Gå til innhold

Samboer blir student og har ikke råd til boliglånet


Gjest f163e...b1b

Anbefalte innlegg

Gjest f163e...b1b

Samboer skal trolig bli student neste år og kommer ikke til å ha råd til å betale boliglånet. Han er i dag i 100 % jobb, men kommer til å ta vakter her og der mens han er student. Jeg er usikker på om han får stipend og lån fra Lånekassen ettersom han skal fortsette på et studie han droppet ut av, men dette skal sjekkes opp. Vi deler lånet 50/50 i dag, men jeg har høyere eierandel fordi jeg gikk inn med egenkapitalen. Forslag til hvordan vi kan løse det?

Mulige løsninger:

1. Han betaler halvparten av renter, felleskostnader og strøm (ingen avdrag). Jeg betaler den andre halvparten + hele avdraget til boliglånet. Når tiden som student er over tar jeg ut summen som tilsvarer halvparten av avdragene til boliglånet (altså hans del av avdragene som jeg har betalt) fra boliglånet. Blir dette riktig? F.eks. hvis vi betaler 100 000 i avdrag per år, så tar jeg ut 50 000 etter et år (fordi det er hans del som jeg har "lånt" han? Men blir det riktig å ta dette ut fra boliglånet, jeg øker vel bare lånet til oss begge?)

2. Vi lager en slags avtale om at det jeg betaler av hans avdrag øker min eierandel i boligen, men dette virker veldig knotete (?). 

3. Jeg kjøper han helt ut av boligen, han leier hos meg (halvparten av renter, felleskostnader og strøm). Han kan evt kjøpe seg inn igjen når han er ferdig med studier med samme boligverdi som han kjøpes ut fra?

Fungerer noen av disse? Jeg synes nr 1 virker mest aktuelt, men er usikker på om matematikken blir riktig og at det går opp? Hva blir mest mulig rettferdig løsning her?

Anonymous poster hash: f163e...b1b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6e226...0ca

Hvorfor bli student hvis man ikke har råd til det?

Hvor trygt er forholdet?

Har en bekjent som hjalp kona igjennom studier med å betale det meste, og når det var hans tur til å ta utdannelsen for å få drømmejobben, så stakk hun av, og han måtte droppe alt.

 

Anonymous poster hash: 6e226...0ca

Lenke til kommentar
Gjest f163e...b1b
Loko skrev (18 timer siden):

Hvis belåningsgraden er under 60% så kan dere evt be om avdragsfrihet i perioden og kun betale renter. Så setter du til side dine avdrag i feks fond eller lignende.

Belåningsgraden er ca 70 %, så tror ikke vi har mulighet til avdragsfrihet.

Gjest 6e226...0ca skrev (12 timer siden):

Hvorfor bli student hvis man ikke har råd til det?

Hvor trygt er forholdet?

Har en bekjent som hjalp kona igjennom studier med å betale det meste, og når det var hans tur til å ta utdannelsen for å få drømmejobben, så stakk hun av, og han måtte droppe alt.

 

Anonymous poster hash: 6e226...0ca

For å øke inntekt, vil kun være ett år med studier og gode arbeidsmuligheter etter det. Samboer har svært lav lønn uten utdanningen, og vil få gjennomsnittlig lønn når utdanningen er ferdig.

Forholdet er nokså trygt, men vi er barnløse, ugifte og man vet jo aldri. Derfor tenker jeg det er lurt at jeg får til en slags avtale eller at jeg øker egenandelen tilsvarende det jeg betaler av hans avdrag. 

Anonymous poster hash: f163e...b1b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...