Gå til innhold

Skjermkort på PCIe 2.0 x1?


stclem

Anbefalte innlegg

Har et hovedkort B450M-HDV

https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M-HDV/index.asp#Specification

Skjermkort som brukes i dag er NIVIDIA GeForce GT 1030. Dette skal beholdes og brukes videre.

Det jeg lurer på er om det går å koble til et skjermkort til, feks ASUS GeForce GT 730 på PCIe 2.0 x1 inngangen på hovedkortet?

https://www.asus.com/us/motherboards-components/graphics-cards/asus/gt730-4h-sl-2gd5/

Dette kun for å få koblet til flere skjermer. De ekstra skjermene skal kun brukes til kontorarbeid som Word osv. 

Eller er det andre måter å koble til flere skjermer som ikke koster for mye? Har i dag to skjermer på eksisterende skjermkort.

 

Endret av stclem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Det avhenger muligens av hvor mye strøm skjermkortet bruker, men det er jo bare å prøve?


EDIT: Altså bare flytt skjermkortet fra x16 til x1 slotten og se om det fungerer. 
EDIT2: Mulig du må frem med dremmel for å kutte 1x slotten slik at du får plass til x16. Kanskje nytt skjermkort er like greit?

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Takk for svar, men skjønner ikke svarene :D

Jeg har et skjermkort i dag som jeg skal fortsette å bruke, men ønsker å ha et til for å få koblet til flere skjermer. Det skjermkortet har jeg ikke enda, så det må kjøpes, og det ønsker jeg ikke å gjøre om det ikke vil fungere.

Dette er en kontorpc som jeg spiller litt på, så derfor ønsker jeg å beholde det skjermkortet jeg har for de få gangene jeg spiller. 

Slik jeg klarer å se det så er det veldig dyrt for et skjermkort med 4x utganger som kan spilles på også.

 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, stclem said:

Takk for svar, men skjønner ikke svarene :D

Jeg har et skjermkort i dag som jeg skal fortsette å bruke, men ønsker å ha et til for å få koblet til flere skjermer. Det skjermkortet har jeg ikke enda, så det må kjøpes, og det ønsker jeg ikke å gjøre om det ikke vil fungere.

Dette er en kontorpc som jeg spiller litt på, så derfor ønsker jeg å beholde det skjermkortet jeg har for de få gangene jeg spiller. 

Slik jeg klarer å se det så er det veldig dyrt for et skjermkort med 4x utganger som kan spilles på også.

 

Kast kortet du har i dag og kjøp et 3060 nytt eller brukt. Nytt ligger disse på ca 4000. (evt et 2060 som du får nytt til under 3000) Spar tid og frustrasjon med en gang.

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Jeg ser der finnes et kort med GT 730 som ser ut til å ha Pcie 2.0 1x: Asus GeForce GT 730 Silent GDDR5 4xHDMI 2GB

Så det skulle kunne virke som et kort i tillegg til det du har.

Når det er sagt så ville jeg heller kjøpt meg et nytt eller brukt grafikkort som har de utgangene du trenger.

Skjermer kan ha tilkobling for displayport, hdmi eller dvi 

Det finnes overganger fra displayport på skjermkort til hdmi på skjerm.

Noen skjermkort har f.eks 3 displayport og 1 hdmi port. Så koblingen kan da f.eks være:

skjermkort til skjerm:

skjerm 1: displayport - displayport

skjerm 2: displayport- adapter - hdmi

skjerm3: displayport- adapter - hdmi

skjerm4: hdmi - hdmi

Eksempel på skjermkort: (ikke helt likt det har en DisplayPort, DVI-D, 2 x HDMI)

 Best pris på Asus GeForce RTX 2060 Dual EVO OC 2xHDMI DP 6GB Skjermkort - Sammenlign priser hos Prisjakt

Eksempel på skjermkort med 3 stk Displayport og 1 HDMI er AMD Radeon RX 6600.

Eksempel på displayport til hdmi adapter: Adapter DisplayPort til HDMI 20 cm - Svart - Kjøp her | Teknikkdeler.no

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...