Gå til innhold

AMD Radeon RX 7xxx ( RDNA3)

Anbefalte innlegg

Skrevet
JarleGutt skrev (2 timer siden):

BTW er det noen som har 'typiske' verdier i AMD driver for undervolt, GPU og VRAM OC for Asrock 7900 XTX Gaming OC?

Jeg har min Pulse på 1120 mV, 2950 MHz, minne 2680 og -9% Power Limit pga meget trangt SFF-kabinett. Så du må nesten prøve deg frem via benchmarks. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det normalt at 3D Mark Time Spy og Fire Strike (første test de kjører; demo) har GPU usage mellom 60-80% i store deler av kjøringen?!

Fire Strike har også veldig lave GPU mzh. For gammel test som er utdatert?

CPU usage er rundt 40%

Skrevet
15 minutes ago, JarleGutt said:

Er det normalt at 3D Mark Time Spy og Fire Strike (første test de kjører; demo) har GPU usage mellom 60-80% i store deler av kjøringen?!

Fire Strike har også veldig lave GPU mzh. For gammel test som er utdatert?

CPU usage er rundt 40%

Usikker på demo (gidder aldri kjøre den), men om det skjer når testen starter så er det tydelig CPU bottleneck 

Skrevet
1 hour ago, Mumriken said:

Usikker på demo (gidder aldri kjøre den), men om det skjer når testen starter så er det tydelig CPU bottleneck 

Demo er første del av Time Spy testene som kjøres i Time Spy benchmark, er vel 3 eller 4 deler

Skrevet
59 minutes ago, JarleGutt said:

Demo er første del av Time Spy testene som kjøres i Time Spy benchmark, er vel 3 eller 4 deler

Jeg vet, men den huker vi av slik den ikke kjører (den er ikke en del av testen).

• Liker 1
Skrevet (endret)
JarleGutt skrev (På 21.3.2025 den 7.59):

BTW er det noen som har 'typiske' verdier i AMD driver for undervolt, GPU og VRAM OC for Asrock 7900 XTX Gaming OC?

Verdier for GPU freq jeg har sett på nett for 7900 XTX er f.eks

1100-1120mV, 2400MHz

1100-1120mV, 2500MHz

1100-1120mV, 2600MHz

1130mV, 2900MHz

Power limit kan settes etter eget ønske.

edit: Spenningen er max volt grensen en setter i AMD Adrenalin.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)
1 hour ago, Svein M said:

Verdier for GPU freq jeg har sett på nett for 7900 XTX er f.eks

1100-1120mV, 2400MHz

1100-1120mV, 2500MHz

1100-1120mV, 2600MHz

1130mV, 2900MHz

Power limit kan settes etter eget ønske.

Testet litt OC med økt power limit og undervolting. Ikke de store forbedringene, er for mye styr, for lite performance gains.

I benchmarks kunne jeg kjøre ned til 1080mv, testet ikke lenger ned, men da fikk jeg ustabilitet i feks Space Marine 2, som forøvrig på min maskin med en 7700X er kraftig CPU limited, CPU usage ligger på 50%-90%(!), og GPU usage bare på maks 80%.

Endret av JarleGutt
Skrevet

Mine innstillinger er 

pl+15

1090 mV

Frekv 1200-2952

Minne 2700 vanlig timing

Da får jeg ca 6-7% bedre i Timespy grafikkdelen, litt lavere temp også:

overall 25 211 - gpu 32 921 - cpu 10 834 (5700x3D) vs default 23 958-30 721-10 660

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Kort tilbakemelding på bytte fra 7700X til 9800X3D. Spiller på Win11 og Linux (testene her ble gjort på Win11, hadde lite tid til testing før bytte), og testet i UW altså 3440x1440.

Riftbreaker demo
Her hadde jeg forventet markante forbedringer, men så lite. Dette er også dårlig benchmark som kan variere fra kjøring til kjøring.

Monster Hunter Wilds demo
Igjen, svært lite endringer

Wukong benchmark
Her ble det trolig feil i mine notater, var trøtt da jeg testet, så vet rett og slett ikke forskjellen. Men trolig gikk CPU forbruk markant ned etter det jeg noterte.

Space Marine 2
Stort hopp, ca +30% FPS etter continue game inne i hangaren. CPU forbruk ned, GPU opp.

Death Stranding
Igjen stort hopp, ca +70% FPS etter continue game utenfor 'base' når jeg stod og så mot fjell/terreng i det fjerne. CPU forbruk samme %, men GPU forbruk opp.

Horizon Zero Dawn Complete Ed
Lite forbedringer, omtrent det samme. Også en benchmark som ikke er bra å bruke, da kan variere fra kjøring til kjøring. Den kan og bugge med tanke på HDR/farger.

Så oppsummert noen positive overraskelser og noen negative. Hadde forventet økning i flere spill, som feks Riftbreaker, men mulig spillet ikke er oppdatert for / bruker større cache, men menter dette spillet scoret høyere for X3D chipene, men er mulig det var på forrige generasjoner.

CPU forbruk gikk ned i de fleste spill og GPU bruk gikk og logisk sett opp i noen spill, som da var CPU snurpet med 7700X.

EDIT:
Ikke notert ned tall, men sitter og med inntrykket av at 9800X3D er kjøligere enn 7700X, mener dette og er ingen overraskelse, ref tester har sett. Mener huske Ryzen 7000 serien ble temmelig varm.

Endret av JarleGutt
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Skjønner jeg må følge med på denne tråden. Har nettopp kjøpt meg et "Asrock RX 7900 XTX Taichi White OC" (navnet er jo en skikkelig håndfull) til hva som kommer til å bli min første AMD gaming på 20+ år. Min siste AMD GPU var et HD 5870, og AMD CPU en Athlon X2 6000+.

Er fortsatt i sen planleggingsfase / tidlig kjøpefase, men det er egentlig kun kjølingen hvor detaljene gjenstår. Hadde ikke tenkt å bygge nytt ennå, men med det usikre markedet som er nå så tar jeg ikke sjansen på å vente til neste år.

Tenker å bygge en dette som PC nummer 2 til kun gaming, med nåværende PC til underholdning / arbeid.

JarleGutt skrev (1 time siden):

Kort tilbakemelding på bytte fra 7700X til 9800X3D.

EDIT:
Ikke notert ned tall, men sitter og med inntrykket av at 9800X3D er kjøligere enn 7700X, mener dette og er ingen overraskelse, ref tester har sett. Mener huske Ryzen 7000 serien ble temmelig varm.

Hva slags kjøler bruker du til din 9800X3D? Det er nettopp 9800X3D jeg har sett meg ut også, så har du noen anbefalinger?

Ønsker å holde meg til luft hvis mulig, så ser på Noctua U12A / D15 / D15 G2 og Thermalright Peerless Assassin 120. Ser egentlig for meg et dobbelttårn jeg kan bolte 3x Noctua F12 iPPC 120 mm på, med 2x 140 mm foran og 1x 140 mm bak i et Fractal R6 i åpen konfigurasjon.

Endret av PaladinNO
Skrevet
6 hours ago, PaladinNO said:

Skjønner jeg må følge med på denne tråden. Har nettopp kjøpt meg et "Asrock RX 7900 XTX Taichi White OC" (navnet er jo en skikkelig håndfull) til hva som kommer til å bli min første AMD gaming på 20+ år. Min siste AMD GPU var et HD 5870, og AMD CPU en Athlon X2 6000+.

Er fortsatt i sen planleggingsfase / tidlig kjøpefase, men det er egentlig kun kjølingen hvor detaljene gjenstår. Hadde ikke tenkt å bygge nytt ennå, men med det usikre markedet som er nå så tar jeg ikke sjansen på å vente til neste år.

Tenker å bygge en dette som PC nummer 2 til kun gaming, med nåværende PC til underholdning / arbeid.

Hva slags kjøler bruker du til din 9800X3D? Det er nettopp 9800X3D jeg har sett meg ut også, så har du noen anbefalinger?

Ønsker å holde meg til luft hvis mulig, så ser på Noctua U12A / D15 / D15 G2 og Thermalright Peerless Assassin 120. Ser egentlig for meg et dobbelttårn jeg kan bolte 3x Noctua F12 iPPC 120 mm på, med 2x 140 mm foran og 1x 140 mm bak i et Fractal R6 i åpen konfigurasjon.

Kjøper du nytt så er det ingen tvil; 9800X3D. Hovedkort kan du spare eller bruke mye penger på, men trenger ikke dyrt.

Jeg har en eldre modell AIO; Arctic Liquid Freezer II 360. Jeg er usikker om jeg hadde kjøpt AIO nå om jeg skulle bytte, er slitt mellom AIO og de beste luftkjølerne som du lister opp. Begge har fordeler og ulemper.

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, ExcaliBuR said:

Takk @JarleGutt! Da burde jeg kanskje sterkt vurdere å bytte ut 7600x til guttungen. Han har også uw 3440x1440, men med med 7900xtx.

Bare merk deg, det er IKKE i alle spill du ser forskjeller. Noen er enorme som jeg listet, men andre er så godt som helt det samme. Husk og på nesten alle reviews kjører 1080p der du ser MYE større forskjeller enn ved 1440p og høyere.

Skrevet (endret)

Såklart. Jeg har pleid å dra et tenkt gjennomsnitt mellom 1440p og 4k resultater  av reviews for å se på ytelse i 3440x1440. Oppløsingen er hakket nærmere 1440p enn 4k så det blir et helt ok estimat basert på det. 

Men, der det vil være gjeldende er der hvor han blir cpu begrenset og det er helt avhengig av spill og motor så klart. 

Litt leit at de fleste reviewers styrer klart forbi uw...

Endret av ExcaliBuR
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
JarleGutt skrev (1 time siden):

Kjøper du nytt så er det ingen tvil; 9800X3D. Hovedkort kan du spare eller bruke mye penger på, men trenger ikke dyrt.

Jeg har en eldre modell AIO; Arctic Liquid Freezer II 360. Jeg er usikker om jeg hadde kjøpt AIO nå om jeg skulle bytte, er slitt mellom AIO og de beste luftkjølerne som du lister opp. Begge har fordeler og ulemper.

Jepp, skal kjøpe alt nytt. Jeg så først på 9900X3D pga. kjerner og klokkehastighet, men så leste jeg testene og bestemte meg for 9800X3D istedet.

Hovedkortet blir nok et ganske dyrt kort da jeg er glad i både stilig design og tilkoblinger. Har egentlig sett meg ut Asus X870E ProArt Creator, hovedsaklig pga. dobbel-NIC med 10 Gbit for hjemmenettet, men ingenting er bestemt ennå. Så jeg skal ha flere runder med planlegging før hvert kjøp. Asus ROG Strix X870-A Gaming ser også pent ut, men med det + TP-Link TX401 10G NIC så er totalprisen den samme som for X870E Creator.

Men jeg blir ikke enig med meg selv angående CPU-kjøleren. Og nå ser jeg det er en mellomting til fra Noctua, NH-D12L, men jeg aner ikke hva en 9800X3D trenger for å holde seg under 90°C max last / 80°C i spill. Siste jeg hørte var at AMD CPUer automatisk kjører på med Volt for å ligge helt på den termiske grensen, men også for å yte best mulig.

~1000 Kr. for en god luftkjøler er helt greit, men nærmere 2000 Kr. for D15 G2 sitter litt langt inne. Særlig når jeg så testen av G2 Standard / LBC / HBC hos GamersNexus (er Standard jeg ser på) og Steve nærmest rett ut sa at den er for dyr. Men Noctua tilbyr ihvertfall flere vifteklips - Thermalright (f.eks. Peerless Assassin) har ingenting ekstra for flere vifter.

Min personlige preferanse er en god kjøler og de "beste" viftene med en aggressiv vifteprofil - stille når jeg ønsker det, veldig god ytelse når jeg trenger det. Viftestøy er ikke så nøye når jeg sitter og spiller.

Sitter pr. idag med en Intel 10900K OC 5,0 GHz @ 1.235 V med en custom Be Quiet "White Rock" 4 kjøler, i et Be Quiet 802 kabinett med Corsair ML 120 / 140 Pro vifter. Har denne gangen lyst til å få gjenbrukt Noctua F12 / A14 iPPC-viftene jeg har liggende fra en tidligere PC.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Skrevet
38 minutes ago, ExcaliBuR said:

Såklart. Jeg har pleid å dra et tenkt gjennomsnitt mellom 1440p og 4k resultater  av reviews for å se på ytelse i 3440x1440. Oppløsingen er hakket nærmere 1440p enn 4k så det blir et helt ok estimat basert på det. 

Men, der det vil være gjeldende er der hvor han blir cpu begrenset og det er helt avhengig av spill og motor så klart. 

Litt leit at de fleste reviewers styrer klart forbi uw...

hahahaha bare ikke nevn det for Steve i Hardware Unboxed, da får han hjerteflimmer og flass. Flere (meg inkludert) som har lobbyet for å få han til å ta med andre ting enn 1080p i reviews, og har blitt en del 'drama' ut av det, blant annet 'satire' review i 4k etc hehehe

Skrevet
ExcaliBuR skrev (56 minutter siden):

Jeg har pleid å dra et tenkt gjennomsnitt mellom 1440p og 4k resultater  av reviews for å se på ytelse i 3440x1440. Oppløsingen er hakket nærmere 1440p enn 4k så det blir et helt ok estimat basert på det.

Heh, jeg pleier å gjøre andre veien. 1440p + 4K, men tenker "4,5K". ^^
Jeg spiller stort sett i standard 2560x1440, men kan også spille i 7680x1440 (3x skjermer i Nvidia Surround). HELDIGVIS er ikke FPS regnestykket 1440p i testene delt på 3, men ganske nært halvparten er det.

Så ser frem til å se ytelsen i de forskjellige oppløsningene i Cyberpunk 2077 med det nye skjermkortet. :)
Kjører pr. idag på et RTX 3080 med High grafikk med reduserte skygger. DLSS / RT slått av. Sitter på 45-90 FPS (i 7680x1440), avhengig av lokasjon.

Skrevet
JarleGutt skrev (På 26.4.2025 den 20.58):

hahahaha bare ikke nevn det for Steve i Hardware Unboxed, da får han hjerteflimmer og flass. Flere (meg inkludert) som har lobbyet for å få han til å ta med andre ting enn 1080p i reviews, og har blitt en del 'drama' ut av det, blant annet 'satire' review i 4k etc hehehe

Mener når det kommer til skjermkort at HU reviewer i 1080, 1440 og 4K? Er vel med CPU reviews han får infarkt av å lese i  kommentarfeltene 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...