Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan sjekke bremseklosser på scooter?


Anbefalte innlegg

  • Hårek endret tittelen til Hvordan sjekke bremseklosser på scooter?
Videoannonse
Annonse

Du må sannsynligvis skru av bremsekalipperen, og ta av bremseklossene. De skal normalt være et blekk som skal ligge mellom bremseklossene og stempelet. Hvis det ikke er der så vil gjerne bremsen "hyle" når du bremser. 

Sjekk på YouTube om det ligger en instruksjonsfilm der.

Legg gjerne ut bilder her.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Hjullager koster ikke all verden. 

Jeg hadde et hjullager-havari på en MC en sen fredagskveld dypt inne i de franske skoger en gang. Fikk bajken på verksted lørdag morgen, og var på veien igjen før kl. 12 samme dag.

Du kan sjekke lageret ved å sette scooteren på hovedstøtta, og la noen sitte på scooteren og holde fast styret, mens du tar tak framme og bak på forhjulet (mens det er i lufta) og kjenne om det er noe slark i lageret. Prøv også å skifte grep til vertikalt (oppe og nede på dekket).

Som sagt sjekk YouTube-filmer om temaet på scooter generelt og din modell spesielt. Mye god kunnskap å hente på YouTube.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Hjullager koster ikke all verden. 

Jeg hadde et hjullager-havari på en MC en sen fredagskveld dypt inne i de franske skoger en gang. Fikk bajken på verksted lørdag morgen, og var på veien igjen før kl. 12 samme dag.

Du kan sjekke lageret ved å sette scooteren på hovedstøtta, og la noen sitte på scooteren og holde fast styret, mens du tar tak framme og bak på forhjulet (mens det er i lufta) og kjenne om det er noe slark i lageret. Prøv også å skifte grep til vertikalt (oppe og nede på dekket).

Som sagt sjekk YouTube-filmer om temaet på scooter generelt og din modell spesielt. Mye god kunnskap å hente på YouTube.

Sorry, de andre meldingene vil ikke slette

jeg har sett på YouTube hvordan sjekke hjullager, scooteren har ingen av kriteriene til å ha et løst eller ødelagt hjullager.

dette er en video fra 5min siden.

Lenke til kommentar
Scoterhjelp skrev (17 timer siden):

Når jeg kjører sakte lager den lyd, ikke over 30/35kmt. Tok hjulet fra side til siden og virka ikke som det var noe galt med hjullageret.

Hvis du spinner hjulet (i løse lufta) når scooteren står stille, klarer du å lokalisere lyden da? Om den kommer fra bremsecalipper eller hjullager?

Spinner hjulet lett, eller er det noe som bremser spinningen?

Hvis bremseklossene henger på (subber mot bremseskiva) så må sannsynligvis calipperen tas fra hverandre og smøres opp. Det gjør du neppe selv.

Hvis det IKKE er bremseklossene som henger, så er det muligens de små blekkplatene bak bremseklossene som mangler. fort gjort å glemme å sette inn de ved bytte av bremseklosser.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...