Gå til innhold

Bør jeg tegne Applecare+ mobilforsikring?


Anbefalte innlegg

Vi har nettop kjøpt en iPhone 11 til en tenåring i huset, og i tillegg til påmontert skjermbeskytter og etui vurderer vi også en forsikring. Applecare+ ble anbefalt i en annen tråd, men det er vanskelig å finne noe fullstendig (og forståelig for vanlig folk) av vilkår, hva som dekkes, begrensninger og det hele.

Vi prøvde til og med å ringe til Apple, men der visste de ikke noe som helst (eller var ikke interessert i å hjelpe), og på Applecare produkter nettsiden er jeg usikker på om de tar tak i alle detaljer. Det er jo gjerne slik at når skaden skjer oppdager man alle unntakene og ekstrautgiftene rundt en forsikring, dette til tross for å ha lest de fullstendige vilkårene som er som vanlig veldig omfattende samt skrevet for advokater.

Det jeg ser er iallefall at det er en egenandel på kr. 290,- om man knuser skjermen eller ødelegger kabinettet, og 890,- for andre skader eller utskiftning av batteri dårligere enn 80%. Hva "andre skader" menes sies det ikke (heller ikke kundesupport hos Apple kunne svare oss på dette), og jeg leste at "Skade for uhell kun glasset på baksiden (kun for alle iPhone 12,13 og 14 modeller)", så hva dette betyr for en iPhone 11 vet jeg ikke, og om "glasset på baksiden" menes om man får skadet kameraet, og isåfall om dette dekkes av forsikringen eller hva det isåfall vil koste ekstra. Heller ikke dette kunne kundesupport hos Apple oppklare ☹️
Videre sa Apple kundestøtte at man kunne få dekket skader kun en gang pr. år mens i de fullstendige vilkårene står det at det ikke er noen begrensninger på antall ganger. Forvirrende!

Vi kjøpte telefonen hos Power, som også tilbyr sin Power Trygghetsavtale med Applecare services når man skal betale for den (vi takket nei til dette da jeg forstod det slik at Applecare+ direkte fra Apple dekket det samme, kostet mindre, og vi har 60 dager til bestemme oss på etter å ha mottatt telefonen), men jeg Power sin versjon ser også ut til å dekke tyveri/mistet telefon som jeg av en eller annen grunn overså at Apple ikke dekker. Men det er nok for sent å ta imot Power sin selv om det bare er en uke siden vi kjøpte telefonen.

Så er Applecare+ (eller Power sin trygghetsavtale) forsikringer som fungerer, og hvilke "overraskelser" er det man ikke får vite om på forhånd?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se hvordan det skal lønne seg, du betaler 2180 om poden knuser skjermen i løpet av to år, 1890 kroner om telefonen overlever uskadet. Med innbo betaler du ingenting om poden ikke knuser skjermen og 2000 kroner om poden knuser den.

Om begge foreldrene er i Lofavør frafaller egenandelen om du er så heldig at du er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...