Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bone bruise i kneet - ikke avlaste?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Opplevde å få kneskålen ut av ledd for snart en måned siden (for tredje gang). 

Etter 1,5 uker så begynte egentlig smertene å avta greit, men jeg var fryktelig stiv i kneet og gikk derfor til legen. Frem til da hadde jeg hinket rundt og gått en del på kneet, men prøvde å ikke gå så mye den første uken, men ble en del gåing i forkant av legebesøket fordi jeg blant annet var i bryllup. Legen henviste meg umiddelbart til ØH hos ortopedien, de undersøkte kneet, tok røntgen, vaktlegen måtte hente inn en LIS lege fordi jeg var så stiv og de ikke fikk gjort nødvendige undersøkelser, til slutt sa LIS legen at han ville snakke med overlegen. Overlegen virket ganske sikker på at det kunne være meniskskade, og jeg ble bedt om å ikke belaste foten og fikk krykker, og beskjed om at jeg ville bli kallet inn til MR innen en uke.

Så i forrige uke var jeg og tok MR, og denne uken har jeg vært hos kontroll hos en annen LIS lege. Jeg har i forkant kunne lese MR-svaret, og heldigvis er ikke menisk, korsbånd eller leddbånd skadet, men det ser ut som jeg har noen rifter i brusk, blant anna kneskålen, i tillegg til at det står at det mistenkes at det er bone bruise i lateral femurkondyl, også er det noe med høytstående plica. 

Når jeg googlet dette med bone bruise, så finner jeg flere plasser at man skal avlaste med krykker i opptil 4-6 uker. I epikrisen fra LIS-legen har hun ikke direkte brukt ordet bone bruise (det stod i MR), men at jeg er benødem på laterale femurkondyl. Jeg er svært forvirret over hvorfor jeg skal kaste krykkene når jeg bare har gått 2 uker på krykker, og er redd for at jeg bare agerer kneproblemet ved å belaste foten igjen.

Jeg er fortsatt svært stiv i kneet, blant annet redusert fleksjon til 30 grader og ekstensjonsdeficitt på 10 grader. Legen fikk ikke undersøkt meg bedre pga. dette, men hun mener altså at jeg ikke bør gå på krykker pga. stivheten og at kneet trenger å være i bevegelse, og anbefalte meg fysio Jeg har nå fått time til kontroll hos ortopeden om 6 uker.

Nå har jeg etter timen prøvd å gå uten krykker, og jeg halter regelrett, mye også fordi jeg ikke får flektert kneet ordentlig i gående stilling, slik at det alltid er litt bøyd. Jeg synest også det er litt pussig at å belaste kneet skal hjelpe på stivheten da jeg gjorde det i 1,5 uker før jeg fikk beskjed om å ikke avlaste, men det er mulig at overlegen først og fremst sendte meg på krykker utelukkende pga. at han trodde det var meniskskade.

Jeg klarer ikke helt å riste av meg følelsen rundt at det står at man skal avlaste med krykker i 6 uker ved bone bruise, samtidig så burde jeg jo stole på at en lege i spesialisering vet han hun snakker om, men fikk bare litt generell følelse av at hun var litt usikker. Var blant annet snakk om at jeg skulle henvises videre for å diskutere operasjon knyttet til stabilisering av kneskål, men etter å ha konferert med en annen lege har hun tydeligvis ombestemt seg og det står ikke et ord om det i epikrisen nå, men mulig det er noe som skal diskuteres igjen om 6 uker.

Lurer på om noen har noe erfaring med det samme eller innspill? 

 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ellers nevne at i henvisningen til MR så stod det at overlegen ønsket artroskopi etter MR. Dette har ikke blitt nevnt noe om nå, men mulig det var i tilknytning til mistanke om meniskskade, selv om mistanke om meniskskade aldri har vært nevnt eksplisitt i journal heller. 

Lenke til kommentar

Individuelle tilpasninger er kraftig undervurdert. Det er kun du som kan vurdere grad av avlastning, og ingen lege uavhengig av utdanning. Knask voltaren i et par uker til og ta en vurdering etter det, blir du verre etter en grad av belastning må du ta et steg tilbake og ta en revurdering. Det er kun du som kan vite hvaslags belastningsnivå som passer best for akkurat deg. Det er akkurat som et eksperiment, man må prøve seg fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Individuelle tilpasninger er kraftig undervurdert. Det er kun du som kan vurdere grad av avlastning, og ingen lege uavhengig av utdanning. Knask voltaren i et par uker til og ta en vurdering etter det, blir du verre etter en grad av belastning må du ta et steg tilbake og ta en revurdering. Det er kun du som kan vite hvaslags belastningsnivå som passer best for akkurat deg. Det er akkurat som et eksperiment, man må prøve seg fram.

Takk for svar!

Jeg kan forresten ikke ta betennelsedempende pga. IBD, så mulig at tilhelingen går tregere pga. det. Dette står i journal og nevnte jeg til legen også. Jeg kan alltids ta paracet, men det hjelper jo ikke akkurat på å dempe betennelsen.

I sted måtte jeg rett og slett ta krykkene fatt, da jeg knapt klarte å gå på foten. Jeg har i tillegg nå fått en liten strekk i bakleggen av å gå som jeg gjør, som gjør at det er ekstra vondt. 

Mulig det må en gradvis tilvenning til, ikke vet jeg. Hun sa vel at jeg kunne gjøre det, ta med krykkene hjem og "venne de av meg". Jeg prøver å belaste litt igjen i morgen tidlig og se hvordan det utvikler seg, blir det like vondt som i dag, så tror jeg at jeg kommer til å bruke krykkene litt.

RRhoads skrev (1 time siden):

Er kneet hovent?

Litt usikker på hva du mener med hovent. Jeg har litt væskeansamling rett under kneskålen. Synest kanskje det har blitt litt mer på ene siden nå, men mulig at jeg bare legger mer merke til noe som egentlig har vært der hele tiden. Det med væsken kunne de både se på undersøkelse og på røntgen. Men det ble beskrevet som "mindre mengder væske".

Fra MR fant de dette om væske: "Skråttgående plica både medialt og lateralt i patellahøyde samt suprapatellart, litt markert intraartikulær væske som ved lett hydrops".

LIS-legen nå ved kontroll beskrev det selv som "ingen stor hevelse eller misfarging".

Så det virker ikke som det er snakk om veldig store mengder.

Nå er jo planen at jeg skal til fysio fortløpende, men jeg vet det normalt er litt ventetid for å få til om man ikke er sykmeldt, så det spørs om det tar noen uker.

 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (4 timer siden):

 

Litt usikker på hva du mener med hovent. Jeg har litt væskeansamling rett under kneskålen. Synest kanskje det har blitt litt mer på ene siden nå, men mulig at jeg bare legger mer merke til noe som egentlig har vært der hele tiden. Det med væsken kunne de både se på undersøkelse og på røntgen. Men det ble beskrevet som "mindre mengder væske".

Fra MR fant de dette om væske: "Skråttgående plica både medialt og lateralt i patellahøyde samt suprapatellart, litt markert intraartikulær væske som ved lett hydrops".

LIS-legen nå ved kontroll beskrev det selv som "ingen stor hevelse eller misfarging".

Så det virker ikke som det er snakk om veldig store mengder.

Nå er jo planen at jeg skal til fysio fortløpende, men jeg vet det normalt er litt ventetid for å få til om man ikke er sykmeldt, så det spørs om det tar noen uker.

 

Ja, var væskeansamling jeg tenkte på. Be legen om ultralyd på kneet og tapp de for væske 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (10 timer siden):

Takk for svar!

Jeg kan forresten ikke ta betennelsedempende pga. IBD, så mulig at tilhelingen går tregere pga. det. Dette står i journal og nevnte jeg til legen også. Jeg kan alltids ta paracet, men det hjelper jo ikke akkurat på å dempe betennelsen.

I sted måtte jeg rett og slett ta krykkene fatt, da jeg knapt klarte å gå på foten. Jeg har i tillegg nå fått en liten strekk i bakleggen av å gå som jeg gjør, som gjør at det er ekstra vondt. 

Mulig det må en gradvis tilvenning til, ikke vet jeg. Hun sa vel at jeg kunne gjøre det, ta med krykkene hjem og "venne de av meg". Jeg prøver å belaste litt igjen i morgen tidlig og se hvordan det utvikler seg, blir det like vondt som i dag, så tror jeg at jeg kommer til å bruke krykkene litt.

Litt usikker på hva du mener med hovent. Jeg har litt væskeansamling rett under kneskålen. Synest kanskje det har blitt litt mer på ene siden nå, men mulig at jeg bare legger mer merke til noe som egentlig har vært der hele tiden. Det med væsken kunne de både se på undersøkelse og på røntgen. Men det ble beskrevet som "mindre mengder væske".

Fra MR fant de dette om væske: "Skråttgående plica både medialt og lateralt i patellahøyde samt suprapatellart, litt markert intraartikulær væske som ved lett hydrops".

LIS-legen nå ved kontroll beskrev det selv som "ingen stor hevelse eller misfarging".

Så det virker ikke som det er snakk om veldig store mengder.

Nå er jo planen at jeg skal til fysio fortløpende, men jeg vet det normalt er litt ventetid for å få til om man ikke er sykmeldt, så det spørs om det tar noen uker.

 

Ofte krever det lengre tid med total hvile før man begynner fysikalsk behandling enn det man får opplyst fra sykehus&lege, dette gjelder spesiellt når det er snakk om betennelsestilstander. Det har jeg dessverre fått erfart litt for mange ganger selv men noen må vel lære det på den harde måten. Man må hvile lenge nok til at betennelsen er gått betydelig ned før man begynner med rehab øvelser. Begynner man for tidlig med fysikalsk behandling kan det potensiellt gjøre vondt verre hvis betennelsen er kraftig nok. Derfor er tilstrekkelig hvile med mest mulig avlastning et viktig første steg før man går videre med bevegelsestrening. Etter bevegelsestreningen er neste fase motstandstrening som er det siste steget i rehabiliteringen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...