Gå til innhold

Spørsmål om kvinnefotball


lada1

Anbefalte innlegg

Siden man kanskje lider av litt autisme, så sliter jeg med navnet til f.eks. fotball-laget Brann eller Rosenborg. Er ikke disse navnene på noen måte merkevare-beskyttet? Kan jeg fritt starte en fotball-klubb og kalle den "Brann" ?   Har kvinnefotballen kuppet navnene på godt innarbeida navn på andre sine (mannlige) fotball-lag?  I så fall kan det være en god forretningside - men i en legal gråsone?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg vil tru at det er omvendt. Eg går ut frå at styret(?) i Brann, Sandviken, Rosenborg, Trondheims-Ørn osv. har bestemt å ta opp/gå inn i/fusjonere med klubben. Etter dette brukar då også kvinnelaga dei same anlegga og spelar på same stadion som dei respektive herrelaga i klubbane.

Det ville sjølvsagt ikkje ha vore mogeleg for Sandviken å kalle seg Brann heilt utan vidare, på same måten som at Brann ikkje plutseleg berre kunne velje å kalle seg for Sandviken.

Når det gjeld namn og merkevare burde det etter mi meining vere likegyldig om laget heitte Brann eller Sandviken. Men det er heilt sikkert fordeler ved å vere ein del av ein større klubb samanlikna med å stå åleine.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om å kvinnefotballen gjorde lurt i at mange av lagene deres tok navnene til kjente innarbeida herrelag. Skulle jeg lage et nytt fotball-lag, så ville jeg ikke kalle det f.eks. Rosenborg. Dette kunne fort bli oppfattet som "Rosenborg light". Og det gidder folk ikke se på. Representerer laget mitt noe helt nytt, så var det kanskje flere muligheter til å få oppmerksomhet?

Man tar gjerne feil, men jeg tror at det er grenser for hvor mye idealisme holder liv i interessen for noe. Sender mange private TV-kanaler fra kvinnefotball? Mye glisne tribuner? Hvor kommer pengene fra i kvinne-fotballen?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

https://www.nrk.no/sport/rosenborgs-kvinnelag-far-ikke-gjore-som-herrelaget_-_-urettferdig-1.16259019

Sitat

Rosenborgs kvinne- og herrelag ble fusjonert til én klubb 1. januar. Da ble det bestemt at hvert av lagene skulle stå for egne inntekter og utgifter.

– Fusjonen gikk ut på at begge lagene skulle bære seg selv. Det er det som er årsaken til at vi gjør det slik, sier styreleder Engen.

Då er det naturleg å spørje kva som var vitsen med å slå klubbane saman. Kvifor kunne ikkje klubben like godt ha halde fram som ein sjølvstendig klubb under merkevara Trondhjems-Ørn?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, torbjornen said:

https://www.nrk.no/sport/rosenborgs-kvinnelag-far-ikke-gjore-som-herrelaget_-_-urettferdig-1.16259019

Då er det naturleg å spørje kva som var vitsen med å slå klubbane saman. Kvifor kunne ikkje klubben like godt ha halde fram som ein sjølvstendig klubb under merkevara Trondhjems-Ørn?

Tror du er inne på noe. Det kunne vært bedre (for kvinne-fotballen) om den søkte en egen identitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...