Gå til innhold

Kjøp av ny high-end gaming pc.


Anbefalte innlegg

Hei,

Det har gått 11 år siden jeg bygde pcen jeg gamer på idag og det merkes, selvom jeg synes denne pcen har gitt meg vanvittig mye valuta for pengene. (Oppgradert kun skjermkort og fra 16gb til 32gb ram)

Har lenge tenkte på det å kjøpe ny pc men pga. et husprosjekt som har tatt mye tid og penger de siste syv årene så har dette med ny pc alltid blitt utsatt.
Igår da jeg "bygde drømmepcen" i handlekurven så jeg at jeg hadde en kupong på "10% på en vare" som går ut 01.03.23. Av prinsipp så liker jeg å få benyttet meg av slikt, så jeg startet å se over de dyreste komponentene i handlekurven og det var jo selvsagt ett RTX4090 kort som vant den duellen. Da jeg så at det var kun 2 stk igjen på lager og kjerringa ropte at middagen var ferdig, så bestemte jeg meg for at om det blir solgt ett kort mens vi spiste middag så skal jeg gå for det siste kortet, for da blir denne drømmen ett steg nærmere en realitet.

Etter middagen så var det bare ett kort igjen, dermed så ble dette med prinsippene mine nok en gang dyrt og kortet kan hentes imorgen.

Dermed så trenger jeg fort de andre delene også og det kan være fint å høre med andre om synspunkt på oppsett.

Under så har jeg smelt sammen noe deler, da av type Intel og ikke AMD, da jeg ventet på slipp av tester av 7950X3D som ble gitt i dag som gjorde meg mer forvirret over hva jeg skal gå for og ikke.

Case CorsairiCUE 7000X RGB
PSU ASUS ROG Strix 1000
HK ASUS ROG STRIX Z790-F
CPU 13900KS/KF
CPU Kjøler CORSAIR iCUE H150i ELITE
RAM G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-7200
GPU MSI GeForce RTX 4090
SSD WD Black SN850X


Intel 13900 serien, K ser jeg ingen grunn til å betale ekstra for da jeg skal ha en egen GPU og ikke vil benytte meg av den integrerte i CPU, dermed så kan man spare noe på å gå for en KF istede. Men med KS så får man jo den magiske 6GHz og noe bedre ytelse, men er det verdt nesten 2K for dette?

Eller er AMD veien å gå?
Selv så føler jeg at testene jeg har sett sålangt ikke var like mye "wow" som det 5800X3D ga da denne kom.

Bruken vil bli hovedsaklig lette oppgaver og gaming (Simulator, Strategi, CSGO)

Ønsker å bygge en pc nå som skal holde i hvertfall 5 år uten oppgraderinger.

Kan være jeg har glemt å ta med noe, isåfall ikke nøl med å spørre eller å komme med tips.

På forhånd takk.

- Daniel.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...