Gå til innhold

Kvinner: hvor vanlig er det å bli uønsket av sjefen pga graviditet?


Anbefalte innlegg

Jeg har personlig hørt og lest flere stygge historier fra kvinner som forteller at de har hatt dårlige opplevelser i arbeidslivet pga graviditet.

En kvinne fortalte meg at hun ble ble bedt om å ikke få flere barn etter å ha fått det første. En annen ble lovet jobb etter intervju men mistet den etter at arbeidsgiver fant ut at hun var gravid. Flere har fått spørsmål om de planlegger å bli gravid snart på jobbintervju. En ble bedt om å slutte i jobben da hun fortalte om sin graviditet til kolleger. Den verste kommentaren var en som ble fortalt at om hun valgte å beholde barnet, skulle hun ikke komme tilbake til jobb.

Ofte er disse sjefene også kvinner selv. Det er ikke lov å diskriminere mot kvinner bare fordi de kan, planlegger å bli, eller er gravid. Det kan være økonomisk ugunstig for en bedrift, spesielt en liten, å ha gravide kvinner fordi det ofte kombineres med langtids sykefravær og permisjon. Det er derimot ingen unnskyldning da man i Norge skal kunne kombinere graviditet, svangerskap og samvær med nyfødte med jobb.

Så jeg lurer på om det er flere fortellinger dere kan dele? Og hvordan dere taklet det? For mange kan det nok komme veldig brått på når man istedenfor gratulasjoner blir møtt med trusler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur nok at det generelt sett ikkje er veldig u bredt, men enkelte bransjar er nok meir utsatt.

Regelverket gjer det også veldig enkelt å kreve erstatning for slik diskriminering om ein berre er villig til å ta opp kampen. I slike saker er det arbeidsgiver som må bevise at det ikkje har skjedd diskriminering, og for offeret er det heller ikkje nødvendig å legge skulda på nokon, det er objektivt nok at diskriminering har skjedd på arbeidsplassen.

Eg mistenker nok at slik kjønnsdiskriminering er vanlegast i små verksemder der eigaren også er leiaren, og der ein tilsett kvinner som ikkje er villig til å klage inn oppførselen. Er ein til dømes fagorganisert så er slik diskriminering ei sak som det er enkelt å ta til retten og som lett gir eit par månadslønner i erstatningsutbetaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...