Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW T3 drypper fra ny pakning på bagasjeluke (bilder i tråden)


Anbefalte innlegg

Har et lite evighetsprosjekt på gang. Der jeg forsøker å få i gang en eldre VW T3 fra 89.

I den prosessen byttet jeg pakning bak ved bagajseluka. Den nye pakningen jeg importerte selv skulle passe til bilen.

image.png.40664c483f7f800aa1f75324aacb6df1.png

Men sporet den skal inn i viste seg å være ganske ujevn og skjev. Så amatøren meg måtte bruke mye innsats på å i det hele tatt få pakningen til å sitte. Men den virket rett å slett ikke til å passe. Dessuten var den 4-5 cm for stor, selv om dimensjonen skulle passe akkurat. Hele greiene ser nokså håpløst ut.

Nå er det 99% tett. Men det kommer allikevel en liten vanndam ned fra høyre hjørne. (Se bilder). Det er en liten glipp både på venstre og høyre side av det hjørnet. Jeg prøvde å ta litt Tek7 der, uten at det hjalp. Men vannet drypper i hovedsak ned fra det hjørnet. 

Finnes det en bedre - idiotsikker og rimelig løsning på dette? Jeg tror ikke det hjelper å kjøpe ny pakning som skal passe til bilen. Men kanskje noe lignende som er litt mer idiotisikkert og som passer selv om sporet er litt ujevnt? 

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre her.

PS: Jeg er nokså amatør.... aldri gjort noe lignende før. 😜

Takker for alle svar. 

 

Spoiler

 

 

 

1367572922_WhatsAppImage2022-10-08at15_31_51.thumb.jpeg.79f1b42f7d68a42d1e8baff283b3b5a4.jpeg

1482930502_WhatsAppImage2022-10-08at15_31.50(2).thumb.jpeg.c4e52bba6dd6e9794b8589dee73c01a2.jpeg

1151135021_WhatsAppImage2022-10-08at15_31.50(1).thumb.jpeg.d7fa3d6f6e7e45b16274d118d890cda9.jpeg

1941729070_WhatsAppImage2022-10-08at15_31_50.thumb.jpeg.592fdd676020d5b96c13ba62a6c923d3.jpeg

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bruk Tec7! Det er første bud.
Det er masse bevegelser i en bil, og med slike lister er det meningen at ting skal kunne bevege seg mye.
Få tak i et tykt, godt vannfast fett. Styr unna Biltema, få tak i noe som virkelig duger.
Så fyller du sporet i listen med dette fettet, og så setter du på plass ruten. Da sklir den fint på plass (med hjelp av snor selvsagt), samt at det blir tett.
Kan anbefale å bruke "Red Rubber Grease", som er et fett som ikke reagerer med gummi, det er seigt og stabilt, og det er nokså rimelig.

Om sporet pakningen skal ligge i er slått skjevt på et vis, så må du slå det tilbake, slik at pakningen faktisk tetter mot luken. Til dette bruker du en plastklubbe eller treklubbe.

Her er et eksempel på fettet: https://autokatalogen.no/wls/view_article_info.do?articleIdNo=1803326&nodeIdNo=1884067
 

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (53 minutter siden):

Ikke bruk Tec7! Det er første bud.
Det er masse bevegelser i en bil, og med slike lister er det meningen at ting skal kunne bevege seg mye.
Få tak i et tykt, godt vannfast fett. Styr unna Biltema, få tak i noe som virkelig duger.
Så fyller du sporet i listen med dette fettet, og så setter du på plass ruten. Da sklir den fint på plass (med hjelp av snor selvsagt), samt at det blir tett.
Kan anbefale å bruke "Red Rubber Grease", som er et fett som ikke reagerer med gummi, det er seigt og stabilt, og det er nokså rimelig.

Om sporet pakningen skal ligge i er slått skjevt på et vis, så må du slå det tilbake, slik at pakningen faktisk tetter mot luken. Til dette bruker du en plastklubbe eller treklubbe.

Her er et eksempel på fettet: https://autokatalogen.no/wls/view_article_info.do?articleIdNo=1803326&nodeIdNo=1884067
 

Takk for svar.

Jeg tror du misforsto litt.... Det er ingen bilrute. Det er gummilisten som ligger rundt hele bagasjeluka på innsiden av bilen. Den som skal beskytte mot regn og lignende. Det er altså ikke noe glass som skal på plass. (Se første bilde jeg la ved).

 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Ja, jeg tenkte helt feil! Hehe. Her er det å få justert falsen som listen skal festes i, slik at pakningen ligger tett hele veien. Du bruker plast evt treklubbe til dette.
Høres kanskje litt brutalt ut, men det er denne metoden som måtte benyttes den gang biler ble produsert med litt større slakk her og der enn hva som er tilfellet i dag.

 

ah... Finnes det et eget verktøy til dette? Jeg forsøkte å juster falsen litt selv, med tang. Men da fikk jeg et "bølgete" resultat. Jeg la også merke til at vinkelen på den nedre falsen øverst var i en ganske rar vinkel. Så jeg forsøkte å rette den opp litt.

385299707_WhatsAppImage2022-10-10at14_47_52.thumb.jpeg.a961d9e5cce6adc940825eec5b35f8f8.jpeg

Akkurat her er falsen ganske rett og fin. I motsetning rundt hjørnene og på toppen. 

Hva om jeg la en  vanntett forseglingstape på det øverste partiet (over der jeg har markert med grønt) på utsatte steder?

Noe type denne?
 image.png.b2efd429c639ad8621a1893544f4cdde.png

 

I tillegg trenger jeg ny pakning....

Tenkte å kjøpe fra denne nettsiden: 
https://www.bus-ok.de/T25-Tailgate-Seal-OEM-Nr-255-829-193

700 kr,- Stiv pris. Men jaja.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...