Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Koloskopi


Gjest 4f1ed...ced

Anbefalte innlegg

Gjest 4f1ed...ced

Hei. Har de siste årene hatt par årene hatt problemer på do. For det meste hard avføring, men vekslende mellom hardt og veldig mykt(vannaktig) den siste tiden har det vært mye gult eller hvitt slim og mye blod. Har selvfølgelig hemorider. Dro til en lege som ikke ville henvise meg til koloskopi men kjeftet ut at jeg må ha lest meg opp på ibs og at dette er stress, ikke noe å kaste bort tiden hans på.. jeg syntes jeg burde få time til koloskopi bare for å være trygg på at det ikke er noe mer alvorlig. Hvordan skal jeg få til det når legen ikke vil henvise? Vedlagt er bilde fra idag. Kvinne 28.

Spoiler

 

Snapchat-540263892.jpg

Snapchat-2094765390.jpg

 

 

Anonymous poster hash: 4f1ed...ced

Endret av Uderzo
la avføringsbilder i spoiler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det stemmer det du sier burde du bytte lege. Man stiller ikke diagnoser uten undersøkelser. https://tjenester.helsenorge.no/bytte-fastlege.
Blodet er rødt, så det er ifra endetarm. Hemoroider gir kløe. Kan ligge i ytre eller indre endetarm. Kjennes som en liten kul om den ikke er alt for langt inn.

Kan du bestille ny konsultasjon hos annen lege i pasientsky? Du kan også evnt bestille koloskopi privat, koster rundt 5000,-

Endret av Pizza3333
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4f1ed...ced

Har byttet fastlege å står på venteliste, men får ikke time hos andre enn han(vikar). Er ikke komfortabel med han og vil ikke dit igjen. Jeg opplever ikke kløe eller synlige kuler, mer vil jeg ikke undersøke selv😅 legen har skrevet ut stikkpiller som jeg har tatt mot det, men siden jeg ikke kan kjenne at det plager meg har jeg ikke brukt de mer enn et par ganger for å se om det hjelper mtp blødningene. Har også vært forkjølet et halvt år nå, så jeg mistenker at jeg har nedsatt immunforsvar, men alle mine bekymringer blir avblåst.. 5000 kr er for dyrt! Burde jo gå ann å kreve å bli sett av en annen lege, men jeg får det ikke til.. legevakt?

Anonymous poster hash: 4f1ed...ced

Lenke til kommentar
Gjest b1df1...acb

Jeg hadde helseangst og var sikker på at jeg hadde tarmkreft.

Sjekket alt. Farge på avføring, farge på hud, smerter i mage, smerter i rygg, blod på papir, etc. 10 år siden nå.

Jeg gikk ned 15 kilo, i denne perioden på 6 måneder, for 10 år siden.

Det endte med at min lege sa: Alt ser bra ut, du har ingen ting å bekymre deg for, men; Ettersom du ikke tror meg, ta en kolopiskop. 

Det var flere måneder ventetid, så jeg betalte 5000 for å slippe ventetid.

Jeg fikk time og etter time viste alt seg å være bra.

Nå skal jeg bestille ny time, ettersom det er 10 år siden, og de 10 årene har vært kjempefin :)

 

Anonymous poster hash: b1df1...acb

Lenke til kommentar

Du har krav på en god undersøkelse. Å ikke undersøke baktil/analt om man setter diagnosen "hemoroider" er ikke god undersøkelse. Det er ingen som kan sette en riktig diagnose uten god undersøkelse. Her på forumet er det INGEN som vet nok om din helsesituasjon til å si noe sikkert, men man kan selvsagt spekulere om det er ønskelig. 

Generelt er blod utenpå avføring et tegn på at avføringen er prosessert først, for så å få blod på seg helt mot slutten av reisen (avføring..). Blødning helt i slutten av endetarmen, eller hudnært som ved hemoroider, legger seg typisk opppå avføringen og ikke inni. Det ses også typisk ved at avføringen er normalfarget, og dopapiret er rødt rødt. Blod fra lenger opp i tarmen (tommelfingerregelen er at det er potensielt mer alvorlig) blander seg ofte inn i avføringen slik at alt blir mørkere/sortere. Bearbeidet blod i tarmen blir ofte sortere. 

Så bør man utarbeide en risikoprofil for akkurat deg når man vurderer videre utredning eller ikke. Er du helt frisk fra før, ung, ingen historikk på kreft (spesielt tarmkreft) i familien, og ingen andre skumle symptomer (ufrivillig vektnedgang, nattesvette, redusert matlyst, mv.), SAMT at man finner (blødende) hemoroider ved digital (med fingeren) undersøkelser av endetarmen, er det i de fleste tilfeller korrekt å sette diagnosen hemoroider uten videre utredning (eg. koloskopi). 

På samme måte som det er riktig å henvise til flere undersøkelser ved mistanke om sykdom er det også galt å henvise uten slik mistanke / god grunn. Flere undersøkelser er invasive (går inn i kroppen) og kan potensielt skade. Det er ikke godt legearbeid å utføre en risikabel prosedyre uten god grunn.

Vi blir på mange måter nødt til å stole på legen, men man skal alltid bruke sunn fornuft. Leger er mennesker, noen er bedre klinikere (leger med pasientkontakt) enn andre. Noen leger burde holdt seg borte fra pasientrettet arbeid og gjort annen type arbeid som flere klinikere er dårligere på (e.g. forskning, laboratoriumarbeid mv.).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 882ff...90f

Det finnes salver og stikkpiller du kan bruke mot hemoroider. Det heter for eksempel "Sheriproct" og "Alcos Anal", apoteket hjelper deg med å finne riktig. 

Du kan jo prøve det noen uker og se om det blir bedre. 

Anonymous poster hash: 882ff...90f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...