Gå til innhold

Oppgradere 1080p til 4K


Anbefalte innlegg

Har i dag en "gammel" topp modell til Samsung 65" 1080p fra ca 2013. Sitter nå å vurderer om jeg skal oppgradere til en 75" 4K tv. 
 

største problemet med dette er å få samboer med. Da vi egentlig er ganske fornøyd med bilde som tv leverer i dag. Blir det en WOW effekt med å oppgradere til 4K ? Vil vi se stor forskjell? Ser jo fint og flott it på utstillings modellene i butikk. Men får vi den samme effekten hjemme? Tv blir mest brukt til strømme tjenester fra Apple tv. 
 

Vi har en avstand på ca 4,5m fra sofa til tv vegg.

noen tips til en god 75" til rundt 20k ? Er store vinduer i stue så kan bli ganske mye sol lys inn. Er en ting som har plaget meg med nåværende tv. Veldig mye gjenskinn 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt usikker på hvilken bildekvalitet Apple TV sender i, men om det sendes i 4K, vil dere mest sannsynlig kunne merke en forbedring i bildekvalitet. Jeg vil også påstå at en OLED TV gir best bildekvalitet i form av bedre sortnivå og farger. Ellers har man QLED fra Samsung som er ganske populært.

77" LG OLED77C14 kr 22 990

85" Samsung QE85Q80B kr 22 990

Lenke til kommentar
kr33g skrev (43 minutter siden):

Sitter nå å vurderer om jeg skal oppgradere til en 75" 4K tv. 
Blir det en WOW effekt med å oppgradere til 4K ? Vil vi se stor forskjell?

Vi har en avstand på ca 4,5m fra sofa til tv vegg.

Nei, 4k i seg selv er ikke WOW ved den størrelsen/avstanden du skisserer.

Nyere tv-teknologi og høyere bitrate streaming kan likevel bety noe.

Jeg gikk fra 2011 (sone-) LCD til 2019 OLED og det er stor forskjell.

-k

Lenke til kommentar

Det er vel sånn at de fleste TV som selges i dag har 4K oppløsning. Det er jo pr. i dag bare en TV kanal som sender i 4K, Viasat UHD.

Formel 1 og Premier League, men ikke så mange timer pr. måned.

Men en god del strømmetjenester sender innhold i 4K.

Ellers har alle som driver med TV og film oppgradert sin infrastruktur i alle ledd, de siste 10 år.

 

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...