Gå til innhold

Esim utland? tvilling? Apple Watch


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ønsker å ha min Apple Watch som en reservemobil. Men slik jeg har opplevd og forstått løsningen så er det visse store begrensinger.

Forsøkte tvilling esim fra Telia for et snaut år siden. Når jeg så dro til utlandet (Spania) rett etter så fikk jeg ikke klokken til å fungere dersom mobilen var avslått. Jeg mistenkte den gangen enten feil i oppsettet fra Telia eller begrensinger av et slag, men kundeservice og FAQ da var helt håpløse. Brukte derfor angreretten og har ikke forsøkt siden.

Tenkte å sjekke opp igjen mulighet for dette. Men FAQ hos telenor og telia har ikke et direkte svar og telefon kundeservice kan bare gir meg "tror det går"

TLDR:

Ønsker at klokken skal kunne ringe og svare helt uavhengig av mobilen (som feks er stjælt, knust, tomtbatteri)

  • Kan jeg ha tvillingsim og få dette? Fungerer det i utlandet eller bare Norge?
     
    • Alternativt kan jeg vel få meg et eget nytt abonnent bare for klokken med eget nummer. Fungerer dette i Norge/Utlandet? Hva vil skje hvis noen ringer meg på mobilnummer mens klokken er i bluetooth rekkevidde (vil klokken også ringe med mulighet for å svare på den selv om klokken har et eget esim med annet nummer?)
       

Noe annet jeg kanskje ikke har tenkt på?
Jeg kan vel ikke være eneste som ønsker noe slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse


Både Telenor og Telia reklamerer med ESIM tvilling og selger tilleggsabonnent til Apple watch brukere.  Tipper mange av de hadde klart seg uten eller bare med billigere data esim. De er kanskje ikke klar over hvordan det fungerer ettersom mobilen alltid er i rekkevidde og blir da brukt som telefon"gateway".

Virker som beste løsning for meg er da eget separat telefonnummer abonnent til klokken.

Lenke til kommentar
Lampefot skrev (1 time siden):


Både Telenor og Telia reklamerer med ESIM tvilling og selger tilleggsabonnent til Apple watch brukere.  Tipper mange av de hadde klart seg uten eller bare med billigere data esim. De er kanskje ikke klar over hvordan det fungerer ettersom mobilen alltid er i rekkevidde og blir da brukt som telefon"gateway".

Virker som beste løsning for meg er da eget separat telefonnummer abonnent til klokken.

Poenget med eSIM tvilling er jo at du kan ringe ut og folk kan nå deg direkte på klokka med ditt nummer når mobilen ikke er innen rekkevidde.

Da hjelper det ikke med kun data.

Det hjelper heller ikke å ha et eget abonnement på klokka for at den skal fungere i utlandet. Det har ingenting med tvillingsim å gjøre men at det er roaming.

Som skal fikses i høst som sagt.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar.

Antar da det med roaming sikkert også gjelder utenlandske mobil aktører.

Jeg er usikker på hvordan Apple "videresender" telefon og isms. Jeg antok bare at den gjorde dette via dems servere over wlan/mobildata og ikke bare bluetooth.

Tvilling sim her i Norge (altså ikke roaming) skal fungere på klokken?  (ringemulighet selv om mobil er avslått)

 

Lenke til kommentar
On 10/9/2022 at 5:19 PM, Lampefot said:

Ok. Takk for svar.

Antar da det med roaming sikkert også gjelder utenlandske mobil aktører.

Jeg er usikker på hvordan Apple "videresender" telefon og isms. Jeg antok bare at den gjorde dette via dems servere over wlan/mobildata og ikke bare bluetooth.

Tvilling sim her i Norge (altså ikke roaming) skal fungere på klokken?  (ringemulighet selv om mobil er avslått)

 

Jepp, det fungerer bra. iPhone hjemme, ut på tur med unge kun med klokka...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
nomore skrev (På 9.10.2022 den 11.44):

Poenget med eSIM tvilling er jo at du kan ringe ut og folk kan nå deg direkte på klokka med ditt nummer når mobilen ikke er innen rekkevidde.

Da hjelper det ikke med kun data.

Det hjelper heller ikke å ha et eget abonnement på klokka for at den skal fungere i utlandet. Det har ingenting med tvillingsim å gjøre men at det er roaming.

Som skal fikses i høst som sagt.

Nå er det 20 desember,min apple watch fungerer fortsatt ikke med esim her i Spania 😩tro det tar lang tid før dette blir fikset fra Apple 

Lenke til kommentar
On 10/9/2022 at 5:19 PM, Lampefot said:

Ok. Takk for svar.

Antar da det med roaming sikkert også gjelder utenlandske mobil aktører.

Jeg er usikker på hvordan Apple "videresender" telefon og isms. Jeg antok bare at den gjorde dette via dems servere over wlan/mobildata og ikke bare bluetooth.

Tvilling sim her i Norge (altså ikke roaming) skal fungere på klokken?  (ringemulighet selv om mobil er avslått)

 

Fra iOS 16.2 det burde være mulig med eSIM roaming på Apple Watch. Så hvis det er fortsatt et problem, så er det ikke Apple, men Telia eller Telenor må skylles. Dessverre er ikke på reise i nærmeste dagene, så det blir spennende hvis noen kan sjekke.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...