Gå til innhold

Strømforsyning til HK og CPU


Anbefalte innlegg

Sitter og bygger ny PC for n'te gang,og stusser igjen på strømkontakt(ene) til CPU'en.

Helt øverst til venstre på HK er det to kontakter ved siden av hverandre, 1 stk 4 pin og 1 stk 8-pin, begge for strømforsyning til CPU.

I alle år har jeg bare brukt 8-pinskontakten.

Så det jeg lurer på blir:

Har det noe for seg å bruke begge? I så fall til hva slags CPU.....

Maskinen denne gangen er ikke noe værre enn et Asus Z790 HK med en I5-12600K CPU

I manualen til HK, står det faktisk ikke hvem jeg MÅ bruke, bare nevner alle 3 metoder....

Hadde uansett tenkt å bruke 8-pins pluggen av gammel vane, da det alltid har funka...men hva ville jeg oppnå ved også å forsyne 4-pins ved siden av (foruten at kanskje noe "brenner".....)

Bruker uansett et modulært 700W Corsair PSU (igjen)...Hvor alle brukelige (og ubrukelige) kabler medfølger..

 

Endret av Tangent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir litt fasinert over dimensjonene, hvor mye strøm drar en "kraftigere CPU"? En god kjøler er gjerne oppgitt å kunne kjøle en 140W CPU. 140W / 12V = rett under 12A. Sist jeg regna på det ga 5A pr 1mm2 pr meter under 0,01V spenningsfall. Om 8-pinnern har 0,75mm2 kabel er det likevel kabling for 20A uten nevneverdig spenningsfall, (halvparten pluss og halvparten minus ikke sant?). 20A x 12V = 240W

Jeg tror den 8-pinnern bør holde til det meste såfremst PSUen leverer og ikke må levere på flere kanaler for å levere nok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...