Gå til innhold

Erfaringer med Colormunki kalibrator?


Lyncs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermer vil endre seg over tid.

For hvermannsen vil man kanskje ikke legge stort merke til det. Jeg vil likevel anbefale å ta en full profilering (eller kalibrering dersom skjermen støtter det) en gang i halvåret-året. 
 

Da jeg jobbet som colorist kalibrerte jeg monitoren annenhver måned. Det er ikke mye avvik på den tid, men det er avvik. Ikke stol på at skjermen "holder seg" til evig tid om farger er viktig for deg. 
 

En full runde med profilering eller kalibrering med DisplayCAL tar jo ikke mer enn 10-15 minutter. Vel verdt tiden spør du meg.

Lenke til kommentar

Det viktigste når en kalibrerer skjermer er at de justeres slik at kalibreringen ikke får problemer med å få optimale resultater.

Hvis f.eks fargene er justert for mye som utgangspunkt eller at lysnivået er for langt opp eller ned så kan software få problemer enkelte steder med å justere optimalt. Har du mistanke om noe slikt kan det være lurt å justere dette og ta en ny fullkalibrering.

Støtter også DisplayCAL som hjelper deg å optimalisere dette som en del av måten den prekalibrerer på.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...