Gå til innhold

Slutt på 130 år med fossil-drift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1/3 * 50 Hz - en gammel standard for tog.

Tipper man plasserte en generator og motor på samme aksling og ga 50 Hz-motoren 3 ganger så mange poler som generatoren og fikk da 16.6667 Hz ut.

Når jeg tenker meg om... Har det kanskje (i tillegg) noe med 3-fas 'på land' og kun 1-fas (kun én kjøreledning) på toget å gjøre?

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar

50Hz er vanlig frekvens på strømnettet i Norge.

Dette er for høy frekvens for magnetfeltet i store, gamle elektromotorer i gamle tog. Så man omformer frekvensen til en tredel for jernbane.

Mer moderne tog kjører selvsagt spenningen inn i en elektronisk boks, og gir motorene sine helt andre frekvenser ved behov. Men dette er den gamle standarden, som en del kjøretøy fremdeles krever for å fungere.

Frekvensen er altså tilpasset motoren i gamle tog, i en tid før man oppfant moderne motorer og motorstyring.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Mannen med ljåen said:

..

Mer moderne tog kjører selvsagt spenningen inn i en elektronisk boks, og gir motorene sine helt andre frekvenser ved behov. Men dette er den gamle standarden, som en del kjøretøy fremdeles krever for å fungere.

Frekvensen er altså tilpasset motoren i gamle tog, i en tid før man oppfant moderne motorer og motorstyring.

Utrolig nok kjøres enda bl.a. lokomotivtypen EL14, med kommutatormotorer hvor farten reguleres ved å koble inn forskjellige viklinger i en transformator. Men de fleste lokomotiver og togsett har nå asynkronmotorer med frekvensregulering. Mange av de kan allerede skifte helt sømløst mellom 50Hz og 16 2/3 Hz- (siden for eksempel Tyskland bruker 16 2/3 Hz, mens  Danmark og Frankrike bruker 50Hz). Men det visstnok ganske omfattende å bygge om forsyningene til kjøreledningene. . Det er 5 land som fortsatt bruker 16 2/3 Hz; Norge, Sverige, Tyskland, Sveits og Østerrike

https://www.tu.no/artikler/norske-tog-bruker-kraftverk-fra-1920-arene/244637

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...