Gå til innhold

Minecraft på mini-pc?


Anbefalte innlegg

Sjuåringen har ytret ønske om å spille Minecraft. Jeg er for gammel til å finne ut av dette på strak arm. :wee:

Jeg har googlet litt og ser folk skriver at Minecraft kan kjøre på nær sagt hva som helst. "It will run on a potato". 

Jeg har tenkt en stund på å kjøpe en mini pc og bruke den til emulering av eldre konsoller. Koble den til tv'en, en gamepad, Retroarch, tut og kjør. Så lurer jeg på, er disse kraftige nok til å kjøre Minecraft også? Da mener jeg ikke å skru alle innstillinger til bunns, men å kjøre det med standardinnstillinger og ha en god opplevelse. 

Om jeg f.eks kjøper noe som på linken under. Holder det? (man kan spille Minecraft med gamepad? Man må ikke ha tastatur og mus?) 

https://www.finn.no/295726761

Sitat

Intel Core i5, Integrert skjermkort, USB 3.0 , Thunderbolt, 7260U, Integrert prosessor, Prosessorkjerner 2stk, 2.2GHz Prosessorhastighet, Intel Iris Plus 640

Eller er det like greit å bare gå for en Nintendo Switch..? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktige å se etter er hvilke 3D-egenskaper GPU har

I ditt tilfelle har 7260U integrert Intel® Iris® Plus Graphics 640 som du sier

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/97539/intel-core-i57260u-processor-4m-cache-up-to-3-40-ghz.html

Her er specs på løsningen;

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/iris-plus-graphics-640-mobile.c2963

Dette burde støtte både Retroarch/andre retroprosjekter og Minecraft.

PCen er såpass ny at du har moderne nok 3D-egenskaper til enkle ting. 

Maskinen deler minnet på grafikkløsningen med vanlig internminne.

 

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Fikk du ordnet en PC til Minecraft?

Kjører du vanilla Minecraft uten å øke render- og Simulation distance vil du nesten kunne bruke hva som helst.

Har en liten mini PC fra Aliexpress med Intel N5105. Ikke akkurat den PCen som er i testen men svært lik. 

 

MiniPCer med Intel N5095, N5105, N100 osv får du fra 1500-2500kr inkludert frakt og moms fra Aliexpress. 

 

Har også prøvd på telefonen min, Minecraft pocket edition, kjører greit men når jeg ordnet en Minecraft server på en raspberry Pi ble det mye bedre. 

Vurderer å kjøpe en Ayn Odin til litt retro gaming og Minecraft Pocket Edition. Odin 2 kan emulere Switch. 

 

På Minecraft Java må du bruke mus og tastatur. 

9 av 10 Minecraft spillere bruker Bedrock edition på PC, konsoller og telefoner etc. 

Jeg startet å spille Minecraft Java i fjor. Måtte lære meg å spille med mus og tastatur i en alder av 44!!!😂

Har selv to gutter på 6 og 8. 

:utakt, du må begynne å spille Minecraft. Kommer du inn i det så kan jeg love deg at du kommer til å fortsette spillingen etter du har lagt guttungen. Jeg er hektet. Har opprettet egen server hjemme. Spiller sammen med kolleger. Hører på The Spawn Chunks, en Minecraft podcast. Ser på Minecraft videoer på YouTube. Hermitcraft, MumbuJumbo, Grian og mange fler. 

Har nye spill, gamle spill, retro spill.... men jeg spiller bare Minecraft 🤩

2023-10-28_20_20_04.thumb.png.10ee762581ab0ab0d7296b6dc1f47965.png

Endret av Kenhten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (7 timer siden):

Fikk du ordnet en PC til Minecraft?

Nei, jeg har ikke kjøpt noe. Behovet gikk litt over, ungen mistet interessen. Spill fenger ikke mer enn korte perioder om gangen her. 

Jeg ser Minecraft finnes til Switch også, så kanskje vi går for en sånn hvis det blir noe mer spørsmål om det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...