Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jackpad til biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg startet denne tråden er at en jeg kjenner har BMW i3 og der er det en plastramme rundt der jekk skal stå. Så om en bare bruker en flat gummipad så vil den bare hvile på den plastrammen.

Denne video viser problemstillingen:

Spoiler

 

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hadde samme på min BMW. Den plastrammen er kraftig nok til at man ikke trenger sånn fancy adapter. Selv verkstedene bruker bare vanlig flate løfteplater.

Men du må ikke bruke de med sånn liten løftekrone eller vanlige støttebukker.

Feil:

Spoiler

oxBupvv.thumb.jpg.1842bb8c49bb9b7404396473305837c5.jpg

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (23 minutter siden):

Hadde samme på min BMW. Den plastrammen er kraftig nok til at man ikke trenger sånn fancy adapter.

Ikke mye fancy den jackpaden til i3. Kjøpte en da jeg fikk min i3 for noen år siden, kostet under 100. La den oppå garasjejekken, og den passet perfekt inn i plastrammen, slik at den ikke ble skadet. Bedre å forebygge skader enn å utbedre i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

Ikke mye fancy den jackpaden til i3. Kjøpte en da jeg fikk min i3 for noen år siden, kostet under 100. La den oppå garasjejekken, og den passet perfekt inn i plastrammen, slik at den ikke ble skadet. Bedre å forebygge skader enn å utbedre i etterkant.

Jeg kjøpte også jack pads til min BMW. De ble liggende å støve ned siden jeg bare brukte vanlig flat jekk med gummi-padden som allerede var montert på. Ingen skader på bilen.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Ikke mye fancy den jackpaden til i3. Kjøpte en da jeg fikk min i3 for noen år siden, kostet under 100. La den oppå garasjejekken, og den passet perfekt inn i plastrammen, slik at den ikke ble skadet. Bedre å forebygge skader enn å utbedre i etterkant.

Har sett slike på ebay. Selges det i Norge også?

Lenke til kommentar
45 minutes ago, Svein M said:

Virker som en bedre løsning med slik spesial klosse. Da hviler klossen mot metallet i bilen.

Bortsett fra at den ikke gjør det siden jekkpunktet er plastikk inni også. Og alle forsterkningene i plasten viser at det er meningen at man kan løfte rett på uten spesielle adaptere.

car-black-lifting-jack-pad-lift-51717237195-fits-for-bmw-e90-f10-e84-72940536.jpg.630fa0627b86c25802f331b213efb4af.thumb.jpg.767707a50c0e0032452f38e3ebbf55a2.jpg

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rammen er for å ta vekten av bilen. Jeg har hatt BMW selv og til og med på verksteder og dekkversteder så setter de bare jekkene rett på uten noen adaptere. Hadde det vært et problem hadde verkstedene fått masse problemer med erstatninger.

Og plasten BMW bruker på disse er ikke noe puslete leketøysplast. Den er beinsterk.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

Jeg oppfatter heller rammen for å styre jekken på rett plass, og hindre at den kan gli sideveis. Jeg regner med at bunnen der er sterk nok til bruk av et slikt adapter.

Jeg anbefaler den du viste til i første post. Hadde den samme, om ikke veldig lik, til en X3. Da var det bare å dytte den i sporet på bilen, og heise jekken etter til den treffer padden. Kan nesten gjøres i blinde.

Lenke til kommentar

Mitt tips er å styre unna jack pads med spor av denne typen for biler som har "pinch weld" jekkpunkter: 

image.thumb.jpeg.b59a81fc790d0438f887a09f5329fd45.jpeg

Resultatet når man bruker sånne er at man skraper bort voksen på jekkpunktet som fungerer som rustbeskyttelse, og over tid så setter rusten inn. Da er det bedre med en vanlig jack pad uten spor, det skal jekkpunktene uansett tåle. Styr også unna saksejekken til Biltema av samme grunn (se så smalt sporet er)

image.jpeg.fbd13868fb3dfb69c084e3d99043f518.jpeg

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Mitt tips er å styre unna jack pads med spor av denne typen for biler som har "pinch weld" jekkpunkter: 

image.thumb.jpeg.b59a81fc790d0438f887a09f5329fd45.jpeg

Resultatet når man bruker sånne er at man skraper bort voksen på jekkpunktet som fungerer som rustbeskyttelse, og over tid så setter rusten inn. Da er det bedre med en vanlig jack pad uten spor, det skal jekkpunktene uansett tåle. Styr også unna saksejekken til Biltema av samme grunn (se så smalt sporet er)

image.jpeg.fbd13868fb3dfb69c084e3d99043f518.jpeg

Har motsatt erfaring. Kanten tåler ikke å jekkes på den bøyer seg unna. Altså er det "pinch weld" så må en ha spor slik at vekten hviler på toppen av jack-pad.

Lenke til kommentar

Jeg jekker aldri metall mot metall, uansett. Alltid en sånn gummipad i mellom. Så på BMW-en var det greit siden jekkpunktene var plastikk. Bortsett fra punktene i midten foran og bak.

En annen type jekk man bør ligge unna er de billige 250-kroners jekkene man får på Biltema, Jula etc. Smale, ustabile, dårlige hjul og en alt for liten løfteplate som skjærer seg inn i alt du prøver å løfte.

515Wx515H-TO32967-1.png.1a4f55c2fdbf8aa7b258c3d68599379a.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...