Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuktig kjeller, sopp?


Anbefalte innlegg

Overtatt ett hus fra 1967 der jeg ser tydelig saltutslag på murveggene i kjelleren.

Er helt blank på dette området så jeg lurer på hva denne flekken er? Sopp?

Drenering er ikke gjort siden byggeår hva anbefales å gjøre for å fikse opp i dette?

F4A1511A-62CD-4C39-B6BA-A836AA1197AA.jpeg

572CE262-C735-400A-9465-8BB20FD5A82F.jpeg

01A9ADAD-8A4A-4DD8-93FF-8652A17495E9.jpeg

3F5388E8-6E9D-4993-98EB-37270342FAAD.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Dette ser ut som misfarging fra fukt. 

Sprekker i betong er ikke uvanlig og fukt trenger inn. Spesielt nå når snø smelter og bakken tiner.

Jeg vil anta at drenering vil hjelpe.

Om det er sprekker i betongen, ville jeg vurderert sprøytebetong for å tette sprekkene.

Hadde god suksess med det da vi hadde lignende misfarging på betong, ifbm jobb.

Inviter et firma som driver med dette på en uforpliktende og gratis befaring. Spør masse og ikke inngå noen avtale under befaringen.

Lenke til kommentar

Er ikke det verste jeg har sett.

Hvordan er lukta, kjenner du ei mugglukt, naar du kommer inn i kjelleren?

Hvis det staar noe paa gulvet, malingspann, eller noe, er det fuktig under, naar du fjerner det?

Naa er jo dreneringen paa hus i fra 1965 til 1985, beryktet for aa vaere veldig daarlige, ogsaa da.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (6 minutter siden):

Skal du bruke den som en kjeller, verksted, lager, arbeidsrom?

Eller skal du innrede?

Ønsker å innrede deler av kjelleren på sikt i hvertfall, tar nok noen år før jeg begynner med det. Andre prosjekter blir prioritert før.

Endret av dc123
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (27 minutter siden):

Er ikke det verste jeg har sett.

Hvordan er lukta, kjenner du ei mugglukt, naar du kommer inn i kjelleren?

Hvis det staar noe paa gulvet, malingspann, eller noe, er det fuktig under, naar du fjerner det?

Naa er jo dreneringen paa hus i fra 1965 til 1985, beryktet for aa vaere veldig daarlige, ogsaa da.

 

Merker ett lite hint av «kjellerlukt» ikke noe stram mugglukt som slår meg når jeg går inn.

Lenke til kommentar
dc123 skrev (2 minutter siden):

Merker ett lite hint av «kjellerlukt» ikke noe stram mugglukt som slår meg når jeg går inn.

God ventilasjon, er i hvert fall viktig og som kjeller, hadde den blitt godkjent av meg.

Men innrede? Da maa nok ny drenering til.

Ligger du helt flatt, eller i skraaning?

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (9 timer siden):

God ventilasjon, er i hvert fall viktig og som kjeller, hadde den blitt godkjent av meg.

Men innrede? Da maa nok ny drenering til.

Ligger du helt flatt, eller i skraaning?

 

Ventilasjonen der er luftekanaler i alle rom i kjelleren. Kun kanal med netting kan ikke stenge disse så står å trekker hele tiden. Ligger i skraaning, blir nok ny drenering ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (4 timer siden):

Fornuftig avgjoerelse.

Hold de utsatte omraadene rent med klorin, til du tar det.

Lykke til!

Takk for gode råd.

Tilleggsspørsmål: Bilde under er tatt i hybel som ligger vegg i vegg med kjeller denne er ikke under bakkenivå. Kjennes ut som sponplater på veggene. Dette grenser til motsatt side av bilde øverst fra kjelleren der det er fuktutslag. Ingen fuktmerker på betongen på siden av rommet som grenser til hybelen. Hva er det svarte under tapeten? Også fukt?

39B1A738-7F2F-4399-9237-A4359F532F24.png

Lenke til kommentar
dc123 skrev (På 7.4.2023 den 9.29):

 

Ventilasjonen der er luftekanaler i alle rom i kjelleren. Kun kanal med netting kan ikke stenge disse så står å trekker hele tiden. Ligger i skraaning, blir nok ny drenering ja

Du vil kanskje også isolere om du skal ta noe i bruk, da bør du vurdere å isolere fra utsiden (samtidig som du drenerer på nytt). Denne boka kan være fin: https://www.sintefbok.no/book/index/31/lag_rom_i_kjelleren_fuktsikre_loesninger

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dc123 skrev (20 timer siden):

Hva er det svarte under tapeten? Også fukt?

Veldig vanskelig å se. Dra fingern over, kommer det svarte av så er det antagelig sopp. For meg ser det ut som gammel tapet.

Edit: Antagelig sopp var nok et sterkt utsagn ^^ Da hadde jeg mistenkt sopp. Regner med at du ser om det er maling som kommer av.

Endret av Kikert
Lenke til kommentar
Kikert skrev (12 minutter siden):

Veldig vanskelig å se. Dra fingern over, kommer det svarte av så er det antagelig sopp. For meg ser det ut som gammel tapet.

Edit: Antagelig sopp var nok et sterkt utsagn ^^ Da hadde jeg mistenkt sopp. Regner med at du ser om det er maling som kommer av.

Den var litt vrien den der. Er det en gammel misfarging, eller er det fukt under i fra?

Er det helt toert, naar du kjenner paa det?

"Stabilt" ogsaa, misfargingen utvikler seg ikke?

Lenke til kommentar
On 4/6/2023 at 10:20 PM, dc123 said:

Overtatt ett hus fra 1967 der jeg ser tydelig saltutslag på murveggene i kjelleren.

Er helt blank på dette området så jeg lurer på hva denne flekken er? Sopp?

Drenering er ikke gjort siden byggeår hva anbefales å gjøre for å fikse opp i dette?

Saltutslag er grunnet fukt i muren, for å stoppe utslaget må man stoppe fukten.

Du  kan fint teste om dette er salter eller noe annet med å skrape av dette og ha det i vann, løser det seg opp er det salter.

En typisk årsak til at det er fukt i muren er at jordmasser ligger rett på muren og tilføyer den fukt.

 

Quote

Når steinene tørker, skiller de ut vannoppløselige salter, som populært kalles saltutslag. Men faktisk er det mer enn 20 forskjellige slags salter som skaper krystallene. Saltutslag er imidlertid ikke skadelig for murverket, det er utelukkende kosmetisk.

https://gjoerdetselv.com/handverker-teknikker/murer/murer-tips-fjern-saltutslag

 

Quote

Årsaken er ofte dårlig drenering eller manglende fuktsperre utvendig på grunnmurskonstruksjonen

https://hussoppen.no/skadevoldere/fuktproblemer/saltutslag/

 

Når det kommer til bilde nummer to, så antar jeg at malingen på oppsiden av ledningen er noen år gammel, og jeg antar da at dersom det er sopp, så er det ikke mye aktivitet i den, men det ser man ikke før en fjerner tapet og sjekker omfanget.

Men som andre sier, det ser ut som noe gammel tapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...