Gå til innhold

Avslutning av vergemål, viktige ting å huske på?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt verge i noen år nå, og begynner å føle meg rimelig klar for å ta tilbake kontrollen av egen økonomi. Jeg søkte statsforvalteren om å få en verge frivillig, så jeg kan avslutte det på dagen om jeg vil. 

Driver nå å planlegger og setter opp en oversikt om hva jeg må følge med på. Jeg har ikke ofret privatøkonomi en tanke, da dette har blitt ordnet for meg gjennom verge, så jeg er litt ute av loopen.

Jeg har opprettet en sparekonto, og lagt en foreløpig spareplan med det jeg får utbetalt av verge. 90% av det jeg sparer går rett på konto, resten putter jeg i fond. Har planlagt å øke innskudd i fond etterhvert som jeg har 100% oversikt i økonomi (etter avslutning.)

Faste regninger er: forsikring av innbo og bil. Husleie og strøm.
ellers er det bare utgifter til mat, bil/transport og fritidsaktiviteter. Jeg er utdannet bilmekaniker, alt av reparasjoner og vedlikehold blir utført av meg. Internett er inkludert i husleie, og telefon er dekket av familiemedlem. Planlegger å sette opp faste trekk hver måned til de utgiftene jeg har. 

Jeg har satt opp noen drømmer og ønsker for å motivere meg selv til å holde meg i skinnet, så jeg ikke bruker opp pengene mine på tull igjen. Jeg har ikke lyst til å ende opp med gjeld igjen, under noen omstendighet. Kredittkort og lån er derfor uaktuelt, fristelsen blir for stor. 

Er BSU og sånne ting noe vits i å tenke på hvis jeg aldri vil kjøpe noe eget sted å bo? Er det noen fordeler å hente noe sted?

Noe mer jeg burde tenke på? Noe jeg har glemt? 
 

Endret av Fenrisúlfr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fenrisúlfr skrev (På 29.3.2023 den 18.30):

Er BSU og sånne ting noe vits i å tenke på hvis jeg aldri vil kjøpe noe eget sted å bo?

Virker vanskelig å få noe ut fra BSU. Kontoen er ikke synlig i nettbanken, kun på skattemeldingen og sånn. 

Du har et lavt forbruk når det gjelder klær, sko og frisør. Som er bra. Fritidsaktiviteter kan for noen bety dyr alkohol og dyre ferier. Men hvis du kjøper noe dyrt, er det bare å vente en god stund til neste gang. Forsøke å stramme litt inn på livreima i tida etterpå... Hvis du vil gjøre alt for å spare penger, er det en del gjerrigknark-tips der ute. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nepa said:

Virker vanskelig å få noe ut fra BSU. Kontoen er ikke synlig i nettbanken, kun på skattemeldingen og sånn. 

Du har et lavt forbruk når det gjelder klær, sko og frisør. Som er bra. Fritidsaktiviteter kan for noen bety dyr alkohol og dyre ferier. Men hvis du kjøper noe dyrt, er det bare å vente en god stund til neste gang. Forsøke å stramme litt inn på livreima i tida etterpå... Hvis du vil gjøre alt for å spare penger, er det en del gjerrigknark-tips der ute. 

Er heldig med at en i familien er frisør :) 
Når det gjelder klær og sånne andre personlige bruksgjenstander er det bare verktøy for meg, hadde det vært lov så hadde jeg gått naken. Det blir kun kjøpt når det forrige jeg hadde er ødelagt. 

Da har jeg notert ned at jeg burde sette av penger til sånne ting også, det hadde jeg ikke tenkt på. Takk :) 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (På 29.3.2023 den 18.30):

Er BSU og sånne ting noe vits i å tenke på hvis jeg aldri vil kjøpe noe eget sted å bo?

Overhode ikke!
 

Fenrisúlfr skrev (På 29.3.2023 den 18.30):

Noe mer jeg burde tenke på? Noe jeg har glemt?

Hvis du ofte er i kontakt med helsetjenestene og/eller bruker medisiner fast, er det lurt å forskuddsbudsjettere med kr. 250,- pr. måned til frikortbeløpet. Medisiner på "hvitresept", må tas med i budsjettet utenom.

Er du ellers over inntektsgrensen slik at du selv må betale godtgjørelse til vergen? Hvis ja, forstår jeg at ønsker å spare penger.
Hvis ikke, kan du jo også be vergen om full kontroll over egen økonomi i noen måneder før du helt avslutter vergemålet. På så vis er det lavere fallhøyde hvis du tryner. Du har også mulighet for å be vergen din å følge med på deg, altså en form for beslutningsstøtte.

Lenke til kommentar
2 hours ago, ^fmj said:

Fytti granskauen, den kalkulatoren der tar i litt vel grovt, jeg ligger langt under den i forbruk. men det var mange gode poster der, de skal jeg ta med videre :)

51 minutes ago, Skandinav said:

Overhode ikke!
 

Hvis du ofte er i kontakt med helsetjenestene og/eller bruker medisiner fast, er det lurt å forskuddsbudsjettere med kr. 250,- pr. måned til frikortbeløpet. Medisiner på "hvitresept", må tas med i budsjettet utenom.

Er du ellers over inntektsgrensen slik at du selv må betale godtgjørelse til vergen? Hvis ja, forstår jeg at ønsker å spare penger.
Hvis ikke, kan du jo også be vergen om full kontroll over egen økonomi i noen måneder før du helt avslutter vergemålet. På så vis er det lavere fallhøyde hvis du tryner. Du har også mulighet for å be vergen din å følge med på deg, altså en form for beslutningsstøtte.

Jeg er akkurat over grensa desverre. Har ikke noe hastverk med å slutte, og det med å ha vergen i bakgrunnen akkurat i oppstart var ikke en dum idé.

å sette av penger til frikortsgrensa var noe jeg ikke har tenkt på.

 

Takk til dere begge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...