Gå til innhold

Refinansieringsbevis forskjeller


Gjest 88b64...a19

Anbefalte innlegg

Gjest 88b64...a19

Fikk en e-takst på huset til 8.3M nå nylig.

Har gjeld på 4.5M

Har 1.2M på bok, og 2 biler uten gjeld til en verdi av 700k.

Samlet inntekt for meg og samboer er 1.1Mnok

 

Finansiering fra Nordea: Kan kjøpe for 9.2M

DnB: 8.1 ??

Sparebank1: 9.8

 

Venter svar fra 2 andre banker.

Men! Rent "lovmessig" så skulle jeg vel fint fått et bevis oppimot 10.2M sånn egentlig ?  Hva er andre sin erfaring her.

Selger vi ( forøvrig populært område med venteliste hos meglerne, så oftest går ting før visning på området her) får vi worst case 3,7-3,8M

med 1.2M på bok har vi da 5M i egenkapital, og med 1.1M skal vi kunne låne 5x og få 5.5M i lån.

Vi har også mulighet til å ha 10M via kausjon i annen bolig via foreldre.  Så banken burde jo være mer åpen?  

 

har spurt bankene, men de sier alt er automatisk nå og at de ikke styrer noe. Syntes det var merkelig svar, men ja.

Har også søkt byggelån tilfellet vi finner en fin tomt, men da fikk "at best" 8.2M tot..Så gudene vet hvordan det blir vurdert...

 

Takker for svar og tips

Anonymous poster hash: 88b64...a19

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Guest 88b64...a19 said:

Men! Rent "lovmessig" så skulle jeg vel fint fått et bevis oppimot 10.2M sånn egentlig ?

Jo, men hvor meget bankene trekker fra e-taksten og tar hensyn til kostnaden ved et salg er antakelig hovedårsaken til at det varierer.  Jeg syns de 9,8 fra sparebank1 høres ganske bra ut. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 88b64...a19 said:

Men! Rent "lovmessig" så skulle jeg vel fint fått et bevis oppimot 10.2M sånn egentlig ?  Hva er andre sin erfaring her.

Lovmessig skal du ikke få mer enn 10.2 mill, gitt kravet om gjeldsgrad, som er ett av flere krav som alle må innfris. De skal også gjøre en forsvarlig vurdering av betjeningsevne gitt renteøkning på 5%, og så har de egne krav til sikkerhet i sin portefølje som påvirkere bankens egne innlånsvilkår. 

Med den inntekten og to biler vil jeg anta de finner det i grenseland litt for dyrt for dere å finansiere et så stort lån.

En e-takst er heller ikke noe garantibeløp, bankene vurderer en risiko her. E-taksten  er derfor også en "opp til" grense, ikke fasit.

 

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...