Gå til innhold

Tips til realfaglig/teknologisk utdanning


dørmatte

Anbefalte innlegg

Jeg skal mest sannsynlig ta utdanning til høsten, men er fortsatt usikker på hva og hvor jeg skal studere. Matte og fysikk er fag jeg likte godt på vidergående, men jeg vet ikke om en "rent faglig" utdanning som f. eks. bachelor i matematikk er så smart. Har litt kunnskap om programmering i python fra skolen etter fagfornyelsen i 2020 (LK2020). UiB sine sivilingeniørutdanninger har fått mye slakt, så jeg har vurdert å ta en ingeniørutdanning hos HVL, og deretter ta master hos NTNU, siden NTNU sine ingeniørutdanninger har bedre rykte. Er det noen som har en mening om hva som er gode utdanninger innenfor realfag som også gir gode jobbmuligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dørmatte skrev (43 minutter siden):

Jeg skal mest sannsynlig ta utdanning til høsten, men er fortsatt usikker på hva og hvor jeg skal studere. Matte og fysikk er fag jeg likte godt på vidergående, men jeg vet ikke om en "rent faglig" utdanning som f. eks. bachelor i matematikk er så smart. Har litt kunnskap om programmering i python fra skolen etter fagfornyelsen i 2020 (LK2020). UiB sine sivilingeniørutdanninger har fått mye slakt, så jeg har vurdert å ta en ingeniørutdanning hos HVL, og deretter ta master hos NTNU, siden NTNU sine ingeniørutdanninger har bedre rykte. Er det noen som har en mening om hva som er gode utdanninger innenfor realfag som også gir gode jobbmuligheter?

Kybernetikk har vell en god mengde matematikk/programmering og byr på gode jobb muligheter. HVL har vell en robotic bachelor mener jeg på, så det kan være en mulighet?

Jeg er dog litt bias da jeg jobber innenfor bransjen og har tatt tilsvarende utdanning. Men det er iallefall mitt tips:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sidan du ser på HVL så vil eg (i alfabetisk rekkefølgje) dra fram automatisering med robotikk, branningeniør og landmåling som særleg gode realfagsutdanningar med eit solid arbeidsmarked.

Automatiskering og robotikk er fagområder som vi kjem til å få mykje meir av i framtida. Med dyr arbeidskraft i Norge vil stadig fleire norske bedrifter måtte automatisere drifta for å kunne produsere med lave nok kostnadar. Det er også mange områder i større og større grad blir automatisert av omsyn til kvalitet og miljøvern, alt frå automatiserte fiskeoppdrettsanlegg til robotstyrte daglegvarebutikkar.

Branningeniørar er ei yrkesgruppe som det er relativt få av, og som det er behov for både i prosjektering av bygg, i dagleg drift/forvaltning av bygg og anlegg, samt at ein kan jobbe i brannvesenet.

Landmålarar er det også ganske få av, og enda færre autoriserte landmålarar finnes det. I tillegg har det komt ei ny forskrift som sett krav om at alle kommunar må ha landmålarar med godkjent autorisasjon frå neste år av. Slik autorisasjon får ein berre om ein har tatt formell utdanning i faget. Det vil ikkje være sjangs til å få autorisert nok landmålarar innan fristen, så her blir det nok nesten umogleg å ikkje få jobb etter fullført utdanning. I tillegg er det ei god blanding mellom å være ut i skog og mark for å ta innmåling ved hjelp av både teodolitt (kikkert), GPS og droner, og ein del innearbeid med å teikne og oppdaterte kartverk.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...