Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ikea oppvaskkum -passer standard avløp?


Anbefalte innlegg

Vi har en dobbelt oppvaskkum fra Ikea og innimellom blir avløpet tett, så om jeg ikke får ordnet det med staking så kobler jeg fra rørene (også kjøpt fra Ikea, tilhørende kummen) og renser dem grundig i dusjen. Da pleier det å komme en del matrester ut. Jeg har skrevet om dette tidligere med bilder.

Nå har det samme skjedd igjen, jeg har demonteret, renset og satt sammen igjen rørerene, men det lekker her og der. Jeg begynner å bli lei hele greia og lurer på hva som skal til for å få en varig løsning og tenker en rørlegger får se på det.
Hvis det er slik at rørene ikke tåler å bli demontert et par-tre ganger, for så å bli satt sammen igjen uten problemer (jeg har også brukt rørfett på alle gummiringene i rørtilkoblingene) er kanskje løsningen å få rørlegger til å skifte ut alle avløsrørene som er tilkoblet kummen, men er slikt standardisert (slik at "vanlige" avløpsrør kan tilkobles kummen)? Hullet i hver kum er på 9cm.

20230124-184314_P1240016.thumb.jpg.b6250b7b1e8f86227b6eeb326d4d0e9b.jpg20230124-184450_P1240018-Edit.thumb.jpg.7d4d95b51691618a11de6383d7bb4e96.jpg

lillviken1.jpg

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, vi bruker filtre. Du ser de på tegningen nedenfor, men det er nok en del matrester (f.eks. ris eller andre småting) som kommer seg gjennom filteret.

lillviken_vannlås.png

Hva mener du med at vannlåsen samler for mye vann? Har jeg montert avløpet feil eller er det en dårlig design?
Hvis det er sistnevnte håper jeg rørleggeren kan skifte det ut med noe bedre, men med den forutsening at åpningen i kummen (9cm diameter) vil passe sammen med avløp som ikke er fra Ikea.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

En liten oppdatering etter å hatt rørlegger på besøk:

Ja, vi fikk skiftet ut Ikea avløpet (hele røropplegget) med noe mer varig, kraftigere og som er lettere å åpne uten å risikere ekstra slitasje hver gang. Han måtte i samme slengen skifte ut "bunnproppene" i hver oppvaskkum (se bilder i første posting). Hullene i bunnen av kummene passet fint. Fikk også renset ut rørene videre (han hadde en kraftig mekanisk "pumpe" til dette), så da er alt i orden igjen 😄

Videre fikk jeg en del nyttig lærdom som jeg vil dele her:

  • unngå å skylle fett ned i avløpet (det gjelder like mye rennende ribbefett som det lille fettet som er igjen i stekepanna etter å ha laget middag). Ta heller tørkepapir og tørk opp mest mulig matfett som kastes i restavfallet før stekepanna vaskes/skylles. Fettet har en tendens til å kjøles ned når det kommer nedi rørene og størkner. Deretter bygger det seg opp og blir til store seige klumper som blokkerer passasjen
  • rens avløpet regelmessig;
    • bruk Mudin avløpsåpner til vedlikehold for både bad og kjøkken (fås kjøpt mange steder -bla. Clas Ohlson og Rema 1000) ca. hver 2. måned. La være i rørene ca. 10 minutter. Skyll deretter med varmt/kokende vann unormalt lenge (3 minutter)
    • bruk ca. 2dL salmiakk til vedlikehold (på kjøkkenet) hver 3-4 uke ved å helle det ned i vasken, la det ligge en stund (10-30 minutter?) og skyll deretter med varmt/kokende vann unormalt lenge (3 minutter)
    • bruk en kraftigere avløpsåpner for å løse opp tett vask (både bad og kjøkken) hver 6. måned, eller om det ellers er helt tett og staking osv. ikke hjelper. Rørleggeren brukte Latona avløpsrens (rød kork), men denne selges stort sett ikke til privatpersoner. Den skal være tung (altså veie mye) og jeg har sett noe som heter "Plumbo Heavy gel" (har sett det flere plaser som f.eks. Meny og Rema 1000) som muligens kan være brukbart til dette. Rørleggeren visste ikke om noe annet enn det han brukte selv og kunne ikke anbefale noe. Kanskje noen her vet og har erfaringer...
  • vi har også fått tak i hårsil til bruk i vasken på badet. Regner med at det hjelper

Så nå har jeg lagt inn regelmessige påminnelser på kalenderen, og jeg håper dette vil hjelp. Og i verste fall har jeg nye rør på kjøkkenet som skal være bedre å demontere/remontere.

Endret av minimax
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra du har fått løst problemet og lært at fett, matrester, osv. ikke har noe i avløpsrør å gjøre. Det  har heller ikke noe i toalettet å gjøre fordi det tetter kloakken og forårsaker matfest for rottene under bakken.

Fett etter steking lar du stå til det blir kaldt og tørker det bort med tørkerull som hives i matavfallsposen.

Tesil eller tørkepapir er bra for å forhindre mat-og fettrester i avløpsrør.

Mudin avløpsåpner er det beste du kan bruke på hjemmefronten, så dropp plumbo.

Jeg bruker Ajax sitron for å rense opp litt i rør av og til ( heller i en god dæsj,lar det stå en liten stund og skyller med varmt vann).

Mudin bruker jeg ca hvert halvår. Mudin er gjentatte ganger kåret til best i test, også i tv2, som tok en skikkelig uappetittelig test for noen år siden.

https://www.tv2.no/video/nyhetene/tv-2-hjelper-deg/denne-avloepsaapneren-aapner-tette-roer-best/1034162/

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
On 2/2/2023 at 2:56 AM, Gufi said:

Bra du har fått løst problemet og lært at fett, matrester, osv. ikke har noe i avløpsrør å gjøre. Det  har heller ikke noe i toalettet å gjøre fordi det tetter kloakken og forårsaker matfest for rottene under bakken.

Fett etter steking lar du stå til det blir kaldt og tørker det bort med tørkerull som hives i matavfallsposen.

Tesil eller tørkepapir er bra for å forhindre mat-og fettrester i avløpsrør.

Mudin avløpsåpner er det beste du kan bruke på hjemmefronten, så dropp plumbo.

Jeg bruker Ajax sitron for å rense opp litt i rør av og til ( heller i en god dæsj,lar det stå en liten stund og skyller med varmt vann).

Mange gode tips her!
Visste ikke om det med Ajax sitron (har ikke vært borti det vaskemiddelet i det hele tatt faktisk). Løser det opp fett?

Når det gjelder Plumbo mente jeg spesifikt deres "Heavy gel" og ikke de vanlige Plumbo-variantene (som jeg har hørt fra flere ikke er noe særlig bra og til og (iallefall tidligere) har også kunnet skade rørene).

Selv brukte rørleggeren som var her Latona avløpsrens (rød kork) til de kraftige jobbene (tette rør) og Latona avløpsåpner (ser veldig lik ut, men med hvit kork), men da disse ikke selges i vanlige butikker og antageligvis er noe mer innenfor det profesjonelle miljøet fant jeg Plumbo heavy gel som et alternativ til førstnevnte og som selges i vanlige butikker.
Men jeg har altså ikke kjøpt den og har ingen erfaring eller mening om hvor bra den er. Hører gjerne fra noen som har brukt denne eller kan anbefale noe annet av den kraftige varianten som effektivt åpner tette rør.
Mudin anbefaltes av rørleggeren først og fremst til regelmessig vedlikehold av rørene, for å forhindre at rørene over tid skal bli tette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...