Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av bajonettsag


Anbefalte innlegg

Tenker å skaffe meg en bajonettsag, men kjenner meg veldig usikker på hva jeg skal velge, spesielt hvor mye jeg må ut med om jeg skal få en maskin som er grei å bruke og holder en del år. Har dårlig råd så pris er en vesentlig faktor. Tenker å bruke den i oppussingsarbeid på hus samt å skjære grener på trær (vel håper å kunne erstatte motorsagen, har vel kanskje litt høye forventninger på det området). Så tenker at for meg er det viktig at den er sterk da jeg skal bruke den til ganske grove ting. Skal bruke den privat, så den blir vel brukt på prosjekter, ellers kanskje en gang annenhver eller hver tredje måned ser jeg for meg. Er det noe å spare på å velge en uten batteri. Ser at det finnes rimelige batterimodeller hos Biltema, Jula og CO, nesten rimeligere enn noen med direkte tilkobling?! Det virker jo veldig kjekt med batteri, men batterier er jo samtidig forbruksvare og når jeg ikke bruker den så blir jo kanskje batteriet ikke vedlikeholdt tilstrekkelig, så risikerer jeg vel at batteriet blir slitt ut og maskinen er ikke lenger i produksjon så får ikke nytt batteri og kan kaste hele greia...

Er forresten produkter fra Bosch regnet for å være bra?

Erfaringer, anbefalinger eller synspunkter på overnevnte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha den med i skogen og bruke nettstrøm er du vel avhengig av en eller annen form for aggregat eller tilsvarende. Så skal du ha en som er mest mulig mobil bør du ha en som går på batteri, fortrinnsvis en på 18v. Jeg har en som går på strøm og sikler på å bytte den ut med en som går på batteri (blå Bosch). På de som er 18v finnes litt forskjellige varianter og den største forskjellen er hvor langt ut sagbladet går fra maskinen. Husker jeg ikke helt feil er forskjellene 28mm og 25mm. For en lekmann er jeg usikker på om dette har noen praktisk betydning men greit å vite om. 

Sist jeg brukte min byttet vi flere store vinduer på hytten og bajonettsagen var brutalt effektiv. Den tok alt fra 4"x4" til skruer. Driver du med jakt finnes det sagblad som kan brukes til frossent kjøtt så det går fint å bruke den til å partere frosne dyr. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Cerent skrev (På 6.9.2022 den 11.18):

men batterier er jo samtidig forbruksvare

på 90-tallet så stemte det bra ja, men med dagens litium-ion-batterier så trenger du nok ikke bytte oftere enn ca hvert 10. år. i tillegg har flere av de kjente merkene standardiserte batterier som passer på veldig mye utstyr, slik at man bare trenger en lader og 1 eller 2 batterier. Velg batteriverktøy i en serie som har det du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...