Gå til innhold

Fotballsupportere, er enkeltes oppførsel akseptabel?


Bumoa

Anbefalte innlegg

Hvorfor tar ingen debatten om oppførselen til enkelte fotballsupportere rundt om i landet?

Hva er det som får voksne folk til å skrike svært upassende nedsettende ord om motspillere, trenere, motstandernes tilhengere og dommere/linjedommere.

Er ikke så ofte jeg går på eliteseriekamper, men blir rett og slett pinlig berørt over oppførselen til enkelte. Skulle av og til tro det var neandertalere som sto rundt meg.

Har selv barn i småskolealder og synes det er utrivelig å la dem høre på alt som blir ropt i løpet av en kamp. En prøver hjemme å lære barna å snakke til andre mennesker på en hyggelig respektfull måte, men etter en slik opplevelse på tribunen så føler en at alt en har prøvd å spikre inn i hodet på barna er ødelagt. Litt skremmende at voksne folk holder på slik.

Greit å bli litt revet med, men det får da være måte på. Tenker de at de fremstiller seg i et godt lys når det står der og gryler? 

Hva kommer dette fenomenet av? Er den vanlige fotballsupporteren annerledes en andre siviliserte mennesker?

Er ikke en fotballstadion et passende sted å være for barn?

Eller så er det ørene mine som er for ømfintelige 😊

Endret av Bumoa
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (5 minutter siden):

Hvordan ønsker du at det skal være? Det du beskriver er engasjement. Hvor spennende hadde det vært på stadion dersom alle satt musestille, rett opp og ned og bare fulgte ballen som trillet rundt på banen?

Engasjement er bra. Heiarop, sanger, klapping, jubel, trommer og fest. Helt topp. Men det var jo ikke det jeg skrev. En trenger jo ikke kalle dommeren jævla homo f.eks for å skape god stemning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å vise engasjement er selvsagt greit, men det er stor forskjell på å være engasjert og å oppføre seg som gærninger som kauker og skriker skjellsord om "dårlige" spillere, slenger dritt om dommeren etc.

Man kan vise engasjement for en sport man elsker uten å oppføre seg som en komplett idiot med kortslutning i topplokket.

Jeg er for øvrig helt motsatt, jeg kunne ikke hatt mindre interesse av sport og spesielt fotball om jeg fikk betalt for det.
Jeg har ikke hjernekapasitet til å fatte hva som gjør at noen mennesker er så ufattelig gira på en sport at de roper og skriker til tv'n i stua og nærmest er troende til å kaste fjernkontrollen i veggen når motstanderlaget scorer. Jeg vil ikke kalle sånt "engasjement", det minner mer om fanatisk galskap.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (14 minutter siden):

Jeg er for øvrig helt motsatt, jeg kunne ikke hatt mindre interesse av sport og spesielt fotball om jeg fikk betalt for det.
Jeg har ikke hjernekapasitet til å fatte hva som gjør at noen mennesker er så ufattelig gira på en sport at de roper og skriker til tv'n i stua og nærmest er troende til å kaste fjernkontrollen i veggen når motstanderlaget scorer. Jeg vil ikke kalle sånt "engasjement", det minner mer om fanatisk galskap.

Her må jeg si meg helt enig.
Var like jævlig hver gang det var storkamp i engelsk fotball der jeg bodde før.
Du hørte jubelen fra ene leiligheta samtidig som bannskapet og kasting av inventar fra en annen på samme tid.
Regner meg at dem heiet på forskjellig lag og ene skåret mål eller noe slikt.
Enkelte ganger var jeg faktisk redd for at noen skulle bli skadet eller bygningsmassen skulle bli skadet.
(jeg vet med sikkerhet at en del glass ble ødelagt, siden glass kastet i veggen her en egen lyd som man ikke tar feil av)

At folk kan oppføre seg slik på kamper å kalle noen for det ene nedverdigende etter det andre er ufattelig for meg.
Og ikke bare på toppdivisjons kamper heller.
Dette opplever man også i aldersbestemte klasser.

Verden går under snart.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Bumoa endret tittelen til Fotballsupportere, er enkeltes oppførsel akseptabel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...