Gå til innhold

Enkel og smart løsning for å tracke pengebruk for samboere


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg synes det er veldig nyttig med bankenes funksjoner som viser hvor mye man bruker på forskjellige kategorier osv osv. Vet også at det finnes en del apper for dette som er tilgjengelig fra tredjeparter.

Men jeg har samboer, og min erfaring er at dette gjør det litt vanskeligere å få oversikt. Vi har et rettferdig og godt system oss imellom, hvor vi deler på utgifter etter brøk som tilsvarer forskjellen i inntekt, men at resten av pengene er våre egne og kan brukes slik vi ønsker. Dette funker greit, men siden det er mange forskjellige kontoer, hos oss begge, inkludert et kredittkort i en annen bank, så er det vanskelig å få oversikt over hvor mye vi bruker og hva vi bruker det på. I tillegg overfører vi jo penger til hverandre innimellom og mellom felleskontoer, som gjør det veldig rotete mtp. hva som er reeelt forbruk og hva som ikke er det.

Er det noen som har et bra system på dette? Det vi ønsker er altså et system/app som lar oss spore det samlede forbruket vårt, sortert i kategorier, men helst uten at vi må legge inn tall manuelt i excel eller lignende. Det enkleste hadde jo kanskje vært hvis vi bare hadde en konto som vi brukte på alt, både til oss selv og til husstanden, da hadde vi jo fått korrekt kategorisering av forbruket. Men det er jo lite heldig mtp. at jeg kanskje bruker mer penger på meg selv enn henne, eller motsatt, i perioder og noe jeg har forstått på psykologer og andre med peiling at ikke er en god ide. 

Vi har et godt forhold og er begge så sikre man kan være på at vi skal være sammen "livet ut", og er derfor åpne for å eventuelt "slå sammen" økonomien vår enda mer, hvis det kan hjelpe. Dette er noe vi vurderer uansett.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, virker som om du vil ha i pose og sekk. Mange banker gjør jo jobben allerede, det er det enkle.

Fuzz om hvor tungvindt denne app-løsninga høres ue

Skal du bruke annen software så vil du jo autmatisk slite med at oppføringer som "Annes hjørne" ikke enkelt lar seg gjenkjenne som bankfilial eller om det er godteri. Slik sett kan du i beste fall håpe på at appen klarer å skille mellom reising, bensinstasjoner, kiosker og matbutikker. Utover dette må du regne med å få veldig mye diverse-felter eller evt. du må manuelt legge inn kategori. Det er hvis, og bare hvis en slik app nå faktisk skulle vise seg å eksistere.

Og hvis en slik app finnes, så er den likevel så spesiell og for et så lite antall individer at jeg tiper du må ut med en god slant penger for lisens.

Du sier heller ingenting om hvorvidt du vil at denne ønske-appen skal kommunisere med banken - dvs logge seg på som deg, noe som fra et sikkerhetsperspektiv synes heller tvilsomt - eller om du vil mate appen med .csv -fil som du har eksportert fra nettbanken.

 

Hvorfor ikke bare ...

Selv gjør jeg en del regnskap i Libre Office Calc. Prinsippet er det samme som for Microsoft Office Excel, bortsett fra at det er gratis og noen på død og liv mener at det ikke holder mål opp mot Microsoft sin programpakke. Siden jeg selv er med drevet i Calc enn i Excel så kommer jeg med noen generelle råd om hvordan dette kan gjøres.

Ok, sett nå at du sitter med csv-fila som inneholder alle transaksjoner fra brukskonto. Da skulle/burde følgende fremgangsmåte fungere uten at det tar alt for lang tid. Hvis vi forutsetter at csv-fila har kolonner som tydelig definerer firma, dvs alle transaksjoner fra "Rema 1000 Svingen" er nøyaktig det samme, uten variasjoner mellom ulike transaksjoner:

1 Få importert fra csv til regneark. Pass på at du får tallformattering riktig. Det kan hende du må redigere csv-fila manuelt og fjerne dobbelt-apostroffer med søk og erstatt i Notepad el.l.

2. Merk området og sett in Pivot-tabell. Da vil du kunne se hvor mye du har brukt på hver enkelt handelsted. Det kan enkelt settes opp så du får opp annen statistikk óg, slik som f.ex antall transaksjoner på hver enkelt handelsted.

Hvis det nå er sånn at csv-fila fra banken IKKE inneholder en kolonne som kun inneholder navn på handelssted for transaksjon - hvis tekstkolonna med handelssted også inneholder f.ex. klokkeslett el.l. tilleggsinformasjon, så har du en adskillig større jobb foran deg. Det kunne kanskje ha løst seg med regular expression (du trenger en mer avansert teksteditor enn Notepad, noe som f.ex Notepad3, Geany, etc) men det forutsetter at det er gjort likt i alle transaksjoner, pluss at det kan bli mye manuelt arbeid. Da kan det være bedre å bruke auto-filter i regneark som hjelpefuksjon. Fremgangsmåte blir da typisk noe liknende som før men med visse justeringer:

1 Få importert fra csv til regneark. Pass på at du får tallformattering riktig. Det kan hende du må redigere csv-fila manuelt og fjerne dobbelt-apostroffer med søk og erstatt i Notepad el.l.

2 Lag en ny kolonne - gjerne helt til venstre - kall denne for kategori el.l.

3 Legg inn auto-filter. Sørg for at det fungerer og at du er i stand til å filtrere på tekst-søk (f.ex. hvis du skriver inn "Rema" så bør den finne alle forekomster med Rema som del av handelssted og skjule alle andre).

4 Dette steget må du repetere for å fylle opp kategoriene. Jeg tar eksempelet "Mat".

La oss for eksempelets del si du har handlet kun på Rema 1000 og Kiwi. Da kan du sette autofilteret til å filtrere (søke på) "Rema". Kanskje du får vist 20 rader med transaksjoner til Rema. Da kan du enkelt skrive inn "Mat" i første celle i den kolonna du la til som du kalte Kategori. Denne kan du videre kopiere, så velge alle andre cellene nedover og lime inn.

Null ut filteret og repetér for Prix. Merk at dette gir en mye mer effektiv måte å tilføre kategori enn om du skulle gjøre det for én og én linje nedover.

Nå som du har gangen i det, så gjør du det samme for andre transaksjoner, f.ex. "verksted".

5 Merk området og sett in Pivot-tabell. Nå har du allerede en kolonne for "kategori" og du kan få oppsummert forbruk på kategorier som du har satt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker appen Horde. Den får inn kredittkortene, og bankkontoene. Da har jeg oversikt til enhver tid for alle kontoer. Men ikke alle typer kredittkort hvor man kan få opp alle transaksjoner på.. Kan og overføre mellom kontoer der samt til kredittkortene. Så har tålig god kontroll. Den analyserer og mye av transaksjonene om hva de går til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...