Gå til innhold

Avslutning av vergemål, viktige ting å huske på?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt verge i noen år nå, og begynner å føle meg rimelig klar for å ta tilbake kontrollen av egen økonomi. Jeg søkte statsforvalteren om å få en verge frivillig, så jeg kan avslutte det på dagen om jeg vil. 

Driver nå å planlegger og setter opp en oversikt om hva jeg må følge med på. Jeg har ikke ofret privatøkonomi en tanke, da dette har blitt ordnet for meg gjennom verge, så jeg er litt ute av loopen.

Jeg har opprettet en sparekonto, og lagt en foreløpig spareplan med det jeg får utbetalt av verge. 90% av det jeg sparer går rett på konto, resten putter jeg i fond. Har planlagt å øke innskudd i fond etterhvert som jeg har 100% oversikt i økonomi (etter avslutning.)

Faste regninger er: forsikring av innbo og bil. Husleie og strøm.
ellers er det bare utgifter til mat, bil/transport og fritidsaktiviteter. Jeg er utdannet bilmekaniker, alt av reparasjoner og vedlikehold blir utført av meg. Internett er inkludert i husleie, og telefon er dekket av familiemedlem. Planlegger å sette opp faste trekk hver måned til de utgiftene jeg har. 

Jeg har satt opp noen drømmer og ønsker for å motivere meg selv til å holde meg i skinnet, så jeg ikke bruker opp pengene mine på tull igjen. Jeg har ikke lyst til å ende opp med gjeld igjen, under noen omstendighet. Kredittkort og lån er derfor uaktuelt, fristelsen blir for stor. 

Er BSU og sånne ting noe vits i å tenke på hvis jeg aldri vil kjøpe noe eget sted å bo? Er det noen fordeler å hente noe sted?

Noe mer jeg burde tenke på? Noe jeg har glemt? 
 

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fenrisúlfr skrev (På 29.3.2023 den 18.30):

Er BSU og sånne ting noe vits i å tenke på hvis jeg aldri vil kjøpe noe eget sted å bo?

Virker vanskelig å få noe ut fra BSU. Kontoen er ikke synlig i nettbanken, kun på skattemeldingen og sånn.