Gå til innhold

Stasjonær PC til rundt 10k


Anbefalte innlegg

Hei,

Min stasjonære gaming-PC (skjermkort GTX 970) fra 2015 begynner å dra på årene, og ettersom hardwaren ikke støtter windows 11 (slik jeg forstår det) og støtte til windows 10 fases ut ila. de neste to årene tenkte jeg det var på tide å se etter en ny PC til rundt 10k. Kan strekke meg lenger hvis det utgjør en stor forskjell.

Jeg er ikke veldig oppdatert på PC-fronten, men denne her virker som en god deal? Komplett a133 Epic Gaming PC - Gaming-PC stasjonær - Komplett.no

Tenker også parallelt med dette å kjøpe ny gaming-skjerm som kan erstatte min Acer Predator 24", også fra 2015. Vurderer Asus VG27AQ: ASUS 27" gamingskjerm TUF VG27AQ1A - Gamingskjermer - Komplett.no

Ønsker en 27" som har god skjermkvalitet og kan brukes til kombinasjon av gaming og kontorbruk, ønskelig med skjerm som er justerbar i høyden (den jeg har nå har et stativ som er kort og som ikke kan justeres, så jeg må sitte og se litt nedover/bøye nakken).

 

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger og tips! :D

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1 hour ago, Wheeljack said:

Ville også ha utvida RAM til 32gb. 16gb er allerede omtrent et absolutt minimum.

Nå har jeg riktignok en hel haug av browser-tabs åpne, som alene trekker en 3-4gb, men ellers ser det sånn ut hos meg uten at jeg gjør noe spesielt.

image.png.2df9dda7953078a32887ac0d2a37019f.png

 

 

Takk for tips!

Noen formening om hvilken 32GB RAM jeg burde velge? Ser den rimeligste er Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB for 608 kr ekstra.

Lenke til kommentar

Ville nok lagt på 2kr. ekstra og gått for det Vengeance 32GB kittet til +610 selv og ja.

Spesielt siden de Fury brikkene ikke ser ut til å være standard produkt nr. på sammenlignet med andre Kingston brikker.

Endret av horrorr
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei og takk fort tips.

Oppsummert så langt: 

* oppgrader RAM til Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB

oppgrader strømforsyning til Corsair RM750x 750W PSU

 

Ellers ser det greit ut? Inkludert oppgraderinger ender jeg da opp på ca. 10 800 kr.

 

Ønsker gjerne tips til skjerm også. Burde det være innafor å gå for en 1440p-skjerm, eller burde jeg holde meg til 1080p?

Har ofte fått anbefalt Asus VG27AQ men jeg ser i TEK.no's test fra desember at den ikke har fått særlig god score.

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar

Fant denne på Elkjøp for 9,5k og ser ut som at skjermkortet (3060 Ti) og prosessor (i5-12400) er bedre enn den på Komplett?

Acer Nitro N50

Bør i så fall kjøpe mer RAM, vet ikke hvor lett det blir å oppgradere? PSU er kun 500w, men erfaringsmessig har jeg ikke brukt å oppgradere PC-er oppigjennom uansett så jeg tror kanskje det ikke har så mye å si for min del.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
18 hours ago, Bowen said:

Endte du opp med Elkjøp maskinen?

I såfall fornøyd? (Ser etter noe i ca samme prisklasse selv, men viktig at den ikke støyer mer enn maks ytelse, da jeg ikke spiller de heftigste spillene uansett)

Jeg har ikke fått summet meg til å kjøpe, men jeg kommer til å gå for Komplett-PCen. På papiret nokså lik ytelse, men kvaliteten på Komplett sin vil antagelig være bedre, i tillegg er den mer stillegående. I senere tid vil den også være lettere å oppgradere hvis man ønsker det. I tillegg så får jeg konfigurert (tenker å bytte RAM og PSU) den og slipper å gjøre det selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endte opp med Komplet a133 og oppgraderte til 32 gb RAM. Endte med å ikke oppgradere strømforsyning pga. tilbudet på den som var 750w hadde gått ut så det ble mye dyrere. Ser også at tek.no skriver at maskinen er oppgraderingsvennlig, og jeg kommer antagelig ikke til å skaffe high end-skjermkort eller annet skjermkort som kommer til å kreve mye mer enn det en 550w-strømforsyning kan takle.

Alt bra så langt. Noen tips til en som ikke har erfaring med AMD fra tidligere, og som ikke har kjøpt ny PC siden 2015? Tenkte jeg skulle teste PC-en litt for å sjekke at alt kjører som det skal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...