Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Q-kode 53 på Asus Z690 Hero


Anbefalte innlegg

Akkurat satt sammen ny PC, men kommer ikke til BIOS en gang da den går i lås med Q-kode 53 (ingen lys i Q-LED lampene).

Kun nye komponenter:
Hovedkort: Asus Rog Maximus Z690 Hero
CPU: Intel I7-13700K
RAM: G.Skill DDR5 6400 CL32 (F5-6400J3239G16GX2-TZ5RK)
GPU: MSI RTX 4090 Suprim Liquid X
PSU: Corsair HX1500i
SSD: Samsung 970 EVO 1tb
CPU-kjølrr: Lian Li Galahad 360 V2 (med LGA1700 backplate)

Har gjort/sjekket følgende:
*Sjekket at CPU-pind på hovedkort ikke er bøyd (alt ser perfekt ut).
*Sjekket serienummer på hovedkort for å være sikker på at det ikke er en av de defekte hovedkortene som ble produsert i 2021 (som forårsaket brann). 
*Sjekket RAM og CPU kompatibilitet med hovedkort på Asus egne support-sider.
*Oppdatert BIOS til siste versjon vha EZ Flash for å få riktig CPU og RAM kompatibilitet.
*Tatt ut og satt inn RAM på nytt, tilogmed testet begge RAM-brikkene alene i alle fire RAM-slottene.

Etter alt dette får jeg fortsatt kun Q-kode 53 ved oppstart, og ingen Q-LED feilindikering. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (6 timer siden):

Ifølge support siden til Asus er Q kode 53 RAM relatert.

Kanskje du har defekte ram brikker?

Jepp, men får fortsatt Q-code 53 med ingen RAM-brikker installert selv om dette egentlig burde gi Q-code 55. Så da er det enten noe feil med CPU eller hovedkort mistenker jeg. Og ettersom feilrate på CPU'er er veldig veldig lave, tipper jeg at det er noe feil med hovedkortet mitt. Spesielt ettersom det er et demo-kort kjøpt av Komplett.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (10 timer siden):

Da får du sende det i retur og be de teste det. Forhåpentligvis er det feil på kortet slik du slipper å bli fakturert for frakt.

Har vel ikke annet valg dessverre. Bare synd det sikkert tar ukesvis eller månedsvis å reklamere på det. Mens jeg i mellomtiden har hardware for titusener som ligger ubrukt :p

Endret av Voro
Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (3 timer siden):

Bruker å gå ganske fort. Hadde nylig en 3900x cpu som ga feilkode på ram. Minnekontrolleren sitter i cpu, så kan også være den og ikke hovedkortet. Men er enig at feil % på cpu er lavere enn hovedkort. Hvert fall på Intel, amd derimot har en helt vill høy andel feil.

Også verdt å nevne at Z690 kortet mitt er demo-vare fra Komplett, mens alt annet er 100% nytt og ubrukt. Vet ikke hvordan Komplett håndterer demo-varer, tester de alle komponenter folk returner i åpent-kjøp vinduet? Eller bare tar de en visuell sjekk om alt ser greit ut?

Kan jo hende at forrige kjøper ikke fikk kort til å virke og i stedet for å reklamere returnerte han/hun kortet i åpent-kjøp vinduet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...