Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kontrakt med tillegs eier av dyr


Norsktingtang

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål over hva en tilleggs eier har rettigheter til i sammenheng til dyret vi har kjøpt, er det jeg som står som eier som har mer rett til dyret?. Og siden den personen som er med eier skylder rundt 6000kr på dyret for dyre lege og forsikring og hunde trening, ikke regnet inn er mat som jeg står får 90% av tiden. hva er mine muligheter med tanke på at vi ikke lengre bor sammen. og hvor langt kan tillegs eier dra dette og hva er mine muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (7 minutter siden):

Hva har dere avtalt? Og er det sånn at medeier nå gjør krav på 

På kjøps kontrakten har tillegs eier ikke skrevet under men står på kontrakt som tillegs eier, jeg er hoved omsorger jeg har tatt med dyret til vetrinær og alt slikt utenom engang. Men tillegs eier har betalt halv parten av totalen av dyret. Hva gjør jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lovens utgangspunkt er at hvis begge er eiere, så eier man halvparten hver (sameigelova § 2). Ingen har større rett til dyret enn den andre (lovens § 3). Kostnadene man har med dyret skal deles i tråd med eierbrøken (§ 9), og begge parter har krav på at dyret får forsvarlig stell (§ 8). 

Blir man ikke enige om hvem som skal overta dyret, og man ikke har avtalt noe annet, så er den eneste løsningen loven gir tvangssalg gjennom namsmannen (§ 15), eventuelt auksjon mellom eierne. Hvis den ene eieren misbruker sin medbestemmelsesrett kan den andre eieren kreve å få overta dyret alene (§ 13), men dette er upraktisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...