Hvis du har riktig bil, og OBD dongel så kan du bruke Abetterrouteplanner i AA grensesnittet, og får opp estimert kjørelengde, og foreslåtte ladestasjoner i det. Du må betale for premium abonnenetet, men hvis du vil teste, så gå til Bjørn Nyland på youtube, og fin link i videoene hans for gratis første måned. Jeg testet det i fjor på en kjøretur, og kostet meg ingenting.

Fikk ikke satt opp min bil, så jeg bruke ikke noe mer tid på det. ABR fungerer veldig bra på å estimere riktig uten å koble til bilen også, så lenge du synker tallene før turen starter.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Hvilken bil har du?

VW ID.4 med nyeste SW. Jeg kan bruke bilens navi med AA tilkoblet, men da går Maps samtidig på telefonen, og bruker strøm og data.

Jeg ga opp hele prosjektet, og har deaktivert AA på mobilen, og bruker kun de funksjonene som er tilgjengelig med bluetooth. Vurderer iPhone.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...