Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sliter med å få løs skrue til ABS-sensor { Løst }


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Hey! 

Har en gåen sensor på høyre bakaksel som jeg tenkte å bytte. Den sitter kun fast med en skrue (tx20). Jeg satte i ett tx20 skrujern, og klarte bare med det å runde skruehullet, så nå spinner bare skrujernet rundt. Har prøvd med tx25 men det ble selvfølgelig for stort. (Finnes der noe i mellom?)

Jeg har prøvd med skrueutrekker uten hell, da den ikke får ordentlig grep. Finnes det noen annen løsning på å få ut skruen? 

Takker for alle innspill!
 

 

ACB9A3BC-CE7E-4618-8CC6-7654A97FB2F0.jpeg

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass på at det er torx og ikke er XZN (også kjent som 12-kant, ‘Triple square bits). Siden du skriver at T25 ble for stort er det nok ikke XZN men greit å verifisere. Torx-bits ‘spiser’ XZN skruehoder.

Antar du har brukt godt med rustløser før du prøvde deg på skruene? Helst en mer spesialisert variant enn WD-40/CRC 5-56.

Har selv Biltemas slagtrekker og den har reddet meg flere ganger. Foretrekker å bruke en sleggehammer/minislegge da en hammer for spikring blir litt for lett når man skal slå. Biltema har flere varianter. Har også 18 volts muttertrekker men den kan bli litt ‘overkill’ på mindre bolter/dimensjoner av torx/XZN/vanlig 6-kantbolter.

Lenke til kommentar

Jeg ville også forsøkt først med en liten sveisetang/spenntang som kan låses fast på kanten på skruehodet med ønsket moment, f.eks. en sånn:

image.thumb.jpeg.2934c709107bde687ebeb154d0106831.jpeg

Dersom man ikke har en sånn fra før, så er det bare å kjøpe inn. Jeg bruker ihvertfall min rett som det er så det er neppe penger ut av vinduet på sikt for deg heller selv om du evt. ikke får løs skruen. 

Også er du jo ikke forbi point of no return, kan alltids feste på ledningen igjen og levere inn bilen til et verksted. De tar vel neppe mer enn 1 arbeidstime for å skifte en sånn + delekostnad (en evt. selvinnkjøpt budsjett-ugga-bugga-eBay-kina-sensor er det ikke sikkert de ønsker å montere)

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...