Gå til innhold

Problemer med bed leveling på ny 3D skriver


Kahuna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
toreae skrev (21 timer siden):

Dette er ikke skjevt etter min mening. Om du bare sjeldent bruker hele plata, se på linje 1 2 3. Om du kan holde printet ditt (slice) bare på disse, så har du et meget bra grunnlag. Det er først når du tar med siste linje at det blir litt galt. 

Det er for så vidt et poeng, det vil jo virke for mindre ting men hva skjer når jeg lager større ting? Jeg vet som sagt ikke helt hva jeg skal forvente og er litt redd for at jeg ser meg blind på de mislykkede bed-levelling-testene. Hvor nyttige er de egentlig for å si noe om kvaliteten på andre prosjekter? Lastet ned en 'nut and bolt' og mutteren så bra ut mens gjengene på bolten var helt krise. :p 

toreae skrev (21 timer siden):

Jeg vet ikke hvor mye skjevhet som tåles. M420 S1 Z10 antyder som før nevnt at feilen skal rettes på 10mm. Jeg vil tro at det som er ille er om at du har stor høydeforskjell mellom to nære punkt.

Ser egentlig mest ut som ABL er i funksjon, bare at meshen den lager bommer på brettets geometri. 

Etter at ABL har kjørt ferdig returnerer ekstruderen til senter så jeg kan sette z-offset, jegg stusser litt på at sensoren og nozzle er kanskje 5cm fra hverandre, sensoren er plassert på midten mens nozzle havne da et stykke unna senter. Når jeg da justerer z-offsett med arket under nozzle justerer jeg ikke da feil punkt på brettet?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Det er for så vidt et poeng, det vil jo virke for mindre ting men hva skjer når jeg lager større ting? Jeg vet som sagt ikke helt hva jeg skal forvente og er litt redd for at jeg ser meg blind på de mislykkede bed-levelling-testene. Hvor nyttige er de egentlig for å si noe om kvaliteten på andre prosjekter? Lastet ned en 'nut and bolt' og mutteren så bra ut mens gjengene på bolten var helt krise. :p 

Prøv trikset med papir som jeg skrev før.

 

Kahuna skrev (24 minutter siden):

Ser egentlig mest ut som ABL er i funksjon, bare at meshen den lager bommer på brettets geometri. 

Etter at ABL har kjørt ferdig returnerer ekstruderen til senter så jeg kan sette z-offset, jegg stusser litt på at sensoren og nozzle er kanskje 5cm fra hverandre, sensoren er plassert på midten mens nozzle havne da et stykke unna senter. Når jeg da justerer z-offsett med arket under nozzle justerer jeg ikke da feil punkt på brettet?

Ja - jo. Dette har jeg ikke behøvd å gjøre. Det jeg derimot gjør er å justere 'nozzle to probe z-offset' mens jeg printer. Du har kanskje en innstilling som heter 'nozzle to probe offset' hvor du også kan justere x og y, i tillegg til z. Så printeren vet nozzle og probe er på forskjellige plasser.
Så når du printer de 9 tynne kubene så er meningen (med ABL) at om en er bra så skal alle bli bra. Og omvendt.

NB! NB! NB! Du må ikke printe en ferdig xxxx.gcode fil, hentet fra internett. Du må slice disse selv. Henter du en xxxx.gcode fil beregnet for en annen printer kan det godt være at M420 S1 Z10 mangler. Og da er poenget borte. Og det kan gi andre problemer.

Jeg har lagt til en funksjon som heter 'start host print'. Når jeg slicer bruker jeg 'brim' eller 'skirt'. Hvis 'brim' eller 'skirt' ikke bra, kan jeg justere 'nozzle to probe z-offset' mens det printes. Om jeg ikke klarer å få det bra nok, så stopper jeg printet. Tar av all plasten på 'beden' og velger 'start host print'. Dette starter printet på nytt (printer fra Raspberry Pi med octopi).

Om du sliter med første laget: Print med høyere 1. lag, gjerne 0,32mm. Og bredere gjerne 0,5mm (120%). Gitt 0,4mm nozzle.

Lenke til kommentar
toreae skrev (11 timer siden):

Ja - jo. Dette har jeg ikke behøvd å gjøre. Det jeg derimot gjør er å justere 'nozzle to probe z-offset' mens jeg printer. Du har kanskje en innstilling som heter 'nozzle to probe offset' hvor du også kan justere x og y, i tillegg til z. Så printeren vet nozzle og probe er på forskjellige plasser.

Skal se om jeg finner den instillingen. 

toreae skrev (11 timer siden):

NB! NB! NB! Du må ikke printe en ferdig xxxx.gcode fil, hentet fra internett. Du må slice disse selv. Henter du en xxxx.gcode fil beregnet for en annen printer kan det godt være at M420 S1 Z10 mangler. Og da er poenget borte. Og det kan gi andre problemer.

Laster ned stl-filer og gjør de om til gcode på min egen pc. :)

toreae skrev (11 timer siden):

Jeg har lagt til en funksjon som heter 'start host print'. Når jeg slicer bruker jeg 'brim' eller 'skirt'. Hvis 'brim' eller 'skirt' ikke bra, kan jeg justere 'nozzle to probe z-offset' mens det printes. Om jeg ikke klarer å få det bra nok, så stopper jeg printet. Tar av all plasten på 'beden' og velger 'start host print'. Dette starter printet på nytt (printer fra Raspberry Pi med octopi).

Det kan se ut som det er default på min slicer. Når jeg skriver ut noe så lager den først en strek rundt der objektet skal komme.

toreae skrev (11 timer siden):

Om du sliter med første laget: Print med høyere 1. lag, gjerne 0,32mm. Og bredere gjerne 0,5mm (120%). Gitt 0,4mm nozzle.

Takk for tipset, skal prøve det om jeg ikke får ABL til å virke på annen måte.

 

En ting jeg lurer på angående gummihjulene alt ruller på. Utvider de seg når jeg strammer? Som nevnt var brettet raklete, dessuten var andre hjul løse. Jeg har strammet ved å løse det og stramme på nytt mens jeg presser med fingrene. Det virket jo for så vidt men det kan jo ikke bli særlig nøyaktig?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (41 minutter siden):

Det kan se ut som det er default på min slicer. Når jeg skriver ut noe så lager den først en strek rundt der objektet skal komme.

Juster gjerne til flere runder med "brim/skirt". Så får du litt bedre tid til å justere. Har du dobbel-klikk for å komme rett til denne menyen mens du printer?

Kahuna skrev (44 minutter siden):

En ting jeg lurer på angående gummihjulene alt ruller på. Utvider de seg når jeg strammer? Som nevnt var brettet raklete, dessuten var andre hjul løse. Jeg har strammet ved å løse det og stramme på nytt mens jeg presser med fingrene. Det virket jo for så vidt men det kan jo ikke bli særlig nøyaktig?

Tror ikke hjulene forandrer seg når du strammer. Det er en eksentrisk mutter som du skal justere på. Angående justering vil jeg anbefale youtube. Eller om noen andre kan forklare dette bedre.
Men en ting skal jeg ta med. Etter noen måneder klarte jeg ikke å justere x-aksen stram nok, uten at det ble punkter som jeg måtte bruke mer kraft for å komme forbi. Jeg fant ingen problemer med alu-profiler, og ingen med hjul. Jeg endte opp med å kjøpe nye hjul med lager. Jeg tror at problemet var lagrene, når de kom under press. Ender du opp med å gjøre dette, så husk at det er 2 lagrer pr. hjul, og de presses inn fra hver sin side. Og det skal være noen skiver mellom dem.

Lenke til kommentar

Da har jeg lært meg hvordan strammemekanismen virker ved å plukke brettet grundig i biter. :p

Så fulgte jeg opp med å justere alt ved å løsne hjulene skikkelig og så stramme til det ikke raklet men fortsatt var mulig å rotere hjulene med fingertuppene. Ingen bedring. Så prøvde jeg papirtipset ved å bygge opp den løse delen av plata ved å legge tilpassede biter av post-it lapper under. ABL-mesh jeg hentet ut med pronter ga litt over 0,4mm i unøyaktighet på forhånd og det ble redusert til 0,1mm med papirjustering. (overflatetemperaturen ble vesentlig lavere der det var mest papir)

Fortsatt ingen bedring. Ser ut som printeren lager en ABL-mesh som den ikke helt klarer å følge. Den er også ganske konsekvent på hvordan den bommer. Printerhodet går for langt ned foran på plata og gjorde det både før og etter post-it justeringen.

 

IMG_6804_s_-_Copy.png

IMG_6805_s_-_Copy.png

Lenke til kommentar

Om papirtrikset fungerer må du kanskje varme bedden på forhånd.

Er litt tom for ideer nå. Bildene viser ikke store problemer, om du skal printe små deler. Da justerer du feilen inn på probe offset. Men det er store problemer om du skal printe stor. Det kan være at for deg er å ta ABL med 4 x 4 er for lite. (4 x 4 er etter hukommelsen.) Men skal dette forandres er det med å oppdatere firmware. En ting du kan prøve er å bruke G30. Prøv med å teste 4 punkt i hjørnet der problemet er, samme plass som ABL bruker. Så teste andre plasser i nærheten. Dette for å se om det er lokale forskjeller. Det jeg tenker er om ABL tester på uheldige plasser.

Ser du bruker PEI-plate. Jeg bruker også det. Jeg må justere probe offset ofte. Har du prøvd å snu brettet 90, 180 og 270 grader?

En annen ting. Jeg har bare ABL, altså automatisk. Kanskje det blir feil om du bruker både automatisk og manuell?

Glemte å ta med: Husk å kjøre G28 (homing) før G30...

Endret av toreae
Lenke til kommentar
toreae skrev (3 timer siden):

Om papirtrikset fungerer må du kanskje varme bedden på forhånd.

Det funket på den måten at i følge ABL så er det veldig jevnt der, samtidig klarer ikke printeren utnytte jevnheten. Kanskje det gjør utskrifter uten å bruke ABL mer nøyaktig, må prøves..

toreae skrev (3 timer siden):

Er litt tom for ideer nå

Du skal ha for innsatsen. Føler at jeg skylder deg en øl nå, eller en flaske vin. 👍

toreae skrev (3 timer siden):

Det kan være at for deg er å ta ABL med 4 x 4 er for lite.

Det er 4*4 ja. Jeg markerte punktene på plata og overførte til et papirark da jeg klippet til post-it lappene jeg brukte for å finjustere høyden. Målepunktene er forskjøvet til venstre og fremover på plata. Jeg tenker vel at det burde vært mange fler målepunkter og at hele plata burde vært dekket. Ser ikke noe sted å endre på det så da er vel eneste* løsningen ny firmware eller en ekstern kontroller(jeg har en r-pi som kan få nye oppgaver)

toreae skrev (3 timer siden):

Ser du bruker PEI-plate. Jeg bruker også det. Jeg må justere probe offset ofte. Har du prøvd å snu brettet 90, 180 og 270 grader?

Den har noen gripeører foran som gjør at den ikke kan roteres uten at ørene kommer borti noe. :(

Den ru overflaten lager litt rufsete finish, er det tilrådelig å snu plata på hodet for å få glattere finish?

Har ikke prøvd G30, skal se på det når jeg får tid.

 

*en annen løsning er å reklamere på printeren. Jeg har en lang liste over ting jeg skulle printet, en håndfull er ikke avhengig av all verden nøyaktighet(1 ferdig allerede) men mye på lista trenger presisjon jeg er skeptisk til at den klarer å levere nå.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...