Gå til innhold

Strømaggregat, innspill


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I tiden vi lever i tenkte jeg at det kunne være kjekt med et inverteraggregat i backup for å sørge for strøm til fryser, kjøleskap etc, samt evt velferd (tv osv).

 

Har ikke filla peiling, men har kokt det ned til to alternativer, basert på at begge kan kjøpes fysisk i nærheten av der jeg bor (fordel mtp service etc), samt noe fordelaktig info funnet på nett

https://www.bauhaus.no/aggregat-cham...otpo-recension

 

https://www.batteributikken.com/prod...BoCvuwQAvD_BwE

 

Vet at Honda er "top of the pops", men det blir utenfor budsjettet.

 

Vet også at jeg hadde greid meg med mindre aggregat enn det jeg har linket til, men kjekt å ha "litt å gå på", samt at man kan bruke det til dtørre oppgaver om behovet endrer seg.

 

Det jeg lurer mest på er jo holdbarheten på disse. Champion skal være produsert i USA, noe som kanskje er bra, mens Hyundai skal jo også være slitesterkt.

 

Håper på noen gode innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer absolutt for et aggregat på diesel eller bensin ja, men det er nok alt for dyrt til 'eventuelle behov'. Vet ikke hvor i landet du bor, men noen utkobling her har jeg veldig lite tro på. Og i tilfelle så blir vel det lagt til de kaldeste dagene hvor du har 'gratis' fryser utenfor huset ditt. Får håpe folket stemmer inn partier som vil fjerne eksport av energi til utlandet bare for å tjene penger!
Husk at landet har adskillig med kapasitet som de heller struper inn enn å forårsake erstatnings-saker for alle privathjem med velfylt fryser. 

Jeg kunne godt tenkt meg et aggregat selv, men problemet med de er at du ikke får brukt de særlig ofte. Sånne aggregater MÅ gå et visst antall timer i måneden / året for å fungere (sykehus kjører sine relativt ofte.) I tillegg foretrekker de 'ferskvare' drivstoff, noe som blir noe herk etter hvert som tiden går.
En batteribank har vært diskutert her tidligere, men er heller ikke realistisk for et privathjem. I min tid i Televerket hadde vi litt oppsyn med de reservebatteriene som Televerket var pålagt å ha i beredskaps-sammenheng, dette var spesial-batterier basert på bly/syre og kunne ha adskillige kWh avhengig av sentralstørrelse og driftstid.

Men at du som privatperson ønsker å kjøpe deg 10-20 stk vedlikeholdsfrie fritids-batterier samt omformer(e) og skifte batteriene ut hvert 5-10 år er ikke realistisk vil jeg tro.
Begynn heller å spare penger til solcelle-anlegg og vindturbin hvis dette er tillatt der du bor. Du kan jo også begynne å kjøpe opp ekstra utstyr som går på gass i tillegg til det du har nå? Varme bør du selvsagt ha mulighet til, vedfyring og varmepumpe som førstevalg.

Endret av Woff
Lenke til kommentar
christoffer123 skrev (2 timer siden):

Hei!

 

I tiden vi lever i tenkte jeg at det kunne være kjekt med et inverteraggregat i backup for å sørge for strøm til fryser, kjøleskap etc, samt evt velferd (tv osv).

 

Har ikke filla peiling, men har kokt det ned til to alternativer, basert på at begge kan kjøpes fysisk i nærheten av der jeg bor (fordel mtp service etc), samt noe fordelaktig info funnet på nett

https://www.bauhaus.no/aggregat-cham...otpo-recension

 

https://www.batteributikken.com/prod...BoCvuwQAvD_BwE

 

Vet at Honda er "top of the pops", men det blir utenfor budsjettet.

 

Vet også at jeg hadde greid meg med mindre aggregat enn det jeg har linket til, men kjekt å ha "litt å gå på", samt at man kan bruke det til dtørre oppgaver om behovet endrer seg.

 

Det jeg lurer mest på er jo holdbarheten på disse. Champion skal være produsert i USA, noe som kanskje er bra, mens Hyundai skal jo også være slitesterkt.

 

Håper på noen gode innspill!

Jeg var inne på tanken selv. Men konkluderte vel egentlig med at det ikke var bryet verdt. Et reelt problem er at bensinen går ganske raskt ut på dato. Men dersom du har bensingressklipper eller bensinbil, er det jo mulighet til å få litt sirkulasjon på kannene du har stående. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...