Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å kjøre elsparkesykkel eller elsykkel når man har mistet førerkortet?


Turnusarbeideren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei. 

Etter det jeg finner når jeg googler meg fram så virker det ikke til å være ulovlig. Men om du f.eks kjører ruspåvirket kan du miste lappen. 

Sitat

Elsparkesykkel klassifiseres som motorvogn etter vegtrafikkloven § 2, men det er flere særregler som skiller elsparkesykkel fra bil. Det er ikke krav til førerkort for elsparkesykkel og heller ikke krav til godkjenning eller registrering av elsparkesykkelen. Dette følger av førerkortforskriften og av forskrift om krav til liten elektrisk motorvogn.

Det er også påbudt om forsikring av elsparkesykkel fra og med 1. januar 2023. 

Sitat

Fra 1.januar 2023 er det pliktig å ha ansvarsforsikring på elsparkesykkel som du eier og bruker. Det betyr at du ikke kan bruke sparkesykkelen lovlig uten forsikring. Ansvarsforsikringen skal dekke utgifter som følge av skade som du påfører andre personer, kjøretøy eller eiendom når du bruker elsparkesykkelen.

Du kan lese mer om dette på NAF sine nettsider: https://nye.naf.no/sykkel/lover-og-regler/dette-er-reglene-for-sma-elektriske-kjoretoy

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Er det lov å kjøre elsparkesykkel eller elsykkel når man har mistet førerkortet?

Det følger av vegtrafikkloven § 24 første ledd at "den som skal føre motorvogn må ha førerett og ha ervervet førerkort der dette kreves". "Motorvogn" er definert som "kjøretøy [innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner] som blir drevet frem med motor" etter vegtrafikkloven § 2.

Elsparkesykkel er motorvogn etter definisjonen av dette, og regulert av forskrift 25. mai 2022 nr. 918 om krav til liten elektrisk motorvogn. 

Førerkortforskriften § 1-1 bestemmer at den som vil kjøre motorvogn i Norge må ha gyldig norsk førerkort i en av klassene i kapittel 3, gyldig utenlandsk førerkort etter kapittel 8, 9, eller 10, eller utelukkende kjøre som angitt i kapittel 12. 

Førerkortforskriften § 12-1 tredje ledd bestemmer at "liten elektrisk motorvogn som definert i forskrift om krav til liten elektrisk motorvogn kan føres av person som har fylt 12 år og har nødvendig ferdighet". 

Det er altså ikke nødvendig med førerkort for å kjøre elsparkesykkel. Man må være 12 år og ha "nødvendig ferdighet". 

Den som mister førerkortet mister det etter vegtrafikkloven § 33. Denne bestemmelsen handler om "tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn" (min utheving). 

Hvis man skal miste retten til å kjøre førerkortfri motorvogn må det angis særskilt i dom eller forelegg, se vegtrafikkloven § 35: 

Sitat

 

§ 35.Forbud mot å kjøre førerkortfri motorvogn.
Den som blir ilagt straff, kan i samme dom eller forelegg for en bestemt tid eller for alltid forbys å føre motorvogn som det ikke kreves førerkort for, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Politimesteren eller den han gir myndighet kan forby en person for nærmere fastsatt tid å kjøre motorvogn som det ikke kreves førerkort for, dersom personen er blitt fratatt retten til å føre motorvogn i medhold av § 34, eller mangler de egenskaper som er nødvendige for å kjøre slik motorvogn eller av andre grunner anses uskikket til å kjøre slik motorvogn, og hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

 

Så: Les dommen/forelegget. Står det ingenting der om førerkortfri motorvogn så kan du kjøre elsparkesykkel. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Turnusarbeideren skrev (På 13.1.2023 den 20.40):

Hen har ikke fått dommen enda, men har litt avstander til butikker ect. 

I tiden frem til et vedtak er rettskraftig, enten ved aksept eller utenfor ankefrist, har personen ingenting å frykte.

Endret av X10anT
Lenke til kommentar
Turnusarbeideren skrev (På 13.1.2023 den 19.44):

Hei, er det lov å kjøre elsparkesykkel eller elsykkel når man har mister førerkortet?

Ja, det er lov. Det er ingen krav til førerkort på noen av disse kjøretøyene, ergo kan du kjøre dem uavhengig av hvorfor du ikke har førerkort.

Jeg mistet førerkortet i noen måneder for tre år siden, og kjøpte meg elsparkesykkel som et midlertidig fremkomstmiddel. Selv om jeg har fått førerkortet igjen for lenge siden, bruker jeg fremdeles sparkesykkelen daglig til og fra jobb.

Bare husk å kjøpe en modell som er lovlig, da det nå er krav til forsikring på slike elsparkesykler. Du får ikke forsikret de som kjører for fort (mer enn 20 km/t).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...