Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på flyttegods, hva nå?


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei

"Til Moderator: om dette er postet feil sted, flytt gjerne tråden"

 

Jeg skal være kort.

For noen dager siden benyttet jeg meg av et flyttebyrå som jeg har brukt før, og vært veldig fornøyd med.

Da vi ankom leiligheten oppdaget de at 65" TV mitt til 15.000,- hadde fått skjermen knust. TV burde vært støttet opp bedre, men realiteten er fortsatt at denne skaden har nå skjedd og TV er ubrukelig. Vet fra tidligere at å fikse en knust skjerm på et slikt TV koster omtrent like mye som et nytt, totalt.

Min forsikring (innbo) hos Tryg startet 01.04.23 (da leieforholdet mitt også begynte, men har ikke hatt mulighet til å flytte før nå), Tryg sier at dette ikke gjelder de, dette gjelder flyttebyrået og deres forsikringsselskap.

Flyttebyrå sa først at dette tok de på deres forsikring, nå har de snudd å sier at da jeg ikke valgte å kjøpe forsikring for dette oppdraget (det står også i kontrakten og jeg vet at flyttebyrå opererer sånn) så vil ikke deres forsikringsselskap behandle denne skaden. Så per. nå sitter jeg i saksa da jeg ikke har råd til å punge ut for et nytt TV med det første.

Mitt spørsmål er egentlig bare, har noen her vært borti noe lignende? Fikk dere ordnet det til slutt?

Jeg har også benyttet meg av andre flyttebyrå (mer kjente) og de også opererer med dette at en må kjøpe forsikring spesifikt for oppdraget (gjerne en 1500,- ekstra).

Hvis jeg kan føye inn en ting til? Hit jeg akkurat har flyttet viser det seg at det har, over en periode med tid, pågått en diskusjon internt i styret om alle leilighetene skal utstyres med måler slik at leieboerne selv må betale for bruken av vannbåren oppvarming. Altså at dette ikke lenger blir inkludert i fellesutgiftene for de som eier her eller i min husleie for meg/oss som leier en leilighet her. Utleier sa ingen ting om dette da jeg spurte, spesifikt, om oppvarming var inkludert i leien. Jeg tok denne leiligheten spesifikt for at jeg kunne varme opp rommene så mye jeg ville siden strømmen er vill dyr og utgiftene i fbt. med oppvarming er inkludert i en allerede høy nok måneds leie. Helt ærlig vet jeg ikke om jeg har råd til en nå plutselig økning av husleien (bodd her i 3 dager leieforholdet startet 01.04.23, min plan er å leie her i mange mange år) Skal sies at det er veldig delte meninger blant beboerne og styret om dette skal innføres, men blir det det blir det nok ekstra utgift for meg og det lønner seg ikke lenger.

 

Takker så mye for svar, alle svar, og beklager tekstveggen over ^^

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det siste først, ihht. husleieloven kan man kun avtale at leietaker skal betale tillegg for forbruksavhengige utgifter til strøm, brensel, vann og avløp. Jeg antar man kan argumentere for at vannbåren varme til oppbevaring skal regnes som brensel, men det kan også hende at det ikke vil falle under den definisjonen.
Men, dersom det ikke er tatt høyde for slik betaling i leiekontrakten dere har med boligeier, så kan heller ikke denne komme etter signering av kontrakt å kreve at dere skal betale for det.

 

Ang. TV og flytteskade: Sorry, men her kommer du neppe noen vei. Godsforsikringen til flyttebyrået er snakk om småpenger om du ikke har tegnet egen forsikring for flyttelasset. Enten gjennom dem eller dersom innboforsikringen din dekker flytting utført av byrå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Llandari skrev (18 minutter siden):

For å ta det siste først, ihht. husleieloven kan man kun avtale at leietaker skal betale tillegg for forbruksavhengige utgifter til strøm, brensel, vann og avløp. Jeg antar man kan argumentere for at vannbåren varme til oppbevaring skal regnes som brensel, men det kan også hende at det ikke vil falle under den definisjonen.
Men, dersom det ikke er tatt høyde for slik betaling i leiekontrakten dere har med boligeier, så kan heller ikke denne komme etter signering av kontrakt å kreve at dere skal betale for det.

 

Ang. TV og flytteskade: Sorry, men her kommer du neppe noen vei. Godsforsikringen til flyttebyrået er snakk om småpenger om du ikke har tegnet egen forsikring for flyttelasset. Enten gjennom dem eller dersom innboforsikringen din dekker flytting utført av byrå.

Tusen takk for svar.

Det første du skrev skal jeg huske på :) Det kan hjelpe meg veldig skulle situasjonen snu her etterhvert, vet aldri hva en utleier/boligeier kan finne på.

Jeg hadde en dårlig magefølelse vedrørende erstatning på TVet, men jeg får nå heller bare la dette gå. Se hva jeg finner brukt ect. Men lekse lært, neste gang; forsikring på flyttelasset.

Takk igjen for svar!

Edit: Jeg forstår deg rett at det må da i så fall skrives en ny kontrakt med økt husleie og eller ny kontrakt hvor brensel ikke lenger skal være inkludert i leiekontrakten?

 

Endret av thatguy83
Lenke til kommentar
2 hours ago, thatguy83 said:

...

For noen dager siden benyttet jeg meg av et flyttebyrå som jeg har brukt før, og vært veldig fornøyd med.

Da vi ankom leiligheten oppdaget de at 65" TV mitt til 15.000,- hadde fått skjermen knust. TV burde vært støttet opp bedre, men realiteten er fortsatt at denne skaden har nå skjedd og TV er ubrukelig. Vet fra tidligere at å fikse en knust skjerm på et slikt TV koster omtrent like mye som et nytt, totalt.

...

Dette høres først og fremst ut som et spørsmål om erstatningsansvar. Forsikring blir sekundært. 

Typisk brukes skadeerstatningsloven § 2-1:

Quote

 

§ 2-1.(arbeidsgivers ansvar for arbeidstaker.)

1. Arbeidsgiver svarer for skade som voldes forsettlig eller uaktsomt under arbeidstakers utføring av arbeid eller verv for arbeidsgiveren, idet hensyn tas til om de krav skadelidte med rimelighet kan stille til virksomheten eller tjenesten, er tilsidesatt. Ansvaret omfatter ikke skade som skyldes at arbeidstakeren går utenfor det som er rimelig å regne med etter arten av virksomheten eller saksområdet og karakteren av arbeidet eller vervet.

2. Med arbeidsgiver menes her det offentlige og enhver annen som i eller utenfor ervervsvirksomhet har noen i sin tjeneste.

3. Med arbeidstaker menes enhver som gjør arbeid eller utfører verv i arbeidsgivers tjeneste, unntatt verv som tillitsvalgt i annet foretak. Like med arbeidstaker regnes ombud i offentlig virksomhet, de som gjør tjeneste i Forsvaret og andre under pålagt tjenestegjøring for det offentlige, samt innsatte, pasienter e.l. som deltar i arbeidsvirksomhet i kriminalomsorgens anstalter, i helseinstitusjoner e.l.

4. Om pasientskadeerstatning gjelder pasientskadeloven.

 

Kort oppsummert, hvis flyttefolkene har vært uaktsomme må flyttebyrået erstatte ditt tap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ståle Nordlie skrev (20 minutter siden):

Dette høres først og fremst ut som et spørsmål om erstatningsansvar. Forsikring blir sekundært. 

Typisk brukes skadeerstatningsloven § 2-1:

Kort oppsummert, hvis flyttefolkene har vært uaktsomme må flyttebyrået erstatte ditt tap.

Jeg får prøve å slå litt i bordet med dette du skriver over her.

Flyttebyrå fremstår som meget uproft fra før, jeg benyttet kun disse pga. deres lave priser.

Hvis jeg ikke kommer noen vei med de, hva anbefaler du at jeg gjør videre? Kontakter forbrukerrådet? Politiet?

 

Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
32 minutes ago, thatguy83 said:

...

Hvis jeg ikke kommer noen vei med de, hva anbefaler du at jeg gjør videre? Kontakter forbrukerrådet? Politiet?

...

Det første du må gjøre er å vurdere om de faktisk har vært uaktsomme. Det er viktig å sjekke hva som står i kontrakten. 

Hvis du mener du har krav på erstatning og de nekter å betale er antakelig Forbrukertilsynet eller Forliksrådet neste. Dette er ikke en sak for politiet.

Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (2 timer siden):

Edit: Jeg forstår deg rett at det må da i så fall skrives en ny kontrakt med økt husleie og eller ny kontrakt hvor brensel ikke lenger skal være inkludert i leiekontrakten?

 

Jepp, og du trenger selvsagt ikke godta noen slik avtale før den du har nå går ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...