Gå til innhold

Lånekassen opplysningsplikt


Anbefalte innlegg

Jeg har studert to år i utlandet, også har jeg fått utbetalt stipend og lån. Også har jeg bestått de to første årene. Tredje året på universitet betalte jeg skolepenger også angret jeg meg og droppet ut i november uten å ha bestått noen kurser den terminen. Så i januar mottok jeg utbetalingen på grunn av at jeg ikke hadde råd å dra hjem hvis ikke. Så jeg holdt meg ikke til opplysningsplikten. Jeg fikk utbetalt i Desember og meldte i fra i Januar. 
 

Jeg er super stresset nå og trodde jeg skulle bare få det som et lån. Men når jeg leser så står det at jeg kanskje må betale det på en gang. 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker dette går helt fint.

Selv om du strøk på siste semesteret så teller det som vanlig lån + stipend; men du får mindre omgjort til stipend (dvs. ingenting).

Lånekassen er en relativt snill lånegiver med tålmodighet og erfaring med at ting kan gå skeis for studenter. Det kan hende du skal begynne å betale, men de kommer ikke til å forfalle helet lånet (til Statens Innkrevingsentral) før de har gitt godt med advarsler.  

Det finnes både halve og hele betalingsutsettelser du kan frivillig benytte FØR faktura fra Lånekassen blir sendt ut. Det er viktig at du sjekker med dem hva status er.  Mottar du fortsatt lån er ikke det noe problem, så lenge du går i dialog.  3 år med studielån (selv med skolepenger) er ikke den største gjeldsposten du kommer til å ha i ditt liv.  

En halv betalingsutsettelse utsetter betaling til neste måned og det blir derfor dobbelt neste måned.  En hel betalingsutsettlese er at du utsetter nedbetalingstiden med en måned.  Med renter må du da til slutt betale mer.  Du har kun et begrenset antall av disse.

Kreditorer er rimelige, utdanningsinstutisjoner er rimelige og du har ikke begått noe stort feilsteg eller overtramp.  Du må bare ta tak i det.

Endret av process
Lenke til kommentar
process skrev (1 time siden):

Jeg tenker dette går helt fint.

Selv om du strøk på siste semesteret så teller det som vanlig lån + stipend; men du får mindre omgjort til stipend (dvs. ingenting).

Lånekassen er en relativt snill lånegiver med tålmodighet og erfaring med at ting kan gå skeis for studenter. Det kan hende du skal begynne å betale, men de kommer ikke til å forfalle helet lånet (til Statens Innkrevingsentral) før de har gitt godt med advarsler.  

Det finnes både halve og hele betalingsutsettelser du kan frivillig benytte FØR faktura fra Lånekassen blir sendt ut. Det er viktig at du sjekker med dem hva status er.  Mottar du fortsatt lån er ikke det noe problem, så lenge du går i dialog.  3 år med studielån (selv med skolepenger) er ikke den største gjeldsposten du kommer til å ha i ditt liv.  

En halv betalingsutsettelse utsetter betaling til neste måned og det blir derfor dobbelt neste måned.  En hel betalingsutsettlese er at du utsetter nedbetalingstiden med en måned.  Med renter må du da til slutt betale mer.  Du har kun et begrenset antall av disse.

Kreditorer er rimelige, utdanningsinstutisjoner er rimelige og du har ikke begått noe stort feilsteg eller overtramp.  Du må bare ta tak i det.

Tusen tusen takk for svar, sånn som jeg forstår, så det andre to årene jeg har tatt studielån og stipend blir for mine godkjente kurser som jeg har bestått. Men det lånet/«stipendet» som jeg fikk som jeg egentlig ikke skal få kan være et lite problem, er det mulighet at de bare setter som et lån og at man fortsetter å betale det gjennom det? 
 

Eller kan det være faktisk at de krever det hele summen på en og samme gang? 
 

Beklager at jeg spør så mange spørsmål, men ble bare så stresset, med tanke på at jeg var i dårlig situasjon da og måtte faktisk få de pengene så jeg kunne flytte tilbake til Norge. Uansett om at jeg var uregistrert av universitet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...