Jump to content
Sign in to follow this  
steinrawr

Timeliste i Google Sheets - formater vil ikke "bli"

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke hva som skjer. Jeg klarer rett og slett ikke å legge inn verdier som "tidspunkter" i google sheets. 

Jeg har et helt basic regneark hvor to av kolonnene "tid inn" og "tid ut" er formatert som TALL - klokkeslett, men uansett hva jeg skriver i disse kolonnene blir det bare til ren tekst.

Jeg får det til å funke, men på verdens mest upraktiske måte..: 

1. skriver inn et tilfeldig tall i første celle under "tid inn" - tallet er nå ren tekst (selv om cellen var formatert som tall - klokkeslett)
  2. Endrer formatering til Tall - klokkeslett i cellen -> cellen viser nå 00:00
  3. klikker på cellen og endrer klokkeslettet i formellinja, fra "03.02.1903 kl. 00.00.00" til "03.02.1903 kl. 10.00.00" -> cellen viser nå verdien "03.02.1903 kl. 10.00.00" 
  4. Endrer format igjen til tall - klokkeslett  -> Cellen viser nå verdien "kl. 10.00.00" 

Her er en video som viser hva som skjer: 

Det jeg ønsker, er å kunne skrive klokkeslettet jeg starter og slutter inn i hver sin celle, og regne ut tiden jeg har jobbet i en tredje. Føler meg temmelig inkompetent som dataingeniør med dette problemet, men det virker for meg å være en bug, eller noe totalt elementært jeg fullstendig overser. Nei, jeg kommer ikke til å kjøpe meg Excel for å få dette til uproblematisk...

Youtube og google help har lite å by på mtp. hvordan tallene skal skrives inn for å tolkes av Sheets som klokkeslett, men det virker på noen poster jeg har funnet om %-formatering at det har vært/fortsatt kan være en bug som ikke lar cellene beholde formatering når man skriver tekst inn i dem. 

Du må enten skrive "kl. " foran tidspunktet (f.eks kl. 10.00) eller bruke TIME funksjonen som workaround.

Edited by mobile999
  • Like 1

mobile999 skrev (15 timer siden):

Du må enten skrive "kl. " foran tidspunktet (f.eks kl. 10.00) eller bruke TIME funksjonen som workaround.

Takk, jeg prøver meg på det! 

Edited by steinrawr