Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bytte jobb under streiken


unik42

Anbefalte innlegg

Beklager hvis dette er i feil fora, men jeg finner ikke helt ut av det:

Jeg har sagt opp jobben min og har ut april før jeg begynner i ny jobb. 

Nå er jeg i streik, men hva skjer når jeg kommer til 2. mai og fremdeles er i streik? Forsinket oppstart? Forlenget oppsigelse?

Jeg er litt delt om jeg skal være i samme forbund på den nye arbeidsplassen (mest sannsynlig kommer jeg ikke til å bytte siden jeg liker forbundet jeg er med i). Har det noe å si? Jeg hadde tenkt å bare melde flytting til ny bedrift og fortsette som før, men kunne jeg i teorien sagt opp i forbundet og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Streik i oppsigelsestid

Publisert: 17.11.2020
Emneord: Jobb, Oppsigelsestid

Jeg sa opp jobben min og har en måned oppsigelsestid. 2 uker etter oppsigelsen ble gitt, ble jeg tatt ut i streik. Kan arbeidsgiver kreve forlenget oppsigelsetid pga. streiken?

Svar:

Dette kan være regulert i arbeidsavtalen eller i en tariffavtale. Hvis det ikke er det, så gjelder det ikke noen arbeidsplikt for den tiden en er tatt ut i en lovlig streik. Så faller oppsigelsestiden i en streikeperiode helt eller delvis, så er arbeidstiden bortfalt, og oppsigelsen løper ut likevel. Men, en har selvfølgelig ikke krav på lønn når en er i streik.

Med vennlig hilsen, advokat Ådne Jareld
 

Si opp medlemskapet -Man er etter hva jeg har skjønt ‘pålagt’ å være solidarisk med fagforeningen man var innmeldt i ved streikens begynnelse, dvs. at man normalt ikke kan (får innvilget) oppsigelsen sin før streiken er omme. Så du kan eks. bli tatt ut som streikevakt i oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Jeg ville hørt med forbundet. Om du fortsatt er i streik, avhenger vel av om de ansatte ved bedriften du starter opp i er tatt ut i streik også.

Det er de. 

Jeg kom på et par interessante problemstillinger - kontoret mitt må ryddes ut av og arbeidsklær må leveres tilbake. Det må vel være akseptabelt å gjøre det om streiken vedvarer til siste arbeidsdag i måneden? Selv om jeg strengt tatt skulle gjort det i arbeidstiden.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal jeg si opp medlemskapet? Jeg har jo ikke planer om å bytte forbund når jeg bytter jobb.


I første post spør/funderer du på hva oppsigelse/bytte innebærer. Svarte ut fra det 😉

unik42 skrev (6 timer siden):

Jeg er litt delt om jeg skal være i samme forbund på den nye arbeidsplassen (mest sannsynlig kommer jeg ikke til å bytte siden jeg liker forbundet jeg er med i). Har det noe å si? Jeg hadde tenkt å bare melde flytting til ny bedrift og fortsette som før, men kunne jeg i teorien sagt opp i forbundet og?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...