Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Jeg så en artikkel i Huseier-bladet om at en ikke skulle koble fra varmtvannsbeholder for å spare strøm. Konkret at det både ville skade kontakter og at det var fare for legionella.

Vi har en liten husholdning - 2 personer og vår 200 liters varmtvannsbereder styrer jeg via tidsstyring i sikringsskapet. Strømforbruket er 2000 w og normalt er dusj til 2 personer og annet varmtvannsforbruk 6-8 kwh. Det tar altså 3-4 timer og de siste årene har tidsstyringen slått på fra 0100 til 0600. Litt ekstra tid for sikkerhets skyld.

Jeg tror full oppvarming av 200 l vann med 2000 w ville tatt minst den dobbelte tid. Det går uansett ikke mer enn ca. 15 timer fra forbruk til oppvarming. Varmtvannsbeholderen er 5-6 år gammel og temperatur er innstilt fra rørlegger.

Spørsmålet er da om når det er fare for legionella-oppblomstring? Hvor lang tid trenger legionella - og ved hvilken temperatur begynner det å bli farlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Håvard. Stemmer, men se klipp fra din lenke:

"Temperaturen i varmtvannsberederen bør
holde minst 70 °C. Ved temperaturer over 70
°C vil legionellabakteriene dø raskt.
Gjennomspyling av dusjen med 70 graders
vann i 5 minutter 4 ganger i året, og
regelmessig gjennomspyling med varmt vann
på 60 °C, for eksempel etter dusjing, gir god
sikkerhet mot legionellabakterier.

Dersom varmtvannsberederen har vært skrudd
av i kortere eller lengre tid, må det ikke brukes
vann derfra til dusjing før vanntemperaturen
har nådd opp til 70 °C"

Når det står 70 grader 4 ganger i året så bør vel mine 15 timers perioder med lavere temperatur være mer enn akseptabelt. For øvrig tror jeg at mitt lave dagsforbruk bibeholder temperaturen i vv-berederen på 50-60 grader på det laveste. Takk Håvard igjen for nå er jeg ganske beroliget.

Lenke til kommentar

Det kreves ca 4200 joule å varme en liter vann en grad. Dvs 4.2kW i et sekund eller f.eks 2.1 kW i 2 sekund. Med en varmtvannsbereder på 200 liter og fra null til 75 grader blir regnestykket:

4,2kw * 200 liter * 75 grader = 63000 kw/sek eller 17,5 kwh.

Jeg bruker 6-8 kwh i døgnet etter at 2 personer har dusjet og annet bruk ellers. Dvs. rest-temperaturen vil ligge på 40-50 grader hvis berederen er tidsinnstilt på å varme bare om natten. NB. Rest-temperatur ikke justert for at inngående vann har temperatur over null.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...