Gå til innhold

Finnes filament som tåler varme?


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (50 minutter siden):

jeg har noen gryter i støpejern. Håndtakene blir varme da også er av støpejern og jeg vurderer å få printet noen "ører" til å tre på håndtakene når jeg skal flytte grytene. Vil vanlig PLA tåle varmen?

Nei. Men du har PLA-E (eller noe annet navn). Som er forbedret PLA. Prima-Select har en type som skal tåle 95 grader (fritt etter hukommelse). Men den må herdes. Husker ikke rette navnet på dette. PETG er mye bedre enn dette. PETG tåler 95 grader ut av boksen, og kanskje så mye som 160 etter herding. Igjen etter hukommelse.
PETG printes med 50% av hastighet til PLA, bed 70-80 grader, dyse 220-240 grader. Kan selvfølgelig variere.

Men PETG er vanskelig å lime. Og litt verre å printe første lag.
Og det er jo selvfølgelig mange andre typer filament som funker.

PLA eksempel
https://www.inkclub.com/no/no/Blekkpatroner-og-toner/Filament-og-harpiks/PLA-PRO--PLAplus-filament/PrimaSelect-PLA-PRO-/p/7340002102603

Annealing (herding):
https://all3dp.com/2/annealing-pla-prints-for-strength-easy-ways/
Herding medfører krymping og plasten blir bøt og faller sammen, så det er ikke helt enkelt.

Endret av toreae
Linker
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener.. diameter på filamentet er 1,75mm. Om du har 0.4mm nozzle eller 0,6mm er helt ok. Jeg tror i "gamle" dager var det bare 3mm diameter på filamentet.
Jeg anbefaler PETG. Men det er jo gøy å prøve noe annet uansett! Skal du prøve herding, vil jeg anbefale å søke litt omkring. Jeg har lagd nye 'knotter' (brytere) til komfyren. Funker fint med PLA-Pro-en i 2 år. Men PLA-bryterene ble slakke med tiden. Men PETG er bedre.

Lenke til kommentar

bare for å avklare: nozzle-diameter != filament diameter. Selve ekstruderen (den delen som drar / dytter filament) og føringene på en printer er laget for en tykkelse filament, i "gamle dager" var dette 3 mm, i dag er 1.75 mm mest vanlig. Du kan bytte nozzle på en printer til større eller mindre diameter, filamentet som brukes er forsatt det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...