Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brystkreft mamma


Enmannpaa27

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! 

Forståelig synes du dette er skremmende, og å gråte og sette ord på ting er kanskje det viktigste dere kan gjøre nå. Som hen under sier, om du går på skole ber du om å få fri, og arbeider du gjør du det samme. Sykdom i nær familie (og traumene dette medfølger) er mer enn nok unskyldning for å kunne bruke tid med familien. 

Men, det er ikke dermed sagt at din mor har fått en dødsdom. Ifølge https://www.kreftregisteret.no/Temasider/kreftformer/Brystkreft/ overlever svært mange diagnosen. Jeg ville derfor forsøkt - så godt det lar seg gjøre, å holde hodet kaldt og ikke være redd for ting som ikke har skjedd enda / frykten for det ukjente. Inntil legene har sagt noe annet er det større sannsynlighet for at dette går (relativt) bra enn ikke :)

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hei. Så trist å høre at din mamma har fått påvist brystkreft. 

Dessverre er det ingen her som kan fortelle noe om prognoser, da kreft ikke bare er kreft, og det er forskjellig fra person til person. Prøv å pust med magen, så får nok din mor god oppfølging av lege og sykehus som kan fortelle mer om akkurat din mammas tilfelle. 

Det er lov å reagere sterkt med store nyheter, og kreft er akkurat en sånn ting jeg tenker det er helt ok å reagere sterkt på. Men ikke få helt panikk. Jeg kjenner flere som har hatt brystkreft, og de har fått knallgod oppfølging av lege og helsepersonell gjennom hele løypa, med god informasjon. Dersom helsevesenet ikke har panikk (aka det går noen uker før man får time) så trenger ikke du heller å ha helt panikk i begynnelsen. (litt som med å fly, du kan få panikk når flyvertinnene får panikk, er de rolige, så kan du med ganske stor sikkerhet være rolig du også) 

Kan du snakke med din sjef og høre om du kan få dra hjem ? og så kanskje dra på besøk til mamsen ? ta med litt kaffe og macroner, så kan man prate sammen ? 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest b0f42...3e5

Din mor har nok gode prognoser, hun er heldig som har oppdaget det så tidlig - så sannsynligheten for å ikke overleve er nok liten.

Kjenner flere som har hatt det som lever i dag, inkludert min mor som hadde tilsvarende størrelse og ble kreftfri. Sålenge det ikke er spredning bør det nok gå fint, noe det som regel ikke er i et så tidlig stadie. Behandlingen kan derimot gi en del ringvirkninger på livskvaliteten fremover for henne, men å ikke overleve ville jeg ikke bekymret meg veldig mye for. 

Anonymous poster hash: b0f42...3e5

Lenke til kommentar

Spør heller legen hennes enn å google, fordi prognoser varierer mye fra situasjon til situasjon, hvor agressiv kreften er, hvor bra behandlingen er, men generelt sett, brystkreft overlever mange fra, og prognosen er bedre når det blir oppdaget tidligst mulig. 

Man opererer så fort som mulig for å sørge for at det utvikler seg videre. 

Mange som har vært igjennom behandling for kreft får noen ettervirkninger som utmattelse, hvis det skulle bli tilfelle for din mor, så ville jeg anbefalt f.eks at hun får litt veiledning i energiøkonomisering og det å leve med nedsatt energi.

Ring gjerne kreftforenings rådgivningstjeneste! 

https://kreftforeningen.no/tilbud/kreftforeningens-radgivningstjeneste/

Forøvrig har jeg full forståelse for at du opplever dette som skremmende og trist, og jeg ønsker din mor god bedring og håper at du som pårørende også passer på å ta vare på deg selv. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...