Gå til innhold

Gammelt hk-kan ikke stille på mp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et litt gammelt Aopen hovedkort, med en xp 2500+ prosessor. Jeg vil overklokke prosessoren, men kan kun stille på FSB-hastigheten og ikke multiplieren. :( (Prosessoren skal vistnok ikke være låst.)

Har hovedkortet noen betydning for om jeg kan stille på multiplieren eller ikke? :dontgetit:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Bios, er muligheten for å stille tilstede og "grått"/skravert

eller er den overhode ikke tilgjengelig ??

Svaret på ditt spørsmål ligger vel i overnevnte.

Skrevet

Det står ikke noen om multiplieren i BIOS. ( Vises kun i grått ved utregning av cpu-hastighet.) Betyr dette at jeg ikke har mulighet til å stille på multiplieren pga hovedkortet?

Skrevet (endret)

Enkelte hovedkort har ikke støtte for manuell multiplier endring i BIOS, men får det senere via BIOSoppdateringer. Er et felt skravert med grått, og hovedkortet ditt litt gammelt, er det gode muligheter for at du kan få en nyere BIOSversjon som kanskje kan gjøre dette. Sjekk produsenten sin side for nyere BIOSversjoner

Endret av brsseb
Skrevet (endret)
Hvilket hovedkort har du da? (Det står ingenting i profilen din)

Har et Aopen AK75 SiS 747

brsseb: har nyeste BIOS.

Endret av The Silencer
Skrevet
Hvilket hovedkort har du da? (Det står ingenting i profilen din)
Har et Aopen AK75 SiS 747

Link: Aopen AK75 SiS 745

I manualen står det på side 15 og 22 hvordan du justerer multiplieren. Det er helt rett som du sier at det ikke er i biosen, men at innstillingene er med en dip-switch på hovedkortet. (like ved CPU-sokkelen)

Tabellen på side 25 er litt feil siden den sier at Athlon 2000+ er 2GHz, men ellers så viser den at du kan ha en maksimal multiplier på 12,5x og FSB'en kan gå på max 133MHz.

Din barton 2500+ vil altså underklokkes med ca 10% på de maksimale innstillingene. Men fortvil ikke, det fører også gode ting med seg. Som f.eks lavere varmeproduksjon, og om du har mulighet til å kjøre med lavere spenning får du ennå lavere varmeproduksjon. Fordelen med dette er at du fint kan senke viftehastigheta og få et mer stillegående system. Jeg tror ikke du klarer å kjøre vifteløst med bare 10% underklokking, men det er nok mulig om du senker multiplieren eller FSB'en yttligere.

Skrevet
Takk for svar Simen1, men linken til manualen fungerer ikke...

Bare gå inn på hovedsiden til hovedkortet (den andre linken) og trykk på "manual" i menyen til venstre. (Jeg hadde også problemer med noen av linkene, men det er bare å prøve alle sammen en etter en så går det nok til slutt) Det er forresten PDF-format så en PDF-leser (f.eks Adobe Acrobat Reader) er nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...