Gå til innhold

Bestille ny tvillingSIM - disabler det BankID for mobil på hovedSIM?


Anbefalte innlegg

Prøvde å få svar fra min mobiloperatør men de var usikker og ba meg teste, noe jeg ikke ønsker fordi jeg vil beholde BankID for mobil på hovedSIM så lenge jeg kan.
Noen som vet helt sikkert hva som skjer, om aktivering av tvillingSIM ikke påvirker hovedSIM og BankID for mobil fortsatt vil fungere, eller om aktivering vil fjerne BankID for mobil på hovedSIM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Det gikk som jeg hadde en frykt for. BankID på mobil ble suspendert på hovedSIM ifølge banken. (Nordea)
Hadde håpet å beholde BankID på mobil så lenge tjenesten er i drift.
Det gamle tvillingkortet hadde eget ltf.nummer. Det har ikke det nye kortet. Får opp hovednummer når jeg ringer fra tvillingSIM til hovedSIM.
Snakket med Nordea og de kunne ikke gjøre noe med det. Bruk NordeaID sier de. Greit det, men så tungvint, selv om de sier at den er veldig enkel og faktisk raskere enn BankID på mobil.
Det største ankepunktet mitt er at en på enkelte nettsteder ikke blir sendt tilbake til der en kom fra etter å ha tastet kode og passord. En må bla i åpne apps på tlf. for å finne tilbake til utgangspunktet (Android 13).
Kanskje jeg som har feil oppsett? 

Lenke til kommentar
fasst skrev (57 minutter siden):


Det største ankepunktet mitt er at en på enkelte nettsteder ikke blir sendt tilbake til der en kom fra etter å ha tastet kode og passord. En må bla i åpne apps på tlf. for å finne tilbake til utgangspunktet (Android 13).
Kanskje jeg som har feil oppsett? 

Jeg må ikke taste passord. Har det lagret. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (51 minutter siden):

Jeg må ikke taste passord. Har det lagret. 

Det fungerer, noenlunde. I bildet der en taster inn personnummer foreslår Google bruker/passord. Overser det og taster inn personnummer. Etter inntasting av Nordea ID pinkode så foreslår Google bruker/passord som er lagret når passordbildet kommer opp. Litt knot men passordet er i alle fall lagret.

Lenke til kommentar
fasst skrev (19 minutter siden):

Det fungerer, noenlunde. I bildet der en taster inn personnummer foreslår Google bruker/passord. Overser det og taster inn personnummer. Etter inntasting av Nordea ID pinkode så foreslår Google bruker/passord som er lagret når passordbildet kommer opp. Litt knot men passordet er i alle fall lagret.

Prøv å laste ned den vanlige bankid appen. Der blir det snart mulig med fingersatrykk, hvis det ikke er det allerede

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Prøv å laste ned den vanlige bankid appen. Der blir det snart mulig med fingersatrykk, hvis det ikke er det allerede

Kunder som har BankID fra Sparebank1 eller Nordea kan ikke bruke den vanlige BankID-appen, kun den som gjelder fra den aktuelle banken.

Lenke til kommentar
7 hours ago, fasst said:

Vel. Det gikk som jeg hadde en frykt for. BankID på mobil ble suspendert på hovedSIM ifølge banken. (Nordea)

Da har vel teleoperatørene endret i en revisjon måten tvillingsim fungerer på for å ikke kaste bort et mobilnummer på det som aldri brukes. Synd at slike endringer ikke kan gjøres mer kompatible sånn at man slipper sånne problemer.

I det minste har hver eneste SIM et unikt IMSI nummer (rundt 15 siffer), så merkelig at BankID ikke tar det med i beregningen. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Da har vel teleoperatørene endret i en revisjon måten tvillingsim fungerer på for å ikke kaste bort et mobilnummer på det som aldri brukes.

Du har sikkert rett. Sendte en SMS fra tvilling til hovedSIM og den kommer opp med +47 etterfulgt av 12 siffer. Det er hverken Imei eller SIM-nummer. SMS viste forøvrig nummer med teksten Moscow(!) under på låseskjermvarselet. (Talkmore/Telenor)

Etter å ha mistet BankID for mobil er det i alle fall en postiv erfaring med Nordea ID, at appen også fungererer på mobil med tvilling-SIM. Men Nordea ID kan ikke være aktive på begge samtidig. Hvis så, får en melding på den ene om å "Ta over".
Har forøvrig lært at Nordea ID bare krever PIN-kode ved pålogging i Nordea-banken. Pålogging på alle andre steder krever PIN-kode og deretter passordet en valgte ved registering av Nordea ID første gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...