Gå til innhold

HomeNet Zyxel AM3100


mga-02

Anbefalte innlegg

Noen som har tips for å få mere dekning av HomeNet sin mesh system? Har da en Zyxel AM3100 som fiber hjemmesentral og Zyxel WX3401 som Reapeter «Ruter» har lest at den kan settes opp som access point.  

Problemet er at jeg eier hus med to etasjer og har prøvd å teste airTies sin mesh system men får ikke den dekningen som jeg forventer.

Er litt usikker om jeg skal bruke en ny ruter eller kjøpe et bedre mesh system. 

7215084D-1709-4056-891D-33133E2E5B75.jpeg

 

FE31CD9F-29A3-4B66-9C5C-E5AAB28061E1.jpeg

Endret av mga-02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et par trådløse WiFi-routere liggende så kan du bare koble de i de gule kontaktene på AM3100-boksen og sette dem sentralt i hver etasje så du får god dekning. De fleste kommer med høvelig rundtstrålende (ballstrålende) antenner. Det finnes antenner som smaler inn sånn at det passer bedre for en etasje, og disse gir litt kraftigere signaler fordi en ikke kaster bort energi der du ikke trenger dekning.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

Hvis du har et par trådløse WiFi-routere liggende så kan du bare koble de i de gule kontaktene på AM3100-boksen og sette dem sentralt i hver etasje så du får god dekning. De fleste kommer med høvelig rundtstrålende (ballstrålende) antenner. Det finnes antenner som smaler inn sånn at det passer bedre for en etasje, og disse gir litt kraftigere signaler fordi en ikke kaster kort energi der du ikke trenger dekning.

Har to Wifi-routere som har antenner, men skal jeg koble de på LAN1 og LAN2? Lurer da på om det kommer til å bli tre forskjellige nettverk eller bare en?
 

Eventuelt må jeg ha dem i bridge mode, fordi jeg har prøvd å koble en av routerne til AM3100-boksen men, får ikke internet og alt lyser som det skal. Håper du kan forklare stegene til meg

Lenke til kommentar
On 10/8/2022 at 4:19 AM, mga-02 said:

Har to Wifi-routere som har antenner, men skal jeg koble de på LAN1 og LAN2? Lurer da på om det kommer til å bli tre forskjellige nettverk eller bare en?

Hvis du deler ut fra en DHCP-pool så blir vel alt på samme nettet. LAN1 og LAN2 høres greit ut. Har du mulighet til å justere LAN1 og LAN2 på samme VLAN kan du teste om det fungerer bedre. Kjenner ikke detaljene på AM3100.

On 10/8/2022 at 4:19 AM, mga-02 said:

Eventuelt må jeg ha dem i bridge mode, fordi jeg har prøvd å koble en av routerne til AM3100-boksen men, får ikke internet og alt lyser som det skal. Håper du kan forklare stegene til meg

Bridge mode skal du ikke trenge. Ethernet-kabelen fra AM3100 kobler du inn i WAN-kontakten på WiFi-router. WiFi-router må justeres til å bruke DHCP på WAN. Antar at dette kommer default på AM3100, men sjekk at den gir ut DHCP på LAN.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Hvis du deler ut fra en DHCP-pool så blir vel alt på samme nettet. LAN1 og LAN2 høres greit ut. Har du mulighet til å justere LAN1 og LAN2 på samme VLAN kan du teste om det fungerer bedre. Kjenner ikke detaljene på AM3100.

Bidge mode skal du ikke trenge. Ethernet-kabelen fra AM3100 kobler du inn i WAN-kontakten på WiFi-router. WiFi-router må justeres til å bruke DHCP på WAN. Antar at dette kommer default på AM3100, men sjekk at den gir ut DHCP på LAN.

1. Koble Router nr1 fra WAN port til LAN1 på hjemmesentral

2. Koble Router nr2 fra WAN port til LAN1 på Router nr1

La oss si at:

- Router 1 har en IP-ADRESSE på 192.168.1

- Router 2 har en IP-ADRESSE på 192.168.1 (her må den endres til 192.168.2 og skru av DHCP)

Og alle enheter som har 192.168.1 til 192.168.4 er routere

Dermed andre enheter som mobiltelefon osv. kan starte på 192.168.10

Men problemet blir:

- Ha en SSID for begge routere (Samme navn og samme passord) slik at det kommer bare et nettverk når man søker etter WIFI

- Velge forskjellige kanaler for hver enkelt router

 

2F6EA65B-37A6-4EF8-83E3-466A53424ADC.jpeg

Endret av mga-02
Lenke til kommentar
5 hours ago, vidor said:

Hvis du har et par trådløse WiFi-routere liggende så kan du bare koble de i de gule kontaktene på AM3100-boksen og sette dem sentralt i hver etasje så du får god dekning. De fleste kommer med høvelig rundtstrålende (ballstrålende) antenner. Det finnes antenner som smaler inn sånn at det passer bedre for en etasje, og disse gir litt kraftigere signaler fordi en ikke kaster bort energi der du ikke trenger dekning.

Men kan også risikere at enheter blir hengende på et AP som ikke har god dekning, og hvis ruterne ikke støtter et skikkelig AP-modus, kan det også være andre komplikasjoner.

Lenke til kommentar

Hvor stort er huset og hvilke bygningsmaterialer snakker vi om? Har du punkt for kablet nettverk andre steder i huset?

Slik jeg forstår løsningen til Homenet her, kan man legge til flere WX3401 i en mesh-løsning. Det beste vil være hvis man kan kable disse. I en del tilfeller med mesh, kan det f.eks. være at man trenger 3 stk. aksesspunkter hvis det er trådløst mellom aksesspunktene, men kan være at man klarer seg med et mindre hvis det kablet opp og man kan ha god plassering når det er kablet opp. Årsaken til dette er at man da med kablet backhaul ikke er avhengig av at mesh-AP-et står et sted hvor det fortsatt er god dekning mot hovedenheten (den som er koblet mot internettforbindelsen).

Lenke til kommentar
6 hours ago, vidor said:

Hvis du har et par trådløse WiFi-routere liggende så kan du bare koble de i de gule kontaktene på AM3100-boksen og sette dem sentralt i hver etasje så du får god dekning. De fleste kommer med høvelig rundtstrålende (ballstrålende) antenner. Det finnes antenner som smaler inn sånn at det passer bedre for en etasje, og disse gir litt kraftigere signaler fordi en ikke kaster bort energi der du ikke trenger dekning.

Dette med antenner er egentlig litt interessant, og ofte misforstått. Et element her er at for svært mange, spesielt når man snakker om dekning som skal gå på tvers av etasjer, vil den type antenner som vanligvis brukes internt i rutere være bedre. Kombiner dette med de regulatoriske bestemmelsene i Europa, og så vil gode interne antenner også dekningsmessig på samme etasje vil gode interne antenner heller ikke ha spesiell forskjell på samme etasje som eksterne antenner.

Viktig her også er at en del AP-er ikke er like gode i begge monterinsretninger. F.eks. et AP designet for å stå på bord/hylle er nødvendigvis ikke så bra å "sidemontere" på veggen ettersom det da "stråler" i en annen retning. WX3401 er designet for å stå - legger du det over på siden, kan egenskapene blir påvirket....

WX3401 som det er snakk om her, er vel ellers en 4x4-løsning for 5GHz. Mange rimeligere mesh-løsninger ellers er 2x2.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...