Gå til innhold

Lister med overflytting i Excel


Jovjo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg samler på tegneserier. I den forbindelse ønsker jeg å bruke Microsoft Excel for å holde styr på hvilke blade jeg har og mangler. 

Drømmen min er å lage to lister. En med blader jeg mangler og en med blader jeg eier. Videre er drømmen at når jeg krysser av et blad som jeg mangler så skal dette automatisk flyttes til listen over blader jeg eier. Er dette i det hele tatt mulig? Jeg vet at jeg kan lage avkryssningsbokser (vet ikke hvordan enda, men vet at det skal gå), men er det mulig å få til overflyttingen? 

Håper jeg forklarte det på en forståelig måte. Takker for alle svar 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med ilpostino ved at å bruke filter-funksjonen i excel er det enkleste. 

Hvis du har en stor samling tegneserier fra forskjellige forleggere og forskjellige tegneseriefigurer ville jeg gjort følgende:

- Kolonne A: forlegger (Disney, Marvel etc.)

- Kolonne B: tegneseriefigur/familie (Donald, Spawn, Pondus etc)

- Kolonne C tittel el.l.

- Kolonne D utgave

- Kolonne E: Årstall

- Kolonne F: f.eks. "Har i samling" hvor du skriver Ja eller Nei

Da kan man så filtrere på alt man vil. Har man en stor samling vil det fort bli rotete og vanskelig å finne ut hva man mangler av de forskjellige tegneseriene. Filterfunksjonen er automatisk ja. 

Jeg kan ikke tegneserier så sikkert mange andre ting man legge til også. 

Endret av Prapulusi
smilefjes istedenfor kolon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan også gå online, hvor det er databaser for slikt.

søk comic book collection database i google så kommer flere alternativer opp.

 

Har slikt for film, og funker bra. Kan legge egne lister for ønsker og hva som er bestilt, og de flyttes over til eier når man velger det.

Er ikke filmen i databasen, så legger man den til selv manuelt, er de der så kommer de opp via strekkoden. På mobil så bruker man kamera for å avlese den. Hadde egen strekkodeleser før i tiden.

(Kjører også manuell liste på excel lokalt for sikkerhetsskyld, men gjør kun ting manuelt der)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...