Gå til innhold

Spørsmål om skyene og fillagring


Subara

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med en digital ryddejobb på Mac og skal laste opp nesten 500 GB fra en ekstern harddisk til OneDrive, hvor jeg har 1 TB lagringsplass til rådighet. Fra før har jeg 50 GB fra iCloud+. Jeg lagrer mappene fra maskinen til ekstern harddisk med jevne mellomrom - 2 stk for å ha backup - for ikke å gå over 50 GB.

Jeg startet med å overføre alt fra den eksterne harddisken over i en mappe på skrivebordet og slo av iCloud, siden jeg bare har betalt for 50 GB. Deretter overførte jeg til OneDrive-mappen på maskinen. Ev. kunne jeg ha lagt inn filene direkte fra den eksterne harddisken.

Dagen etter har mange av filene blitt sendt opp til iCloud likevel, men det stoppet opp pga synkroniseringsproblemer slik at maskinen ikke ble full, heldigvis.

Er det mulig å stille inn iCloud til ikke å lagre det som ligger i OneDrive? Jeg finner ikke OneDrive her:

Spoiler

1377538963_iCloudlagrerfradissestedene.thumb.jpg.62a10ab3a46e86460505cc11b9418316.jpg538485663_OneDriveiMacFindermapper2.thumb.jpg.1350c18d147b4b264ebad15b293f6679.jpg

 

 

OneDrive synkroniseringsfeil nytt navn4.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg kan tenker meg er at iCloud og OneDrive synkroniserer samme mapper, og at noen av disse overlapper.

Typiske mapper er bilder, dokumenter etc.

Legger du Onedrive filene dine direkte via drag and drop i nettleser versjonen av onedrive vil nok dette bli lettere. Eller så oppretter du en ny mappe som du manuelt velger skal synkronisere i Onedrive

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

xClaymanx skrev (1 time siden):

Det eneste jeg kan tenker meg er at iCloud og OneDrive synkroniserer samme mapper, og at noen av disse overlapper.

Typiske mapper er bilder, dokumenter etc.

En gang jeg hadde for mange bilder på iPhone begynte den å slette bildene.

xClaymanx skrev (1 time siden):

Legger du Onedrive filene dine direkte via drag and drop i nettleser versjonen av onedrive vil nok dette bli lettere.

Ja, men det er over 200 000 filer.

Men at OneDrive kan automatisere deler av ryddeprosessen. Ser at bildene legger seg inn i OneDrive etter dato. Deretter å lage nye mapper etter tema.

xClaymanx skrev (1 time siden):

Eller så oppretter du en ny mappe som du manuelt velger skal synkronisere i Onedrive

Opprette mappen i nettleserversjonen?

Hvis jeg laster opp fra den eksterne harddisken unngår jeg at filene plasserer seg på maskinen eller deles med iCloud.

Ja, takk:

 

Sitat

Synkroniser bare det du trenger

Gjelder for: OneDrive-ikon OneDrive for Business-ikon

OneDrive Filer ved behov gir deg tilgang til alle filene i OneDrive uten at du må laste dem ned og bruke lagringsplass på enheten. Les mer om Filer ved behov i OneDrive.

Du kan også laste ned færre filer ved å velge hvilke OneDrive-mapper som skal synkroniseres til datamaskinen.

Obs!: Du mister ikke filer eller data ved å deaktivere eller avinstallere OneDrive på datamaskinen.

Det kan jeg jo også gjøre i iCloud, men har mer lagringsplass på Mac lokalt og på OneDrive. Men hadde sikkert vært enklere med bare en sky.

 

Men så er det Begrensninger og begrensninger i OneDrive og SharePoint

Filnavnene kan bla. ikke ha spørsmålstegn for å kunne synkroniseres, og mye må endres manuelt. Unicode m.m.

OneDrive kan heller ikke laste opp to filer med samme navn, om jeg forstod det riktig.

 

Sitat

Kontroller at du ikke har noen like filnavn

Gjelder for: OneDrive-ikon OneDrive for Business-ikon

Du kan oppleve synkroniseringskonflikter hvis du laster opp flere filer på OneDrive-nettstedet samtidig, eller hvis du har gjort endringer i OneDrive-mappen på en annen datamaskin som synkroniserer samtidig.

Synkroniseringsfeil kan også oppstå hvis du redigerer filene i frakoblet modus.

Hvis du vil redusere synkroniseringskonflikter, kan du gi filene eller mapper et nytt eller unikt navn og lagre dem på nytt.

 

Jeg har mange filer med samme navn på den eksterne harddisken:

  • Samme fil plassert i ulike mapper på grunn av backup. Feks. 171125_slekt, 180403_slekt. Endret noe underveis så det blir ekstra rot.
  • Når filer heter det samme, vil de overskrives? Feks. at flere ulike bilder kan hete IMG_001 fordi jeg kjøpte nytt, digitalt kamera.

Lurer på om det egentlig er en god idé å bruke skyen til permanent lagring av så mange filer. Microsoft markedsfører OneDrive med at du kan jobbe overalt og på ulike enheter, samt å dele med andre. Mesteparten av det jeg har er gamle filer som sjelden er i bruk.

Skyen er bra å ha i tilfelle brann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...