Gå til innhold

Kjøpe brukt iPhone? Sjekk modellnummeret!


zanta

Anbefalte innlegg

På finn.no er det tusenvis av brukte iPhones til salgs, her ser jeg modeller både fra USA og fra Asia. Før du vurderer kjøp, sjekk at modellnummeret tilhører en modell som er laget for det europeiske markedet. Apple (og sikkert mange andre) lager modeller tilpasset de frekvensene ("kanalene") som er åpnet i den regionen telefonene skal selges. Det som skjer hvis du kjøper en modell fra "feil" region er at du ikke får full ytelse på 4G og/eller 5G. For eksempel får min amerikanske iPhone ikke inn 4G i det hele tatt når jeg roamer i Spania. I Norge virker den fint, da min operatør her tilfeldigvis bruker de frekvensene som USA-modellen har (ren flaks).

Oversikt over alle modellnumre for alle iPhone-modeller finnes her.

Oversikt over støttede frekvenser for nyere modeller finnes her.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3l33t3 skrev (3 timer siden):

Gjelder dette andre telefonmerker som samsung,nokia, huawei osv?

Det er samme problemstilling der. F.eks har jeg her sjekket en Samsung S22:

Fra denne siden så fant jeg at SM-S901B, brukes på internasjonal model.

Samsung Galaxy S22 5G - Full phone specifications (gsmarena.com)

Og fra Samsung.com søkte jeg opp at det er en SM-S901BZWDEUB modell av S-22 de selger i Norge:

Search | Samsung Norge

Så S22 som selges i Norge er den internasjonale modellen, mens USA, Asia og Canada har andre modeller.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting som kan være kjekt å vite er telefoner som er beregnet på det Japanske markedet. Selv om de er opplåst og sim-free som det heter, er det flere modeller som ikke er dual sim selv om de i utgangspuktet er dual sim. Mange dual sim telefoner som er solgt i Japan, blant annet Samsung og Sony har fått et av simkortleserne deaktivert. Dette er fordi mange Japanske teleoperatører ikke vil at folk skal ha mulighet til å bruke noe annet en deres egne tjenester. Ikke direkte iPhonerelatert, men jeg tenkte det er greit å vite.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Sharpings said:

En annen ting som kan være kjekt å vite er telefoner som er beregnet på det Japanske markedet. Selv om de er opplåst og sim-free som det heter, er det flere modeller som ikke er dual sim selv om de i utgangspuktet er dual sim. Mange dual sim telefoner som er solgt i Japan, blant annet Samsung og Sony har fått et av simkortleserne deaktivert. Dette er fordi mange Japanske teleoperatører ikke vil at folk skal ha mulighet til å bruke noe annet en deres egne tjenester. Ikke direkte iPhonerelatert, men jeg tenkte det er greit å vite.

De fleste moderne smarttelefoner kan ha E-sim, og de fleste flere enn en. iPhone 14 kan ha 8 E-sim og to som er aktive hele tiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (7 timer siden):

De fleste moderne smarttelefoner kan ha E-sim...

"De fleste" er vel å ta i litt? Iflg prisguiden.no er det 329 Androidtelefoner på markedet i Norge, av disse har 51 mulighet for eSim. Alle iPhone fra 2018 har det, fra XR/XS/SE(2020) og nyere.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...