Gå til innhold

Erfaring med å jobbe på barnevern institusjon for ungdom?


Gjest 66acb...cd7

Anbefalte innlegg

Gjest 66acb...cd7

Jeg lurer virkelig på hvordan det er å jobbe på institusjon for ungdom. Jeg har søkt en stilling og har nå mulighet til å få den. Men er litt usikker på hva jeg egentlig går til.

Er det slik at man føler seg utrygg på jobb eller er det ofte krevende situasjoner? Jeg er stort omsorgs menneske og brenner for ungdom, men takler dårlig dersom jeg skulle bli truet eller det er virkelig bråk inn i bildet. 

Så hvordan er en dag på jobb på institusjon? Del gjerne din erfaring.

Anonymous poster hash: 66acb...cd7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har arbeidet både på akuttmottak og "vanlig" institusjon for ungdom underlagt de fleste paragrafer. Hverdagen varierer mye fra sted til sted - og utfra hva slags type ungdom som bor der. Jeg har aldri følt meg utrygg på jobb - men de vil teste deg fra topp til tå, og konsekvent utfordre grensesetting, samt hvor "de har deg" som person. Spesielt i begynnelsen, da det ikke er bare-bare å bygge opp en relasjon helt fra begynnelsen av. 

Husk at dette er ungdom som er ofte er vant med å bli sviket, bedratt og utsatt for omsorgssvikt. Så derfor er det helt naturlig at de tester disse grensene. Dette kan gjøres på mange måter. Også ved bruk av fysisk makt (i mangel av andre kommunikasjonsformer) - men det er svært sjelden det går veldig voldelig for seg. Dersom det skjer, er det ofte personalet sin egen skyld på grunn av unødvendig tvangsbruk, eller noe annet som har bygd seg opp over lengre tid. Men å få et egg i panna, eller kopper og krus kastet mot seg. Det skjer. Det må man lære seg å håndtere. Men stort sett forstår du når det kommer til å skje. Så da er det mye enklere å håndtere. Men det handler mye om hva slags type institusjon, hva slags ungdom som bor der, hvordan personalgruppen fungerer - og mange andre faktorer. Så det er helt umulig for meg å svare på hvordan din hverdag eventuelt vil utarte seg. 

Dersom du leter etter "utrygge svar" - som du gjør i innlegget ditt, vil du bare opparbeide deg en slags frykt i forkant - da du forsøker å være i forkant. Jeg vil heller anbefale deg å gå inn med et åpent sinn - og ta ting som de kommer. 

Så lenge du er trygg på deg selv, ikke har komplekser rundt eget utsende eller væremåte som påvirker atferd/språk. Klager å beherske deg når tålmodigheten blir testet - og innehar helt vanlige gode, sunne menneskelige egenskaper. Er du kvalifisert. :)

Det mest krevende er nok å legge fra seg jobben hjemme. Som omsorgsperson er det helt naturlig at du lager sterke bånd til ungdommen - som alle har sin historie. Det å gå hjem etter endt vakt, uten å føle seg "ferdig" med en samtale, eller når du vet ungdommen går en usikker helg i møte, av ymse omstendigheter. Er ikke bare enkelt. Så det å skille mellom jobb og privat er nok det vanskeligste vil jeg mene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Du sier ingenting om hvilken målgruppe det er. Er det atferdsplassering er trusler, vold, rømming, rus, kriminalitet veldig vanlig. Bare unntaksvis at det ikke skjer

Private barneverninstitusjoner tar som regel mot ungdom som det offentlige ikke har ressurser til å håndtere, hovedsakelig pga at ungdommene i tillegg til atferdsproblematikk har tilleggsdiagnoser, derfor jobber dem også som regel medlever for tettere og flere som kan følge opp. Jeg har jobbet både i det private og offentlige, og kan love deg at kvaliteten i det private er utenkelig mye dårligere, fordi de som kan jobben godt heller jobber i det offentlige pga 100k mer i lønn.

Det er like ille på det man kaller «akutt-atferd» plasseringer. Omsorgsplasseringer derimot er en helt annen sak, der er det som regel rolig, men istedenfor utagerende atferd kan det forekomme innagerende. Skal du begynne med dette er risikovurdering noe du burde ha i tankene hver eneste time på jobben, ungdom plassert på atferdsinstitusjoner er uforutsigbare med et utrolig smalt toleransevindu. Sier du nei til en is på butikken er det nok til å skape en situasjon.

Å skape en god relasjon er viktig, men ha i bakhode at ungdom gjerne utagerer mot de man er trygg på, så hvis ungdommen utagerer, og du som hans trygge person er der sammen med en ny vikar, vil du få støyten. 


Jeg er utdanna barnevernspedagog og har 5-6 års erfaring fra dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og husk at alt du sier, kan bli brukt i mot deg når ungdommen er utenfor toleransevindu. Vært borti mange tilfeller der ansatte fortelle om familie, egen ruserfaring osv. Ungodmmen lover at man skal holde kjeft, men mange har null hemninger når de først blir aggressive. Ellers kan jeg nevne at branner, vold og drapsforsøk er økende, så ikke tenk at dette er en chill jobb

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...