ForTheEmperor Skrevet 15. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2022 E18 Tvedestrand - Risør er omtalt som den farligste strekningen mellom Oslo og Kristiansand. Var nettopp en ulykke her igjen og lokale politikere vil ha en midlertidig løsning til veien med å ha en midtdel blant annet. Men vegvesen svarte: Sitat – Å sette ned faten kan være et godt virkemiddel. Midtdeler krever en viss bredde så det må vi eventuelt se på, sier han. Går ikke det an å legge et metall gjerdet eller noe lignende som skiller begge retningen? Siter Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2022 (endret) ForTheEmperor skrev (31 minutter siden): E18 Tvedestrand - Risør er omtalt som den farligste strekningen mellom Oslo og Kristiansand. Var nettopp en ulykke her igjen og lokale politikere vil ha en midlertidig løsning til veien med å ha en midtdel blant annet. Men vegvesen svarte: Går ikke det an å legge et metall gjerdet eller noe lignende som skiller begge retningen? Er det over en lengre strekning må det være plass til to kjøretøyer i bredden på hver side. Hvis ikke blir det full propp om en bil havarerer, og det blir umulig for utrykningskjøretøyer å f.eks passere en traktor. I praksis vil det si at det må være en veiskulder av en viss bredde. Det ser litt snaut ut på bildet, så mulig det må gjøres en del arbeid for å utvide veien først. Endret 15. desember 2022 av Jens Kr. Kirkebø 1 Siter Lenke til kommentar
ForTheEmperor Skrevet 15. desember 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. desember 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (32 minutter siden): Er det over en lengre strekning må det være plass til to kjøretøyer i bredden på hver side. Hvis ikke blir det full propp om en bil havarerer, og det blir umulig for utrykningskjøretøyer å f.eks passere en traktor. I praksis vil det si at det må være en veiskulder av en viss bredde. Det ser litt snaut ut på bildet, så mulig det må gjøres en del arbeid for å utvide veien først. Men blir ikke en utvidelse av veien bli betegnet som en veiprosjekt enn oppgradering? Hvis førstnevnte, da må jo de få godkjenning fra nasjonale myndigheter? Siter Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2022 (endret) Er det 80 km/t fartsgrense så kan en vurdere å sette den ned til 70. Ellers så er bruk av fotoboks en mulighet til å kontrollere farten. Endret 15. desember 2022 av Svein M 2 Siter Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 15. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2022 (endret) Å legge et metallgjerde som midtdeler på denne relativt smale veien er idioti. Det ville utgjøre en større sikkerhetsrisiko enn veien slik den er i dag. Skal man ha permanent midtdeler, bør det være to kjørefelt i hver retning. Å sette ned farten og øke kontrollene ville virke bedre. Edit : I tillegg burde de legge dobbel heltrukket linje i midten av veien på farlige strekinger, så blir det færre farlige forbikjøringer.. Endret 15. desember 2022 av SilverShaded 4 Siter Lenke til kommentar
ForTheEmperor Skrevet 15. desember 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. desember 2022 (endret) SilverShaded skrev (7 minutter siden): Å legge et metallgjerde som midtdeler på denne relativt smale veien er idioti. Det ville utgjøre en større sikkerhetsrisiko enn veien slik den er i dag. Skal man ha permanent midtdeler, bør det være to kjørefelt i hver retning. Å sette ned farten og øke kontrollene ville virke bedre. Men kan ikke de legge midteler på deler av veien der risikoen for ulykke er størst og samtidig setter ned farten? Tynne mursteiner for eksempel enn gjerdet som jeg foreslo. Endret 15. desember 2022 av ForTheEmperor Siter Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 15. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2022 (endret) ForTheEmperor skrev (5 minutter siden): Men kan ikke de legge midteler på deler av veien der risikoen for ulykke er størst og samtidig setter ned farten? Nei...å gjøre veien smalere, med harde kanter på begge sider av kjørebanen(e), gjør IKKE veien sikrere. Tvert imot. Edit : I tillegg bør det legges dobbel heltrukken linje i midten på farlige strekninger, så blir det færre farlige forbikjøringer. Endret 15. desember 2022 av SilverShaded Edit 1 Siter Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 17. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 17. desember 2022 Kjører til tider utryking på det strekket og det ville vært umulig å passere lastebiler hvis hele strekket hadde fått midtdeler uten at de øker veiebredden. Og som andre har nevnt blir det alt for sårbart ved motorhavari og blokkering av trafikken. (Så lenge veibredden ikke økes) 1 Siter Lenke til kommentar
ForTheEmperor Skrevet 17. desember 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. desember 2022 Sippe skrev (2 timer siden): Kjører til tider utryking på det strekket og det ville vært umulig å passere lastebiler hvis hele strekket hadde fått midtdeler uten at de øker veiebredden. Og som andre har nevnt blir det alt for sårbart ved motorhavari og blokkering av trafikken. (Så lenge veibredden ikke økes) Som andre har nevnt her, kan fotoboks og redusere fartsgrensen hjelpe? Er veien seg selv utrygt og dårlig eller handler det mer om hvordan man kjører på veien? Siter Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 18. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2022 Redusert fart vil redusere skadepotensiale så det vil jo være være med på å redusere konsekvenser av ulykker. Håper nye veier kommer fram til en løsning som er økonomisk lønnsom innenfor rammene de har fått slik at det kan bli 4 felts vei da dette strekket er modent for oppgradering. 1 Siter Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. desember 2022 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2022 Det jeg har sett gjort på andre veger er at det er laget et rumlefelt ved midtlinjen, som gir en rumlelyd i bilene om de er på den. Tanken er å varsle sjåføren. 2 Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.